خودرو و ویلا با وام سرمایه در گردش
مدیرعامل بیمه مرکزی با بیان اینکه میتوان نرخ سود سپرده بیمههای زندگی را افزایش داد گفت: معمولا افراد در دوره زیان بیشتر ریسکپذیر هستند و به دنبال بیمه عمر نمیآیند، از سوی دیگر اثر مثبت یک واحد سود به مراتب کمتر از اثر منفی یک واحد زیان است. به گزارش ایسنا، سلیمانی در دومین همایش بیمههای عمر و تامین آتیه با بیان اینکه یکی از چالشها در زمینه بیمه زندگی این است که نمیدانند حق بیمه خودشان در کجا سرمایهگذاری شده است، اظهار کرد: معمولا پس از یک سال به فرد گفته میشود، اما اگر به او بگویید علاقهمند به سرمایهگذاری در کدام بخش هستید، چه بسا افراد زیادی هستند که نمیخواهند خودشان وارد ریسکهای بازار سرمایه یا دیگر بازارها شوند، اعتماد میکنند و روزی سه میلیارد تومان معامله میشود. وی افزود: ما نیاز داریم که از روشهای نوین جهانی در سطح بیمه جهانی استفاده کرده و خودمان را به روز کنیم. مدیرعامل بیمه مرکزی با بیان اینکه ما در بخش صنعت بیمه عقب هستیم، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۷ حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان پرتفوی بیمهای و در شش ماهه ۲۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان حق بیمه تولیدی بوده است و با این وضعیت پیشبینی ۶۰ هزار میلیارد تومان تا پایان سال محقق خواهد شد، اما هنوز ما در این بخش نسبت به برنامه ششم که باید به هفت درصد ضریب نفوذ برسیم، عقب هستیم و به ۲.۴ رسیدهایم. به گفته سلیمانی، در حال حاضر حدود ۱۴.۴ درصد پرتفوی بیمهای در بیمه زندگی است، اما این رقم در دنیا حدود ۵۸ تا ۶۰ درصد است. وی با بیان اینکه باید به چالشهای صنعت بیمه بپردازیم، گفت: نخستین موضوع این است که ما باید در این زمینه شفافسازی کنیم و مردم بدانند پولی که دادهاند چه میشود؟ مدیرعامل بیمه مرکزی تاکید کرد: اگر در بیمه زندگی طوری رفتار کنید که افراد بتوانند هر لحظه سپرده خود را ببینند به شما اعتماد میکنند، مردم باید بدانند که پولشان را خوب سرمایهگذاری کردهاید. سلیمانی با اشاره به اینکه میتوان کاری کرد که سود سپرده بیمه زندگی را بالاتر برد، تصریح کرد: مردم پیش خودشان حساب و کتاب میکنند که بیمه زندگی ۱۶ درصد سود میدهد و اگر در بانک بگذارند، سودشان بیشتر است، اما شاید بتوان این رقم را از ۱۶ درصد بیشتر کرد. وی با بیان اینکه آموزش در امر بیمه بسیار مهم است، گفت: هم آموزش خود نمایندگیهای بیمه و هم آموزش مردم باید انجام شود. مدیرعامل بیمه مرکزی تصریح کرد: در حال حاضر میزان بیمه اتکایی اجباری ۲۲ درصد است، اما هرچه اعتماد بیشتری به بیمههای زندگی جلب شود، این رقم کاهش خواهد یافت. در واقع سیاست ما کاهش بیمه اتکایی اجباری است. به گفته سلیمانی، در حال حاضر در دنیا بانکها بیشتر از ابزارهای الکترونیکی و ابزارهای دیجیتالی نسبت به بیمهها استفاده میکنند، اما در ایران این فاصله زیاد است و صنعت بیمه خیلی ضعیفتر است. وی با بیان اینکه در بیمههای زندگی، مالیات بر ارزش افزوده باید معاف باشد، گفت: البته در حال حاضر معاف است اما برخی نمایندگان میگویند ممکن است از معافیتها کم شود. مدیرعامل بیمه مرکزی با تاکید بر اینکه اجبار در بیمههای گروهی درمان، عمر و شخص ثالث برای ما هنر نیست، گفت: هنر این است که افراد را تشویق کنیم تا به میل خود وارد شوند.
همچنین مجید قاسمی با انتقاد از اینکه بانکها و بیمهها در کشور ما اجازه ندارند درباره بنگاهسازی فکر کنند، گفت که سرمایه در گردشی که به کارخانهها داده میشود، بعضا به دلیل عدم نظارت تبدیل به خودرو و ویلا میشود. به گزارش ایسنا، وی در دومین همایش بیمههای عمر و تامین آتیه با بیان اینکه توسعه در کشور ما مظلوم است، اظهار کرد: در ابتدا فکر میکردیم توسعه یک امر سختافزاری است، چند سال بعد فکر کردیم توسعه یک امر نرمافزاری است و امروز با تجربههایی که به دست آوردم میگویم که توسعه یک امر قلبافزاری است، پشتکار و استمرار و شجاعت میخواهد چون موانع سر راه زیاد است و انواع و اقسام موانع را در مقابل توسعه میبینید. وی با اشاره به پایینبودن میزان ضریب نفوذ بیمه، افزود: توسعه در کشور متوقف است و اگر توسعه راه بیفتد این ضریب هم پشت سر آن میرود. وی با تاکید بر اینکه تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در کشورمان نزدیک به صفر و اگر تورم را لحاظ کنیم، منفی است، تصریح کرد: امروز در نظام بانکی بحث کمبود سرمایه در گردش است و همه متمرکز بر این امر شدهاند، اما ما باید از توسعه شروع کنیم، بانکها باید بنگاهسازی کنند، بنگاهداری یک امر جداست. قاسمی ادامه داد: در ژاپن حدود ۸۰ بانک بزرگ درست کردند و کل توسعه و بنگاههای اقتصادی را به بانکها و بیمه سپردند و این دو نهاد منبع حرکت توسعه عظیمی که در این کشور میبینید، شدند. وی با بیان اینکه توسعه در بانکها تحت عنوان بنگاهداری را محدود کردهاند، گفت: جیپیمورگان ۳۸۵۰ فاند دارد که سهامداران بنگاههای بزرگ هستند، اما در ایران بانکها و بیمهها اجازه ندارند در مورد بنگاهسازی فکر کنند. رییس هیاتمدیره بیمه پاسارگاد تصریح کرد: در حال حاضر سرمایه درگردش به کارخانهها میدهند که نتیجهاش ماشین یک میلیارد تومانی برای همسر کارخانهدار و یک ویلا میشود، نظارتی هم نیست و نمیتوانند نظارت کنند. قاسمی با بیان اینکه تورم به دو دلیل در یک کشور ایجاد میشود، گفت: فشار تقاضا و فشار قیمت تمامشده میتوانند سبب ایجاد تورم شوند که در اقتصاد ما فشار قیمت تمامشده سبب تورم شده و تشدید تقاضا نقشی ندارد که آن هم به دلیل کاهش ارزش پول ملی است.