خسارت سالانه ۵.۷ میلیارد دلاری مرگ زودرس بر اثر آلودگی هوا
این روزها آلودگی هوا بیش از پیش در مرکز توجه قرار گرفته و تعطیلی مدارس، مهمترین اقدام دولت برای مقابله با آلودگی است. رییس اداره سلامت هوای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: فقط مرگهای زودرس بر اثر آلودگی هوا سالانه ۵.۷ میلیارد دلار به کشور خسارت میزند و این هزینه سنگین حاصل تولید خودروهای آلاینده و غیراستاندارد است که به بهانه اشتغال ادامه دارد.
عباس شاهسونی افزود: مهمترین عامل آلودگی هوا اجرا نشدن قانون هوای پاک است، یکی از مواد اصلی این قانون اصلاح ناوگان حمل و نقل و استانداردسازی خودروهای شخصی و عمومی است. بر اساس این قانون خودروهای آلاینده نباید تولید شوند و حتی نباید بیمه نامه دریافت کنند، کامیونها و اتوبوسها باید مجهز به فیلتر دوده شوند و تولید و واردات موتورسیکلتهای دوزمانه باید متوقف شود اما هیچکدام از این قوانین تاکنون در کشور اجرا نشده است. او گفت: مسبب اصلی آلایندههای هوا صنایع خودروسازی هستند که به هیچوجه اقدامی برای اصلاح و استانداردسازی خودروهای تولیدی خود انجام نمیدهند و هر وقت که مورد سوال قرار میگیرند، بحث تحریم و حمایت از تولید خودروهای داخلی و اشتغال را مطرح میکنند و فقط به فکر فروش خودروهای خود هستند.
رییس اداره سلامت هوا و اقلیم وزارت بهداشت به ایرنا گفت: تحقیقی که در ۲۵ شهر بزرگ کشور درباره عوارض آلودگی هوا انجام دادیم نشان داد فقط مرگهای زودرس ناشی از آلودگی هوا در این شهرها سالانه ۵.۷ میلیارد دلار خسارت به کشور تحمیل میکند که باید به این هزینه سنگین، هزینه تعطیلی مدارس و دانشگاهها و ضعف عملکرد و ناتوانی انسانهایی را که در هوای آلوده مجبور به تردد و فعالیت هستند هم اضافه کرد آیا در مقابل این هزینه هنگفت ادامه فعالیت خودروسازان کشور با وضع کنونی
توجیه دارد.
او گفت: خودروسازان کشور بدون توجه به قانون هوای پاک همچنان به تولید خودروهای «یورو ۴» و فروش آنها ادامه میدهد در حالی که مطابق این قانون حق چنین کاری را ندارند و قانون به آنها چنین اجازهای نمیدهد اما خودروسازان بدون توجه به قانون همچنان به پیش فروش خودروهای غیراستاندارد و آلاینده خود ادامه میدهند و وقتی با مشکل شمارهگذاری یا بیمه مواجه میشوند، میگویند این خودروها دیگر پیش فروش شده و نمیتوان جلوی ورود آنها را به بازار گرفت. شاهسونی افزود: تولید و واردات موتورسیکلتهای دوزمانه آلاینده همچنان ادامه دارد، در حالی که قرار بود این موتورسیکلتها از چرخه حمل و نقل خارج شوند و موتورسیکلتهای برقی جایگزین آنها شوند، در چنین شرایطی چطور انتظار داریم کیفیت هوا بهبود یابد در حالی که هیچ اقدامی برای اجرای قانون انجام نمیدهیم.