مصایب جذب منابع مالی برای خرید واگن مترو
رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه میتوان از فاینانس هزار میلیارد تومانی برای تأمین واگنهای مترو استفاده کرد، گفت: مشکل اینجاست که 9 سازمان و دستگاه در مسیر تبدیل این فاینانس به واگن دخیل هستند.
به گزارش فارس، محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران در برنامه صبح بخیر ایران در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی و به خصوص افزایش واگنهای مترو تهران و ورود اتوبوسهای جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: 9 سازمان برای آنکه فاینانس مربوط به تأمین واگنها و اتوبوسها به نتیجه برسد مسوولیت دارند.
او گفت: در بروکراسی موجود اولا باید وزارت کشور و بخش معاونت عمرانی دستورات لازم را بدهد بعد از آن شرکت مترو باید مشخصات مربوط به واگنها را بر اساس مشخصات ایستگاهها و خطوط مترو تعیین کند. پس از این باید مشخصات به سازندگان داخلی داده شود زیرا باید 51 درصد از تجهیزات مترو تولید داخل باشد.
رییس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: بعد از آن باید به سراغ صندوق ذخیره ارزی برویم که تأمین اعتبار آن را انجام دهد. در خان بعدی به بانک مرکزی میرسیم که باید مشکلات ارزی آن را حل کند و در مرحله بعدی باید به سراغ سازمان برنامه و بودجه برویم که در تعامل با وزارت نفت اقدامات لازم را انجام دهد و حالا بعد از همه اینها باید به سراغ سیستم بانکی برویم تا یک بانک عامل مسوولیت فاینانس را قبول کند و پیشپرداخت تولید و واردات را بپردازد.
هاشمی گفت: بعد از اینکه تازه پیشپرداخت به شرکتهای تولیدی داده میشود آنها باید به بانک عامل تضمینی برای اجرای کار بدهند.اینها مراحل پیشرو برای تأمین واگن برای مترو تهران است که به دلیل برخی ناهماهنگیها بین مسوولان و حتی مشکلاتی که وجود دارد نظیر تحریمها کارها کند پیش میرود.
رییس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به اینکه آیا این مسوولانی که شما از آنها نام بردید تا به حال دور یک میز جمع شدهاند و در این باره با هم صحبت مشترک کردهاند، گفت: بله، این اتفاق افتاده است و به تازگی هم چنین جلسهای برگزار شده است و البته این نکته را هم بگویم که عموما مسوولان رده یک این سازمانها دور هم جمع نمیشوند بلکه مدیرکلهای خود را به این جلسات میفرستند.رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اخیرا از آقای جهانگیری معاون اول رییسجمهور خواستیم تا جلسه ویژه ترتیب دهد تا همه این افراد دور هم جمع شوند که ایشان هم قبول کردند و جلسه پس از برگزاری هیات دولت و با حضور همه این مسوولان برگزار شد و همه این مسوولان هم در آن جلسه قول دادند که اقدامات لازم را انجام دهند.
هاشمی گفت: مصوبه دولت برای تأمین اتوبوس در کل کشور به تعداد 19 هزار اتوبوس بود ولی امروز این عدد به دلیل نبود اعتبارات لازم به 3 هزار عدد برای تهران و 3 هزار عدد دیگر برای سایر شهرهای کشور رسیده است.
او گفت: اما باز هم سر همین مصوبه باقی نماندند و چون پول کم آمده بود این عدد را نصف کردند و تعداد اتوبوسهای تهران به 1500 عدد رسید و تعداد اتوبوسهای سراسر کشور هم در 1500 عدد متوقف شد.
رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: نتیجه این اقدام این است که ما در تهران باید 9 هزار اتوبوس داشته باشیم که عمده آنها هم باید برقی باشد در حالی که امروز حدود 6 هزار اتوبوس داریم که عمر بیشتر آنها هم بین 8 تا 11 است و به سن فرسودگی رسیدهاند و در نتیجه همینها هم آلودگی مضاعف ایجاد میکنند.
در مترو هم ما به هزار تا دو هزار واگن نیاز داریم که درمورد آن هم قولهایی دادهاند برای تأمین اعتبارش اما هنوز قطعی نشده است.