راهاندازی دفاتر منطقهای اتاق بازرگانی بینالمللی در کشور
گروه تجارت |
رییس اتاق ایران در اولین جلسه استانی کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالمللی (ICC) خبر داد: این کمیته ظرفیت ارزشمندی برای انعکاس توانمندیهای اقتصادی کشور در مجامع جهانی است و برای تقویت ساختار آن، بهزودی دفاتر منطقهای اتاق بازرگانی بینالمللی در سطح کشور ایجاد میشود.
غلامحسین شافعی، در اولین جلسه استانی کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالمللی در اتاق مشهد افزود: در این برهه دشوار که گرفتار تحریمها شدهایم، اتاق بازرگانی بینالمللی، باید نوک پیکان حرکت ما در مجامع بینالمللی باشد و به ارتقای دیپلماسی اقتصادی بخش خصوصی کشورمان کمک کند.
او تأکید کرد: بهرغم ظرفیت شایسته و برجسته این ساختار، تاکنون از قابلیتهای آن به میزان لازم بهره نگرفتیم و همین بهمنظور، توسعه فعالیتهای اتاق بازرگانی بینالمللی، بهویژه در سطح اتاقهای بازرگانی استانها و همچنین با رویکرد منطقهای، در دستور کار ما قرار گرفته است.
شافعی یادآور شد: این اتاق در سالهای اخیر ارتباط گستردهای را با اتاقهای بازرگانی جهان و با سازمانهای بینالمللی نظیر سازمان ملل متحد، سازمان تجارت جهانی (WTO) و سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) برقرار کرده است و در نشستهای این مجامع مشارکت فعال دارد.
او ادامه داد: این سطح از نقشآفرینی، مجالی را نیز برای ما فراهم میکند تا نظراتمان را در حوزههای اقتصادی و تجاری، منتقل نماییم. اگر به میزان شایستهای در این عرصه فعال بشویم میتوانیم نظراتمان را به این مجمع که مرکز آن در پاریس است، منتقل کنیم یا از مسیر جلسات مذکور، آنها را بیان نماییم. رییس اتاق ایران گفت: اتاقهای بازرگانی بینالمللی، در کشورهای دیگر جهان دارای جایگاه ویژهای در عرصههای تصمیمسازی بوده و اثرگذاری فراوانی بر رویکردها و سیاستگذاریهای دولتها دارند؛ از این منظر توسعه تعاملات ما با این اتاقها در کشورهای مختلف و توسعه دیپلماسی اقتصادی در این بخش، میتواند به جهتدهی سیاستها در سطح بینالمللی نیز بینجامد.
شافعی، پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا را ظرفیت مهم دیگری دانست که ماموریتهای اتاق بازرگانی بینالمللی، میتواند در راستای توسعه آن قرار بگیرد. او توضیح داد: در اتاق ایران، دپارتمانی را با محوریت حوزه اوراسیا ایجاد کردهایم. بخشی از اقدامات این ساختار بر توجه به ظرفیت استانهای مرزی کشور متمرکز خواهد بود. در این نشست، محمد خزاعی، دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالمللی، نیز به تشریح برنامهها و اقدامات آتی این اتاق پرداخت و گفت: اتاق بازرگانی بینالمللی را باید ماشین حرکت بینالمللی بخش خصوصی توصیف کنیم که بهکارگیری ابزارها و ظرفیتهای این ساختار از اهمیت بسزایی برای اقتصاد کشور و بخش خصوصی فعال در آن برخوردار است و برای ما نیز یک پتانسیل خوب، حتی در دوران تحریم به شمار میآید که بهرغم فشارهای اقتصادی و سیاسی، از کارآمدی لازم برخوردار است.
خزاعی ادامه داد: باید اذعان کنیم که یکی از چالشهای امروز ما در حوزه تعاملات اقتصادی و دیپلماسی حاکم بر آن، ضعف آگاهی و تسلط بر بعضی قواعد و حقوق جهانی در این بخش است. این امر حتی در بدنه کارشناسی دستگاههای دولتی متولی نیز قابلمشاهده است و بخش خصوصی هم از این مساله مستثنا نیست. درواقع عدم اشراف و تسلط به مسائل بینالمللی در حوزههای مختلف نظیر سرمایهگذاری، تعاملات تجاری و... به بروز چالشهایی منجر میشود و گاه زمینه ورود دلالها و واسطهها را به این بخش فراهم میکند.
