تاخیر بازیهای آنلاین به 50 میلیثانیه رسید
تعدادی از گیمرها، چند روز پیش از وزیر ارتباطات خواستند تاخیری که در انجام بازی آنلاین وجود دارد را برطرف کنند که شرکت ارتباطات زیرساخت توانست با سازوکار انتقال درخواستهای بازی به سروری در کشور همسایه، تاخیرها را به ۵۰میلیثانیه برساند. به گزارش ایرنا، زمانی استفاده عمومی مردم از اینترنت این است که در پیامرسانها یا شبکههای اجتماعی پیامی را رد و بدل کنند یا عکسی را به اشتراک بگذارند، در این مواقع اگر تاخیر اندکی هم وجود داشته باشد خیلی به چشم نمیآید و مردم آن را احساس نمیکنند، خصوصا اگر این تاخیر در شبکههای بینالمللی به وجود بیاید. اما برای کسانی که اهل گیم و بازیهای آنلاین هستند، این مساله مهم است. اعتراض گیمرها برای تاخیری که در بازیهای آنلاین وجود دارد را حتما با عنوان «پینگ بازی» شنیدهاید. وزیر ارتباطات روز شنبه پس از دریافت این اعتراضات به شرکت ارتباطات زیرساخت دستور داد مشکل این جوانان را ظرف مدت یک هفته حل کنند. در این راستا سجاد بنابی -عضو هیاتمدیره شرکت ارتباطات زیرساخت- گفت مشکل مرتفع شده و گیمرها میتوانند در لیگ بازی حساسی که پیش روست، بدون مشکل شرکت کنند. بنابی در این خصوص گفت: «زمانی گیمرها مشغول بازیهای آنلاین هستند، خصوصا آن دسته از بازیهایی که ریاکشن مهم است، در این موارد تاخیرها خیلی حائز اهمیت هستند. اگر تاخیر رسیدن اتفاقی که در سرور رخ میدهد به کاربر، از یک حدی بیشتر برود، بازی هیجان خود را از دست میدهد به همین دلیل پینگ اهمیت پیدا میکند. تمام شرکتهای ارایهدهنده بازیهای اینچنینی خارجی هستند. شرکتهای خارجی برای حل کردن این مشکل، سرورهای خود را در سراسر جهان مانند امریکا، اروپا، خاورمیانه و روسیه توزیع میکنند و گیمرها به سروری وصل میشوند که به آنها نزدیکتر است و طبیعتا کمترین تاخیر را دارد. نکته این است که چون مقاصد اینترنت ایران در مکانهای مختلفی توزیع شده، زمان رسیدن به کانتنتهای مختلف یکی است.»
بنابی با بیان اینکه جنوبیها از مقاصد جنوبی به اینترنت وصل میشوند، مشهدیها از جنوب غربی و به همین صورت بقیه افراد از مقاصد توزیعشده دیگر، اظهار کرد: «به همین دلیل تجربه بازی برای گیمرها یکسان نمیشد. به همین دلیل وزیر ارتباطات از شرکت زیرساخت خواست این مشکل را ظرف یک هفته برطرف کنند. دو سه بازی مشخص که لیگهای حساسی است و برخی از این راه کسب درآمد میکنند طی چند روز آینده برگزار میشود، به همین دلیل گیمرها نگران بودند این فرصت را از دست بدهند. برای برطرف کردن این مشکل، ریکوئستهای این بازی را جمعآوری و آنها را به سروری که صاحبان بازی در یکی از کشورهای همسایه گذاشته بودند، منتقل کردیم. زمان تاخیر مناسب برای این بازیها ۸۰میلیثانیه است که در حال حاضر ما توانستیم این زمان را به ۵۰ میلیثانیه تغییر دهیم.»
او در پاسخ به این سوال که پایداری رفع این مشکل چقدر است؟ گفت: «اگر سرور بازی به یک مکان دیگر تغییر کند، دوباره باید تمام این کارهایی که ظرف این مدت انجام شده را انجام بدهیم تا تاخیر از بین برود. البته ما این کار را حتما انجام میدهیم چرا که بحث فقط سر گیمرها و بازیهای آنلاین نیست، ما وظیفه داریم تمام موضوعاتی که مبتلابه آن مردم هستند را پیگیری کنیم. نباید اینطور فکر کرد چون ما شخصا به گیم، بازی یا فیلم علاقه داریم در پی برطرف کردن مشکلات خاص اینچنینی هستیم. در هر جایی که مشکلی وجود داشته باشد و بتوانیم آن را از طریق شرکت زیرساخت برطرف کنیم، حتما برای این کار اقداماتی که در توانمان وجود داشته باشد را انجام خواهیم داد.»