رشد ۲ برابری صادرات، «برنامهریزی» میخواهد نه سیاست
رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با تأکید بر اینکه افزایش ۲ برابری صادرات به کشورهای همسایه مستلزم برنامهریزی دقیق است، گفت: حل مسائل سیاسی بینالمللی و نگاه صادراتی به تولید، لازم و ملزوم یکدیگر هستند.
مجیدرضا حریری در خصوص تأکید وزارت صنعت بر افزایش دوبرابری صادرات به کشورهای همسایه، اظهار داشت: بر اساس تصمیم وزارت صنعت قرار است میزان صادرات به کشورهای همسایه و چین و هند به دو برابر افزایش یابد که رسیدن به این رقم غیر ممکن و بعید نیست، اما مستلزم این است که برنامهریزی دقیقی داشته باشیم. وی گفت: ابتدا باید دید کالاهایی که تاکنون صادر شده، چه میزان گنجایش افزایش دارد و دوم اینکه چه کالاهای دیگری بازار و امکان صادرات آن وجود دارد. همه این مسائل به بازاریابی و روابط تجاری بستگی دارد. یکی از موضوعاتی که باید در این مسیر بررسی شود، میزان اهمیت بازار این 15 کشور است، بنابراین باید دید چه اقداماتی برای ورود به بازار پولدار کشورهای همسایه لازم است، زیرا بازار ارمنستان و تاجیکستان با بازار عربستان از نظر اهمیت کاملا متفاوت است. رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به بازار چین و برنامههای ایران برای افزایش صادرات به این کشور، خاطرنشان کرد: این کشور از همه دنیا واردات داشته که رقم آن حدود 2 هزار و 100 میلیارد دلار است که ایران تنها به کمتر از 700 میلیارد دلار آن میتواند، برای صادرات به چین فکر کند. بر همین اساس در اتاق ایران و چین به دنبال برنامهریزی برای افزایش حجم صادرات کالایی که در حال حاضر ارسال میشود و پیدا کردن بازار و کالای جدید به چین هستیم. حریری ادامه داد: برای برنامهریزی در این حوزه نیز نیازمند برخی آمار و اطلاعات هستیم که باید از سوی دولت و گمرک ارایه شود. در حال حاضر چارچوب اصلی برنامه افزایش صادرات به چین تعیین شده و در حال مکاتبه برای دریافت اطلاعات و آمار لازم در این حوزه (میزان صادرات به چین، تعداد کالا و حجم هر کدام و...) هستیم. وی در خصوص مشکل نقل و انتقال پول و حمل و نقل کالا نیز تصریح کرد: نزدیک یک دهه است که از طریق سیستم بانکی بینالمللی امکان نقل و انتقال پول وجود ندارد، بنابراین هزینهای که برای تجارت پرداخت میکنیم، نسبت به رقبا بیشتر است. در خصوص حمل و نقل نیز باید این موضوع را بپذیریم که مشکل داریم، اما نکته مهم این است که باید روابط سیاسی و دیپلماسی کشور را هم حل کنیم.
رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به اینکه وقتی در مناسبات سیاسی و دیپلماسی ایران مشکلات فعلی نبود، نیز تجارت مناسبی با سایر کشورها نداشتیم، تصریح کرد: دلیل اصلی نداشتن صادرات مناسب، نبود برنامهریزی لازم در تولید به منظور حضور در بازارهای صادراتی است. بنابراین، حل مسائل سیاسی و نگاه صادراتی به تولید، لازم و ملزوم یکدیگر هستند. به گفته وی، حل مسائل سیاسی و دیپلماسی به تنهایی نشاندهنده این نیست که دنیا برای تولیدات ما سر و دست میشکند، بنابراین باید کاری کنیم که تولیدات صادراتی ما از نظر کیفیت و قیمت قابل رقابت با باشد. حریری در پایان در خصوص برنامهریزی و مذاکرات اتاق ایران و چین با وزارت صنعت برای توسعه صادرات به این کشور، اظهار داشت: پس از سفر وزیر صمت به کشور چین، وی دستور داد تشکل مختص چین و بررسی توسعه روابط تجاری با محوریت اتاق ایران و چین و سازمان توسعه و تجارت تشکیل شود، اما هنوز با گذشت حدود 20 روز از این سفر، موفق به برگزاری جلسه نشدهایم.