بیتوجهی 5 ساله به قانون رسیدگی به دانشآموزان عشایر
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر درباره لحاظ شدن بودجه برای دانشآموزان عشایر گفت: توقع ما این است که در لایحه بودجه سال ۹۹ یک درصد حتی ناچیز برای توسعه آموزش و پرورش عشایر اختصاص پیدا کند. محمدرضا سیفی با اشاره به لزوم بودجه مورد نیاز برای رسیدگی به مدارس عشایر و لحاظ شدن آن در لایه بودجه ۹۹ اظهار داشت: حدود پنج سال پیش یک اساسنامه در رابطه با مدارس عشایری به تصویب رسید و شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان بالاترین مرجع تصمیمگیرنده در آموزش و پرورش این اساسنامه را در ۱۷ بند تصویب کرد و در نهایت به امضای رییسجمهور هم رسید. او ادامه داد: این اساسنامه موضوعات و بندهای مختلفی دارد، بند ۱۴ این اساسنامه که مهمترین بند آن است تاکید دارد به منظور تحقق عدالت آموزشی و پرورشی و بسترسازی توسعه متوازن در مناطق عشایری سالانه یک ردیف اعتباری خاص به عنوان توسعه آموزش و پرورش عشایری با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور تعیین و در لایحه بودجه سالانه کشور منظور شود. درخواست ما این بود که این اتفاق بیفتد زیرا از این طریق ما منابع مالی بهتری خواهیم داشت تا بتوانیم بندهای دیگر این اساسنامه را اجرا کنیم. سیفی در ادامه با بیان اینکه یکی از مهمترین موضوعاتی که ما در مدارس عشایری با آن مواجه هستیم ترک تحصیل دانشآموزان است، به ایلنا گفت: مهمترین مساله در حوزه دانشآموزان عشایر ترک تحصیل آنها به ویژه در میان دختران است. اگر بتوانیم سرانه دانشآموزان مدارس عشایری را به صورت ویژه در نظر بگیریم مسلما بسیاری از مشکلات در زمینه تجهیزات و امکانات در این مدارس برطرف خواهد شد. در جای دیگری از این اساسنامه قید شده که افزایش پوشش تحصیلی دانش در میان دانشآموزان عشایری ضرورت دارد. این مساله به ویژه برای دانشآموزان دختر عشایر مورد توجه است تا آنها از مدرسه گریزان نباشند و بتوانند ادامه تحصیل دهند.
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر توضیح داد: در این اساسنامه همچنین قید شده است که باید وسیله رفت و آمد رایگان مهیا شود و همچنین خوابگاه یا مدارس شبانه روزی برای این دانشآموزان تاسیس شود. اگر این اتفاق بیفتد مسلما انگیزه بیشتری در دانشآموزان عشایری به وجود خواهد آمد. درماده ۱۳ این اساسنامه گفته شده به خاطر اینکه انگیزه و ماندگاری کارکنان آموزشی و پرورشی مدارس عشایری را بالا ببریم باید یک سری اقدامات اثربخش و الزامآور مثل پرداخت هزینه آمد و رفت در جاهای صعب العبور، حق کوچ، حق اسکان، سختی کار ویژه در نظر گرفت. زیرا مدارس عشایری سه نوع هستند؛ مدارسی که به صورت ثابت اداره میشوند یعنی عشایر در یک جای ثابت اسکان پیدا کردند و مبتنی بر دام زندگی خود را میگذرانند و مدرسه ثابت دارند.
او اضافه کرد: نوع دوم مدارس نیمه سیار هستند یعنی پدر و مادر برای امرار معاش به نقاط نزدیک کوچ میکنند اما دانشآموزان به هر دلیلی مثل تحصیل در مدرسه آن منطقه میمانند، این نوع مدارس نیمه سیار هستند. یک سری مدارس کوچرو نیز داریم یعنی بدون استثنا معلم همراه ایل کوچ میکند و از طریق چادر هر جا که برسند کلاس درس را تشکیل میدهند اما بسیاری از عشایر ما بهصورت کوچرو هستند.
سیفی با درخواست اینکه نمایندگان مجلس دانشآموزان مدارس عشایر را در لایحه بودجه ۹۹ مورد توجه قرار دهند، گفت: خواهش ما از نمایندگان مجلس این است که در این زمینه کمک کنند؛ با توجه به این نکته که بزرگترین فراکسیون مجلس با ۲۴۰ نماینده به فراکسیون عشایر تعلق دارد. او ادامه داد: امیدواریم به این موضوع توجه ویژهای شود. از طرفی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که مورد تایید مقام معظم رهبری است در راهکار شماره ۵.۳ مطلبی دارد که بر توانمندسازی دانشآموزان ساکن در مناطق محروم، روستاها، عشایر، مناطق دوزبانه و با نیازهای ویژه با توجه به فرصت آموزشی متنوع و باکیفیت تاکید دارد. در مواد ۲۷، ۶۳ و ۹۴ برنامه ششم توسعه بر توجه به عشایر تاکید شده است. از این رو توقع ما این است که در لایحه بودجه سال ۹۹ یک درصد حتی ناچیز برای توسعه آموزش و پرورش عشایر اختصاص پیدا کند به هر حال این قانون است و یک قانون نباید پنج سال معطل شود.