انتقاد کارمندان فیس‌بوک از سیاست‌های این شرکت

۱۳۹۸/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۹۳۰
انتقاد کارمندان فیس‌بوک از سیاست‌های این شرکت

صدها نفر از کارمندان شرکت فیس‌بوک با امضای یک نامه سرگشاده خطاب به بنیانگذار این شرکت، خواستار ایجاد تغییر در قوانین مربوط به تبلیغ سیاسی در پلتفرم این شبکه اجتماعی شدند که به سیاستمداران اجازه می‌دهد تا با مصونیت تمام دروغ‌پردازی کنند. به گزارش ایرنا به نقل از بیزینس اینسایدر، بیش از ۲۵۰ نفر از کارکنان فیس‌بوک به امضای یک نامه داخلی اقدام کرده‌اند که از مقامات ارشد فیس‌بوک می‌خواهد تا رویه و موضع خود را در مورد تبلیغات سیاسی تغییر دهند. این اواخر سیاست‌های فیس‌بوک در این باره به آتشی سیاسی بدل شده که این شرکت را محاصره کرده است. به استناد رونوشتی از این نامه که به دست روزنامه نیویورک‌تایمز رسیده، در بخشی از متن آن آمده است: «آزادی بیان و بیان خریداری‌شده یک چیز نیستند و با هم تفاوت دارند. اطلاعات نادرست همه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، سیاست‌های کنونی ما در خصوص اعتبارسنجی افرادی که در پُست‌های سیاسی قرار دارند یا آن دسته از سیاستمدارانی که نامزد تصدی‌گری این پُست‌ها هستند، تهدیدی برای آن چیزی است که فیس‌بوک نماد آن است. ما قویا به این سیاست به ترتیبی که هست، انتقاد داریم. چنین سیاستی از صداها حفاظت نمی‌کند بلکه در عوض به سیاستمداران اجازه می‌دهد تا از پلتفرم ما برای هدف قرار دادن افرادی که معتقدند محتوا و مضامین به اشتراک گذاشته شده توسط چهره‌های سیاسی موثق و قابل اعتمادند، استفاده ابزاری کنند.» فیس‌بوک در ماه اکتبر تصمیم گرفت تا تبلیغات سیاستمداران را از قوانین گسترده و جامع این شبکه اجتماعی که دروغ‌پردازی و فریبکاری را در تبلیغات ممنوع می‌کند، معاف کند. این اقدام در واقع یک چراغ سبز برای دروغ‌پردازی‌های عمدی سیاستمداران در پلتفرم تبلیغاتی فیس‌بوک بود، بدون اینکه با تنبیه یا مجازاتی روبه‌رو شوند. این تصمیم مناقشات بسیاری را به همراه داشته است و نمایندگان دموکرات آمریکا هشدار می‌دهند که چنین تصمیمی می‌تواند بر انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ در آمریکا اثر بگذارد. این در حالی است که مارک زاکربرگ بنیان‌گذار فیس‌بوک با بهانه حمایت از آزادی بیان از این موضع‌گیری دفاع می‌کند. هرچند ظاهرا همه کارمندان این مدیر ۳۴ ساله با وی در این باره اتفاق نظر ندارند.