ضرورت‌های شکل‌گیری وزارت بازرگانی

۱۳۹۸/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۰۴۴

عضو‌ هیات نمایندگان اتاق ایران ضمن تشریح ضرورت وزارت بازرگانی از فاکتورهای انتخاب وزیر بازرگانی می‌گوید. به گفته او، گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت بازرگانی، باید فردی مسوولیت پذیر، مطلع و پاکدست باشد و از جنس مجلس ومشاور نباشد. در عین حال دولت و نمایندگان باید از او برنامه کاری بخواهند.  علی شریعتی عضو‌ هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که از موافقان طرح تفکیک است، درباره جدایی بازرگانی از وزارت صمت و ضرورت آن می‌گوید: تفکیک این ساختار و ساختارمند کردن نظام تجارت خارجی کشور امری صحیح است، کما اینکه در این چند سال با اجرای طرح انتزاع و اجرا توسط افراد نابلد کشاورزی، تبعات جبران‌ناپذیری به کشور وارد شد و در نهایت پس از ۸ سال قانون انتزاع لغو شد.  او در ادامه با تاکید بر اینکه هر چند طرح تفکیک با استراتژی کوچک‌سازی و کاهش هزینه‌های دولت، منافات دارد، بیان کرد: اما پیکره وزارتخانه به گونه‌ای است که اصلا نیازی به گماشتن نیروها وکادر جدید ندارد. برهمین اساس می‌توان با همین پتانسیل و ظرفیت موجود و چابک‌سازی، وزارت جدید را شکل داد.  این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران همچنین در مورد چرایی تشکیل این وزارتخانه که از سوی قوه قانون گذار کشور مورد استناد قرار گرفته است، نیز عنوان کرد: هدف از شکل‌گیری وزارت بازرگانی از سوی طراحان آن، تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها عنوان شد؛ این در حالی است که باید این نکته را مدنظر قرار داد که مشکلات فعلی از جمله چالش قیمت کالاها متاثر از تورم مزمنی است که متاثر از اتخاذ سیاست­‌های غلط نظام پولی بانکی، سرکوب قیمت‌ها و همچنین قیمت‌گذاری دستوری است.  این در حالی است که به اعتقاد شریعتی، با بگیر و ببندهای تعزیراتی ۴۰ ساله نتوانستیم، کنترلی بر بازار داشته باشیم، از این رو، این نگرانی وجود دارد که همان شیوه‌های قبلی از جمله کنترل قیمت‌ها و ... دنبال شود. این فعال اقتصادی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، براین موضوع تاکید کرد که با شکل‌گیری وزارت بازرگانی، رویکرد حمایت از تولید داخل در راستای توسعه صادرات در دستور کار قرار گیرد. به گفته او، برخلاف نظر مخالفان تفکیک که وزارت بازرگانی را وزارت واردات عنوان کردند، ساختار جدید می‌تواند روی بحث صادرات وتولیدات صادرات محور متمرکز شود. البته او به ضرورت انتخاب یک وزیر کاربلد و توانمند نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت بازرگانی باید فردی مسوولیت پذیر، مطلع و پاکدست باشد، و نه از جنس مجلس ومشاور. بر همین اساس، اولین اقدام برای انتخاب گزینه مناسب، درخواست ارایه برنامه است. شریعتی اما در عین حال به این موضوع نیز اشاره می‌کند، که در حال حاضر دولت با گزینه‌های زیادی برای انتخاب سکاندار وزارت بازرگانی مواجه نیست، که این موضوع نگران‌کننده است.