باک خالی محیطزیست از سهمیهبندی بنزین
در حالی سازمانهای حفاظت محیط زیست و جنگلها مسوولیت گشت و پایش مناطق حفاظتشده زیستمحیطی و عرصههای جنگلی را بر عهده دارند که به گفته مسوولان آنها، افزایش قیمت بنزین و سهمیهبندی آن بدون لحاظ کردن سهم این سازمانها میتواند آنها را در انجام ماموریتهای خود با مشکلاتی مواجه کند. در حال حاضر حدود ۱۷ درصد مساحت کل کشور (حدود ۱۸ میلیون و ۸۴۰ هکتار) منطقه حفاظت شده تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است که حدود ۳۰۰۰ محیطبان از این مناطق حفاظت میکنند. سرهنگ جمشید محبتخانی- فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست- نسبت به تبعات تامین نشدن سوخت وسایل نقلیه محیطبانی بر حفاظت از عرصههای طبیعی در پی سهمیهبندی بنزین هشدار داده بود. مناطق حفاظت شده زیستمحیطی پیش از این نیز با مشکلاتی از جمله کمبود نیرو و تجهیزات و ... مواجه بودند و اگر اکنون همین تعداد کم محیطبانان برای تامین سوخت خودروهای خود با مشکل مواجه شوند زمینه برای سوءاستفادهگران بیش از پیش فراهم خواهد شد. در این رابطه نیز عیسی کلانتری- رییس سازمان حفاظت محیط زیست- با ارسال نامهای به سازمان برنامه و بودجه خواستار تامین ۲۲ هزار لیتر بنزین برای یگان حفاظت محیط زیست شده است. از سوی دیگر سعید محمودی- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران- به ایسنا میگوید که سهمیهبندی بنزین و افزایش قیمت آن تنها محیطبانان را با مشکل مواجه نکرده است بلکه این موضوع میتواند روی گشت و پایشهای زیستمحیطی برای بررسی وضعیت آلایندگی صنایع نیز موثر باشد. او با بیان اینکه گشت و کنترلهای زیستمحیطی عموما بهصورت هفتگی یا ماهانه انجام میشود، تصریح میکند: برای مثال فقط در شهر تهران طی شش ماه ابتدایی سال ۳۴۹ واحد صنعتی، تولیدی و خدماتی پایش شدهاند. قطعا در شهرها و استانهای دیگر کشور نیز پایشهای زیستمحیطی بهصورت دورهای انجام میشود و سهمیهبندی بنزین میتواند روی آنها نیز اثر داشته باشد. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران میافزاید: راهکار رفع این مشکل برای محیط زیست کشور این است که در بودجه سالانه، اعتبارات ما برای گشت و پایشهای زیستمحیطی و محیطبانی به میزان سهبرابر افزایش پیدا کند. سرهنگ علی عباسنژاد- فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری- درباره وضعیت جنگلبانان بعد از سهمیهبندی بنزین میگوید: متاسفانه در حال حاضر برای تامین سوخت خودروهای جنگلبانان نیز برنامهریزی نشده است و این نیروها با مشکل تامین سوخت و پرداخت هزینههای آن مواجه هستند. به گفته او پیش از این هزینه سوخت خودروی جنگلبانان از بودجههای استانی تامین میشد ولی در حال حاضر این بخش از سازمان جنگلها با مشکل وسیعتری نسبت به قبل مواجه شده است.
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری ادامه میدهد: اگر برای سوخت خودروی نیروهای گشتی این سازمان چارهای اندیشیده نشود عملا از کار خواهند افتاد. جنگلهای ما از نظر حفاظت پیش از افزایش قیمت سوخت هم وضعیت مطلوبی نداشتند اکنون اگر مشکل تامین سوخت رفع نشود وضعیت بدتر خواهد شد. سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگلها پیش از این نیز محدودیتهای اعتباری بسیاری برای پیشبرد برنامههای خود داشتند. اکنون نیز اگر قرار باشد که وظایف اصلی این دو سازمان یعنی حفاظت از عرصههای طبیعی کشور و پایش صنایع آلاینده با مشکل مواجه شود مشکلات زیست محیطی کشور دوچندان خواهد شد بنابراین انتظار میرود هرچه سریعتر و پیش از آنکه دیر شود برای این موارد اعتباری مشخص در نظر گرفته شود.