سامانه جامع گارانتی طبق برنامه در حال پیادهسازی است
مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات سازمان حمایت در واکنش به اظهارات سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: از اصحاب رسانه دعوت میکنم تا با بازدید از سامانه جامع گارانتی، اطمینان حاصل کنند که این سامانه طبق برنامهریزی مصوب در حال پیادهسازی است.
آبانماه امسال بود که حمیدرضا دهقانینیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اولینبار از سامانه جدیدی به نام «سامانه جامع گارانتی» رونمایی کرد. وی در اظهارات خود تاکید کرد: این سامانه نقش محوری در جلوگیری از قاچاق میتواند بازی کند چراکه سازوکار آن شناسایی شرکت گارانتیدهنده و خریدار نهایی کالا را فراهم میکند تا بدینترتیب اجناس قاچاق در آخرین حلقه زنجیره تامین کالا به سهولت ردیابی شود.
علاوه بر این، مدیرکل نظارت بر سامانههای الکترونیکی و هوشمند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در اظهارات دیگری ضمن ابراز نارضایتی از روند تکمیل و پیادهسازی «سامانه جامع گارانتی»، انگشت اتهام کمکاری در اجرای این سامانه را متوجه سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان کرد.
در این گزارش به معضل رواج گارانتیهای جعلی و نبود اعتبارسنجی و ارزیابی شرکتهای ارایهدهنده گارانتی و به تبع آن بیاعتباری گارانتی در اذهان عمومی اشاره شد و نیز ضمن ارایه مستندات قانونی بهطور تفصیلی توضیح داده شد که نه تنها هیچ خلأ قانونی برای مقابله با این معضل وجود ندارد بلکه ابلاغیهها و نامهنگاریهای مسوولان سازمان حمایت درباره لزوم پیادهسازی سامانه جامع گارانتی، خود مهر تاییدی بر نبود عزم جدی برای رسیدگی به معضل گارانتی بوده است.
در همین رابطه، سیدجواد احمدی مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات سازمان حمایت در گفتوگو با تسنیم در واکنش به اظهارات سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر تعلل سازمان حمایت در پیادهسازی سامانه جامع گارانتی گفت: از اصحاب رسانه دعوت به عمل میآورم تا با بازدید از سامانه جامع گارانتی، اطمینان حاصل کنند که این سامانه طبق برنامهریزی مصوب در حال پیادهسازی است. وی ادامه داد: بهرهبرداری کامل از سامانه جامع گارانتی شامل 3 مرحله ثبت شناسه گارانتی، اعتبارسنجی گارانتی و ارزیابی شرکتهای گارانتیکننده میباشد و طبق مصوبات پیادهسازی کلیه این مراحل بر عهده سازمان حمایت است.
وی با بیان اینکه کلیه مراحل راهاندازی سامانه جامع گارانتی طبق زمانبندی مصوب در حال پیشرفت است، توضیح داد: گامهای اعتبارسنجی و ارزیابی شرکتهای گارانتیکننده مستلزم آن است که اولا؛ ثبت شناسانه گارانتی بهطور کامل تکمیل شود، ثانیا؛ شرکتهای گارانتیکننده مقدار قابل قبولی به فعالیت و ارایه خدمات بپردازند تا امکان اعتبارسنجی و ارزیابی آنها ممکن شود.
احمدی با اشاره به عملیاتی شدن ثبت شناسه گارانتی در سازمان حمایت گفت: شرکتهایی که درخواست ثبت شناسه گارانتی خود را به این سازمان ارسال کردهاند، اطلاعاتشان بهطور مرتب در پروندههای این سامانه ثبت و تکمیل میشود و تاکنون تعداد زیادی از شرکتهای موبایلی و لوازم خانگی، مدارک مربوطه را در این سامانه بارگذاری کردهاند.
وی در پاسخ به این پرسش که میزان رضایت از همکاری واردکنندگان و تولیدکنندگان در راهاندازی سامانه گارانتی به چه میزان است، اظهارداشت: مهر تایید سازمان حمایت بر مجوز واردات شرکتهای موبایلی مشروط بر ثبت گارانتی و خدمات پس از فروش در سامانه جامع گارانتی شده است و در غیر این صورت اجازه ثبت سفارش به واردکنندگان داده نمیشود. وی با اشاره به آخرین وضعیت گارانتی تولیدات داخلی گفت: در حال حاضر در بخش تولیدکنندگان داخلی طرف کار ما عمدتا با تولیدکنندگان لوازم خانگی است و تاکنون نیز تعدادی از آنان به ثبت اطلاعات خود اقدام کرده و برخی دیگر هم در پروسه تکمیل پرونده گارانتی خود هستند.