ظرفیتهای پنهان گردشگری در زیرزمینهای یزد
سازههای تاریخی و کهن آبی ظرفیتی مغفول مانده در زیر زمین یکی از قطبهای گردشگری کشورمان یعنی یزد است در حالی که اهتمام به آن در قالب توسعه گردشگری آب میتواند تحول جدید در رونق گردشگری این منطقه ایجاد کند. گردشگری به عنوان سومین صنعت درآمدزا در جهان شناخته شده است و کشور ایران در کنار جاذبههای تاریخی و معماری فراوان دارای اقلیمهای متفاوتی است که سایر گونههای گردشگری را در خود جای داده است. گردشگری آب نیز یکی از انواع گردشگری و ایدهای تازه برای کشورمان است که بهویژه میتواند در مناطق کویری نظیر یزد که از سازههای کهن آبی مانند قنوات برخوردار است و زندگی مردمانش نیز بر پایه آنها شکل گرفته، نقطه آغاز تحولی بزرگ باشد. البته اگر چه این صنعت میتواند باعث رونق گردشگری و اقتاد منطقه شود ولی از طرفی نبود مدیریت صحیح در این حوزه نیز میتواند منجر به آسیب منابع آبی مهم و محدود منطقه شود و قطعاً جلوگیری از این امر تنها با مدیریت صحیح و سیاستگذاری مناسب امکانپذیر است. «محمدمهدی جوادیانزاده» مدیرعامل شرکت آب منطقهای یزد هم وجود بیشترین قنوات در این استان را عامل مهم در توسعه گردشگری آب در منطقه میداند و در این باره اظهار میکند: گردشگری آب از این جهت در منطقهای مانند یزد مهم است که در گذشته ابنیه، تاسیسات و سازههایی به دست گذشتگان ایجاد شده که در این منطقه کمآب به بهترین شکل آب را تأمین و مدیریت میکردهاند. به گفته او، این سازهها و میراث برجای مانده از گذشته با برنامهریزی دقیق ایجاد شده تا از آب هر چقدر هم به میزان کم بهترین استفاده صورت گیرد. جوادیانزاده با بیان اینکه ترویج فرهنگ گردشگری آب در دنیایی که برای همه مردم نحوه استفاده گذشتگان از آب مبهم است، بسیار حائز اهمیت است، میگوید: سازگاری با اقلیم تنها راهکار نجات بشر امروزی است بنابراین لازم است افراد با شیوههای درست مدیریت مصرف آب آشنا شوند. او با اشاره به اینکه عمده سازههای استان در حوزه قنات و مدفون شده در زیر زمین است، یه ایسنا میگوید: این موضوع، گردشگری در این حوزه را سخت میکند چرا که به سادگی قابل لمس کردن نیست و از دیدگاه فرهنگی در واقع یک میراث ناملموس به شمار میآید. جوادیانزاده با تاکید بر لزوم شفاف و روشن شدن این میراث ناملموس، بیان میکند: موزه آب در مجاورت بافت تاریخی یزد یکی از اقدامات انجام شده در راستای این شفافسازی است که به عنوان میراثی ارزشمند، ابنیه زیبایی را در چندین قرن قبل نشان میدهد. او با بیان اینکه موزه آب میتواند به عنوان مبنای توسعه گردشگری آب قرار گیرد، یادآور میشود: طرح توسعه موزه آب یکی از اقدامات در دست اقدام شرکت آب منطقهای یزد برای توسعه گردشگری آب است. این مسوول با اشاره به اینکه تاکنون میراث ناملموس آب مغفول مانده و فعالیتی جدی در این بخش انجام نشده است، عنوان میکند: به تازگی وزارت نیرو به حوزه گردشگری آب توجه ویژهای داشته و با وزارت میراث فرهنگی در این زمینه تفاهمنامهای منعقد کرده تا بر اساس آن بتوان در این حوزه اقدامات جدیتری نسبت به گذشته انجام داد. مدیرعامل شرکت آب منطقهای یزد در پایان با بیان اینکه گردشگری در حوزه آب، ظرفیت و پتانسیل بسیار خوبی برای جذب گردشگران خارجی است، تاکید میکند: ظرفیت خوبی در زیر زمین یزد مدفون شده که به واسطه آن میتوان گردشگری این استان را متحول کرد.