تحقق بخشی از اهداف صادرات صنایع معدنی
آمارهای وزارت صنعت، معدن وتجارت مربوط به نیمه نخست امسال گویای صادرات ۱۵.۸ میلیون تن کالاهای بخش معدن وصنایع معدنی به ارزش سه میلیارد و ۸۹۱ میلیون دلار است که نشاندهنده تحقق نزدیک به ۴۰ درصد هدف صادرات این بخش است. به گزارش ایرنا، آمارهای مورد بررسی مربوط به صادرات محصولات معدنی فلزی، شامل مواد و محصولات معدنی در نیمه نخست سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ از لحاظ ارزشی ۱۱.۷ درصد و از لحاظ وزنی ۲۷.۳ درصد افزایش را ثبت کرد. شمش فولادی به عنوان مهمترین محصول صادراتی بخش معدنی فلزی در نیمه نخست امسال با یک میلیارد و ۱۹۸ میلیون دلار به وزن سه میلیون و ۱۶۶تن و پس از آن سنگ و کنسانتره آهن به ارزش۶۱۷ میلیون دلار، محصولات طویل فولادی به ارزش ۵۷۵ میلیون دلار، کاتد مس به ارزش ۲۶۳ میلیون دلار، محصولات تخت نورد شده فولادی به ارزش ۲۳۰ میلیون دلار بخشی از این اقلام محسوب میشوند.
همچنین شمش روی به ارزش ۱۷۴ میلیون دلار و سنگ و کنسانتره مس به ارزش ۱۱۵ میلیون دلار از دیگر اقلام با ارزش صادراتی بالا به حساب میآیند و پنج قلم کالای صادراتی مزبور در مجموع ۸۱.۵ درصد کل صادرات محصولات معدنی فلزی در ۶ ماهه امسال را تشکیل میدهند. صادرات محصولات معدنی فلزی به کشورهای چین، اندونزی، غنا، پاکستان و ترکیه افزایش داشته و کشورهای چین با رقم ۱۲۰۲ میلیون دلار، عراق با ۴۵۴ میلیون دلار، اندونزی با ۴۲۲ میلیون دلار، تایلند با ۳۰۲ میلیون دلار، ترکیه با ۲۹۶ میلیون دلار، افغانستان با ۱۷۴ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۱۴۴ میلیون دلار، عمان با ۱۲۵ میلیون دلار، پاکستان با ۱۱۰ میلیون دلار و غنا با ۱۰۳ میلیون دلار 10 بازار عمده هدف صادراتی محصولات معدنی فلزی ایران در بازه زمانی یاد شده هستند که در مجموع ۸۵.۶ درصد از کل صادرات این بخش را به خود اختصاص دادهاند.
همچنین تفاوت نرخ رشد ناشی از کاهش قیمتهای صادراتی مواد و محصولات معدنی فلزی در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته یا رشد بیشتر صادرات محصولات با ارزش افزوده کمتر است، به گونهای که در دوره این گزارش متوسط قیمت صادراتی اقلام منتخب همچون سنگ و کنسانتره آهن، محصولات تخت نورد شده فولادی، کاتد مس، شمش سرب روند صعودی داشته و از سوی دیگر متوسط قیمت صادراتی سنگ و کنسانتره مس، شمش فولاد، فر و آلیاژها، محصولات طویل فولادی، لوله و پروفیل فولادی، شیر آلات بهداشتی، شمش آلومینیوم و شمش روی در مقایسه با ۶ماهه سال ۹۷ نشاندهنده کاهش است.
بیشترین سهم کالا- بازار به ترتیب متعلق به بازارهای چین به ارزش ۶۰۷ میلیون دلار سنگ و کنسانتره آهن، ۲۱۱ میلیون دلار کاتد مس، ۹۷ میلیون دلار سنگ و کنسانتره مس، ۵۷ میلیون دلار شمش روی، ۱۴۸ میلیون دلار شمش فولادی، اندونزی به ارزش ۴۱۲ میلیون دلار شمش فولاد، افغانستان به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار محصولات طویل فولادی، عراق، به ارزش ۱۸۳ میلیون دلار محصولات طویل فولادی، ۶۰ میلیون دلار محصولات تخت فولادی، ۴۲ میلیون دلار لوله و پروفیل فولادی، ترکیه به ارزش ۸۷ میلیون دلار شمش روی، ۶۷ میلیون دلار محصولات طویل فولادی، ۲۰ میلیون دلار فر و آلیاژ، ۳۳ میلیون دلار شمش آلومینیوم، تایلند به ارزش ۲۶۶ میلیون دلار شمش فولاد، ۳۷ میلیون دلار محصولات تخت فولادی و پاکستان به ارزش ۹۹ میلیون دلار محصولات طویل فولادی است.