کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۹/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۶۲۱

آیا مصرف سی.ان.جی به ۵۰ میلیون متر مکعب می‌رسد؟

ایلنا | باید نسبت به تولید مخزن استاندارد و بالا رفتن ایمنی جایگاه‌ها اقدام شود تا سی.ان.جی در کشور رشد داشته باشد.  رضا بختیار با تاکید بر لزوم توسعه استفاده از سی.ان.جی در کشور اظهار داشت: ما زیرساخت‌های لازم برای توسعه سی.ان.جی در خودروها را در اختیار داریم، اما موانعی هم وجود دارد، اول اینکه تولید و واردات خودروهای پایه گازسوز با مشکلاتی مواجه است. وی عنوان کرد: از جمله دیگر موانع برای توسعه سی.ان.جی در کشور برخی مخازن غیراستاندارد خودروها است که بعضا باعث تعلل در استفاده از این سوخت شده است، علاوه بر این جایگاه‌های فرسوده نیز یک عامل بازدارنده است. اما هیچیک دلیل بر این نیست که سی.ان.جی از سبد سوخت نباشد. وی خاطرنشان کرد: برخی جایگاه‌ها فرسوده شده و باید منابعی برای نوسازی در نظر گرفته شود. در این صورت مصرف گاز طبیعی در خودروها از 20 میلیون متر مکعب تا 50 میلیون متر مکعب هم افزایش می‌یابد.

ادامه اعتراض به تعرفه برق تولید رمزارزها

تسنیم | تعیین تعرفه ۹۶۵ تومانی به ازای مصرف هر کیلووات ساعت برق برای تولید رمزارزها مورد انتقاد فعالان صنعت ماینینگ قرار گرفته و انجمن بلاک‌چین ایران مدعی است که با این تعرفه، شاهد نابودی صنعت ماینینگ در ایران خواهیم بود. در ماه گذشته، مصطفی رجبی مشهدی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر و سخنگوی صنعت برق از نهایی شدن مقررات تامین برق مراکز استخراج رمز ارز خبر داد و گفت: قیمت برق این مراکز معادل متوسط نرخ برق صادراتی خواهد بود، که براین اساس این میزان 965 تومان به ازای هر کیلووات ساعت تعیین شده است. تعیین نرخ 965 تومانی برای هر کیلووات ساعت برقی که در صنعت ماینینگ مصرف می‌شود، انتقاد فعالان این صنعت را به دنبال داشت. محمدرضا شرفی رییس هیات‌مدیره انجمن بلاک‌چین ایران در این خصوص گفت: در شرایط کنونی که کشور با شرایط تحریمی و سختی دست و پنجه نرم می‌کند، فعالان صنعت ماینینگ با سرمایه‌ای بیش از 5000 میلیارد تومان بلاتکلیف هستند. وی مدعی شد: آنچه می‌توان از این مصوبه اخیر نتیجه گرفت، این است که وزارت نیرو تنظیم‌کننده و مشوق هیات وزیران در این مصوبه بوده و نقش مهمی را در نتیجه نهایی آن ایفا کرده است، البته وزارت نیرو مستندات غیرکارشناسی را سرلوحه خود قرار داده که همین امر موجب شده تا این مصوبه سد راه صنعت و تولید کشور شود. شرفی با بیان اینکه “امکان فعالیت عموم بخش خصوصی در این صنعت سلب شده است “، ادعا کرد: به نظر می‌رسد، تعرفه‌های جدید ارز رمزها، نتیجه‌ای جز آسیب به این صنعت نداشته باشد و شاهد احتضار صنعت ماینینگ در ایران هستیم.

سرنوشت سهمیه بنزین خودروهای فرسوده

ایرنا| سرنوشت سهمیه بنزین خودروهای فرسوده هنوز مشخص نیست با این حال وزیر نفت می‌گوید به همه خودروهایی که کارت سوخت دارند سهمیه بنزین تعلق می‌گیرد؛ حتی خودروهای فرسوده.

حدود ۲۰ روز از آغاز سهمیه‌بندی بنزین و اصلاح قیمت می‌گذرد، با این حال مالکان خودروهای فرسوده نمی‌دانند که آیا سرانجام سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی شامل حال آنها خواهد شد یا خیر.

اغلب خودروهای فرسوده کارت سوخت ندارند و از همین رو سهمیه بنزین دریافت نمی‌کنند. اما تعدادی از خودروهای فرسوده در کشور هستند که زمانی که کارت سوخت به دلیل تک نرخی‌شدن قیمت بنزین دیگر استفاده نشد، ‌فرسوده نبودند و همچنان کارت سوخت دارند. بیژن زنگنه، وزیر نفت با اشاره به اینکه خودروهای فرسوده کارت سوخت ندارد گفت که اگر از گذشته کارت سوخت این خودروها موجود و فعال است سهمیه بنزین می‌گیرند. وی تاکید کرده که همه خودروهایی که کارت سوخت دارند، سهمیه بنزین دریافت می‌کند. به نظر می‌رسد تا اطلاع ثانوی، ‌تمام خودروهایی که کارت سوخت دارند، سهمیه بنزین دریافت می‌کنند، ‌حتی اگر این خودروها فرسوده به شمار آیند. حال باید منتظر بود تا نظر کارگروه تعیین‌شده برای سایر خودروهای فرسوده اعلام شود.

افزایش تولید بزرگ‌ترین میدان نفتی نروژ

تسنیم| شرکت نفت دولتی نروژ با وجود تلاش سران جهان برای توقف روند گرم شدن جهان به خاطر سوخت‌های فسیلی تولید در بزرگ‌ترین میدان نفتی غرب اروپا را افزایش می‌دهد.  شک و تردید در مورد آینده اصلی‌ترین صنعت نروژ رو به افزایش است. نروژ هیچ ذخیره نفتی بزرگ جدیدی کشف نکرده و گروه‌های حامی محیط زیست و سیاستمداران جوان بیش از پیش خواستار محدود شدن تولید و حتی بسته شدن آن به خاطر تغییرات جوی هستند.  ولی ایکویینر، شرکت نفت دولتی و اپراتور میدان نفتی اسوردروپ با وجود تلاش سران جهان برای توقف روند گرم شدن جهان به خاطر سوخت‌های فسیلی، با افتخار اعلام می‌کند که نفت نقشی حیاتی در آینده این کشور دارد.  طول عمر این میدان نفتی 50 سال تخمین زده شده و 9 میلیارد دلار برای توسعه فاز اول آن سرمایه‌گذاری شده است. فاز دوم نیاز به 4.48 میلیارد دلار هزینه دارد.