وی یادآور شد: امروز در عرصه تجارت جهانی، مقررات و قوانین بینالمللی حاکم است و عمده کشورها بهصورت یکپارچه از آنها تبعیت میکنند. درواقع مرزها در این بخش برداشته شده و همه بازیگران، از قواعدی جامع تبعیت میکنند. به این استناد نیز، تجار و سرمایهگذارانی در این عرصه موفق هستند که به مقررات بازی در سطح بینالمللی آشنا و مسلط باشند.
خزاعی در ادامه به تشریح نقش اتاق بازرگانی بینالمللی پرداخت و گفت: این ساختار بهنوعی نماینده بخش خصوصی در جهان است و در راستای تسریع و تسهیل مراودات تجاری در سطح بینالمللی، از طریق تلاش در استانداردسازی سیاستها و مقررات میکوشد. این اتاق در سالهای اخیر ارتباط گستردهای با اتاقهای بازرگانی جهان ازیکطرف و با سازمانهای بینالمللی موثر از سوی دیگر داشته است.
او خاطرنشان کرد: امروز 45 میلیون شرکت و اشخاص حقیقی صاحبنام عضو این اتاق هستند و بیش از 3 هزار کارشناس فنی متبحر نیز در حوزههای گمرک، مالیات، سرمایهگذاری، تجارت، حقوق و... به این مجموعه سرویس ارایه میدهند. علاوه بر آن، «ICC» از طریق تشکیل کمیتههای ملی، فعالیت خود را در بیش از ۹۰ کشور جهان گسترش داده است.
دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالمللی متذکر شد: سه سال پیش این ساختار به عنوان عضو ناظر مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب شد و اگرچه نماینده آن، صاحب رأی نیست اما در کمیسیونهای داخلی و حتی در جلسات مجمع عمومی حضور مییابد و این فرصت را برای انتقال و انعکاس نظرات جامعه تحت پوشش خود، در اختیار دارد.
خزاعی به اقدامات کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالمللی اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر 9 کمیسیون ذیل این ساختار و در عناوین بانکی، تسهیلات گمرکی و تجاری، بیمه، حقوقی و داوری، اقتصاد دیجیتال، تجارت و سرمایهگذاری، مقررات و رویههای بازرگانی و محیطزیست و انرژی تشکیل شده که ظرفیت طرح و بررسی بسیاری از مشکلات فعالان اقتصادی در آنها وجود دارد. خروجی تصمیمات این کمیسیونها نیز بهمنظور گرهگشایی از مشکلات اعضای این اتاق، به اشکال مختلف در دستگاههای متولی پیگیری خواهد شد. به همین منظور مذاکرات و تعاملاتی نیز با بعضی دستگاههای دولتی داشتهایم. در این مرحله، تلاش ما، فعالسازی کمیسیونهای مذکور است.
او با انتقاد از حضور کمرنگ فعالان اقتصادی در بدنه اتاق بازرگانی بینالمللی گفت: این ساختار میتواند در نقش بازوی ارتباطات خارجی بخش خصوصی ایران ایفای نقش کند، لذا عضویت اتاقهای بازرگانی در آن از اهمیت والایی برخوردار است. در حال حاضر 200 عضو داریم که این رقم در قیاس با تعداد اعضای اتاقهای بازرگانی سراسر کشور و جامعه تجار فعال در بخش اقتصادی، بسیار اندک است.
خزاعی، درباره خدمات این اتاق به اعضای خود گفت: ارایه آموزش در حوزه تعاملات تجاری بینالمللی و قواعد فعالیت اقتصادی در عرصه جهانی، خدمات مشاورهای و زمینهسازی برای حضور تجار و فعالان اقتصادی در عرصهها و رویدادهای بینالمللی ازجمله خدمات این اتاق به اعضای خود است و ما در چارچوب مکاتبه با اتاقهای سراسر کشور، از آنها خواستهایم تا نماینده خود را به کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالمللی، معرفی کنند. به گفته او مقرر است تا ازاینپس جلسات مستمری با این نمایندگان برگزار شود و توأمان تعامل با کمیسیونهای تخصصی اتاق ایران نیز افزایش یابد. خزاعی برنامه دیگر خود را ایجاد نمایندگیهای منطقهای این کمیته عنوان و ابراز امیدواری کرد که با همکاری و همراهی فعالان اقتصادی، بتوانیم از ظرفیت این ساختار در توسعه تعاملات اقتصادی کشور، بهره بگیریم.