مصوبات شورای عالی فضای مجازی تحلیلپذیر نیست
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی گفت: «در مواجهه با مصوبات شورای عالی فضای مجازی، نباید تحلیل و تفسیر صورت گیرد و یک مقام مسوول، نظر شخصیاش را اعمال کند. وقتی موضوعی در شورا به بحث گذاشته میشود، افراد میتوانند نظر بدهند و با مباحث مطرحشده مخالفت کنند، اما بعد از تصویب، دیگر کسی حق ندارد مصوبه را تحلیل شخصی کند و باید بهدنبال تحقق آن باشد.» امیر خوراکیان در گفتوگو با ایسنا، درباره نقش جویشگرهای بومی بیان کرد: «جویشگر بومی موضوع خیلی مهمی است. در حال حاضر کاربران عادت دارند برای دسترسی به خدمات و سایتها به جای اینکه اسم سایت را مستقیم وارد کنند، معمولا آن را ابتدا در یک جویشگر پیدا میکنند و سپس وارد سایت میشوند. در شرایط خاص قطعی اینترنت هم همین مشکل وجود داشت و به نوعی استفاده از همه سرویسهایی که فراهم بود، به نقش جویشگر موکول شده بود.» خوراکیان با بیان اینکه جویشگر بومی یک محل سرمایهگذاری دادههای داخلی است، گفت: «جویشگر بومی ظرفیتی برای نگهداری و صیانت از یک سرمایه ملی به نام دادههای بومی است. برخی از کشورها دادههای یک شرکت یا سرویس آنقدر ارزشمند است که بهجای ملک و ساختمان به عنوان سند پشتیبان، ضمانت وام واقع میشود، در حالی که در کشور ما هنوز آن نگاه سرمایه ملی به دادهها وجود ندارد و توجه لازم در همه شوون به این مساله نمیشود. همچنین در بخشی از سند شبکه ملی اطلاعات به سرویسهای پایه پرداخته و تصریح شده که سرویسها و خدمات پایه عمومی که یکی از آنها جویشگر بومی است، باید حتما توسط وزارت ارتباطات پیگیری و محقق شود. درنتیجه بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی وزارت ارتباطات موظف است خدمات پایه عمومی را تامین کند و در این تردیدی وجود ندارد و کسی هم حق ندارد درباره این جور مصوبات صریح و روشن، را تفسیر کند یا با نظرات فنی و کارشناسی پیچیده، این مصوبات را تغییر دهد.»
خوراکیان با بیان اینکه در روزهای قطعی اینترنت، در جستوجوی محتوا با مشکلات و محدودیتهای زیادی در جویشگرها روبهرو بودیم، افزود: «جویشگرهای بومی همانطورکه از قبل میدانستیم و گزارش کرده بودیم که شرایط مطلوبی ندارند، بسیار ضعیف عمل کردند، هم از نظر محتوا و هم زیرساختی که بتوانند پذیرای کاربران باشند. یعنی علاوه بر اینکه از نظر محتوایی مشکل داشتند، بهدلیل ظرفیتی که تامین نشده بود و عدم آمادگی، بر اثر کثرت مراجعه از کار افتادند. از طرفی برای تشویق به مراجعه کاربر به جویشگر، باید محتوایی در آن وجود داشته باشد، در مقابل، با قرار گرفتن محتوا، کاربر بیشتری مراجعه میکند و این موارد رابطه مستقیمی با هم دارند. طبیعی است که جویشگر از همان روز اول نمیتواند پاسخگوی تعداد زیادی از کاربران در زمینه ارایه محتوا باشد. اما در شرایطی که محتوا و ظرفیت ارتقا پیدا کند، قطعا مراجعه مردم هم افزایش مییابد. درچنین شرایطی جویشگر بومی باید مزیتهایی داشته باشد که اگر به اطلاع کاربر برسد، کاربر اساسا از اول ترجیح دهد که به جای مراجعه به گوگل، موضوع مورد نظر خود را در جویشگر داخلی جستوجو کند.»
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی خاطرنشان کرد: «در مواجهه با مصوبات شورای عالی، نباید تحلیل و تفسیر صورت بگیرد و یک مقام مسوول، نظر شخصیاش را اعمال کند. وقتی موضوعی در شورا به بحث گذاشته میشود، افرادی که حضور دارند میتوانند نظر بدهند و با مباحث مطرحشده مخالفت کنند، اما بعد از اینکه چیزی تصویب و رسما توسط رییسجمهوری ابلاغ شد، دیگر کسی حق ندارد تحلیل شخصی کند و باید بهدنبال تحقق آن باشد.»
خوراکیان با اشاره به خدمات زیرمجموعه شبکه ملی اطلاعات بیان کرد: در سند شبکه ملی اطلاعات، به خدماتی از جمله جویشگر بومی، پیامرسان، ایمیل یا رایانامه و خدمات ابری اشاره شده که ما در حال حاضر در تمامی آنها مشکل داریم؛ خصوصا پیامرسانها که با استفاده از آنها تنها پیام ردوبدل نمیشود، بلکه تبدیل به یک سکوی جامع و بستر بسیاری از کسبوکارها و فعالیتهای روزانه شدهاند. در ارایه یک سرویس پیامرسان ما به دانش زیادی نیاز داریم. مساله دیگر، پلتفرم یا همان بستر ارایه این سرویس که بعضی از آن به نرمافزار تعبیر میکنند و همچنین مسائل فنی از جمله دیتاسنتر، پشتیبان فنی پلتفرم و جایی که قرار است پیامها آنجا تبادل پیدا کند و قدرت پردازش این دادهها، هر کدام یک نیاز فنی بزرگ است. یک مساله هم مدل فعالیت پیامرسان و بیزینسپلن است و امتیازاتی که در جذب و تامین اعتماد کاربر دارد. بنابراین مساله سادهای نیست.»خوراکیان با بیان اینکه باید بتوانیم پابهپای سرویسهای خارجی، سرویسهای داخلی پایدار مبتنیبر دانش و فناوری بومی و فرهنگ و اقتضائات کشور داشته باشیم، اظهار کرد: «این روزها بهدلیل شرایطی که پیش آمده، عدهای برداشتشان این است که منظور از شبکه ملی اطلاعات یعنی بستن اینترنت جهانی و محدودیت در آن. در حالی که هیچکس چنین حرفی را نزده و چنین باوری ندارد. در هیچ جا چنین رویکردی به تصویب نرسیده و حتی مطرح هم نمیشود. منظور از راهاندازی شبکه ملی اطلاعات، محدودیت در سرویسها و اینترنت جهانی نیست. یکی از مزایای این شبکه، نیاز کمتر به خارج از کشور است که البته از آن بهاشتباه برداشت شده، در حالی که مثلا برای ایمیل زدن به یک نفر که در داخل کشور است، نیازی نیست اطلاعات خارج برود و برگردد و این کاری است که شبکه ملی اطلاعات میکند. اینطور نیست که بگوییم هرچه شبکه ملی اطلاعات را تقویت کنیم، نیاز ما به اینترنت جهانی کمتر میشود و به آن نیاز نداریم و بخواهیم محدودش کنیم.