ابطال۵۰۰ هزار کارت سوخت

۱۳۹۸/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۲۷۲

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، درباره قاچاق سوخت و تأثیر افزایش نرخ بنزین بر این پدیده، اظهار داشت: اقدامات خوبی در حوزه مربوط به پیشگیری از قاچاق سوخت صورت گرفته است که در کنار این مسائل، بحث سهمیه‌بندی بنزین و کارت سوخت نیز می‌تواند در جلوگیری از قاچاق بنزین اثرگذار باشد. عبدالله هندیانی افزود: در برخی از مرزهای ما همچون استان‌های شرقی با توجه به وضعیت کشورهای همسایه که تقاضای زیادی برای سوخت دارند ظرفیت قاچاق بسیار بالاست؛ قبلاً کارت‌های سوخت را در این استان‌ها کدینگ کرده بودیم الان هم با سیاست جدید جلوی انتقال کارت‌های سوخت به آن استان‌ها گرفته می‌شود که خود این موضوع می‌تواند به پیشگیری از قاچاق کمک کند. وی با بیان اینکه سهمیه‌بندی حتما در کاهش قاچاق بنزین تأثیر دارد، ادامه داد: در این مدت بیش از ۵۰۰ هزار کارت سوخت در سطح استان‌ها باطل شده است؛ این موضوع به این معناست که قبل از اجرای طرح سهمیه بندی، ۵۰۰ هزار کارت سوختی که ۳۰۰ لیتر ذخیره داشت به جای دیگری منتقل می‌شد و مورد استفاده قرار می‌گرفت. هندیانی افزود: سهمیه‌بندی از انتقال کارت‌های دیگر به استان‌های مرزی برای خروج سهمیه جلوگیری می‌کند چرا که سهمیه هر کسی محدود است و نمی‌تواند سهم خود را به صورت آزاد بفروشد. معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد: حجم قابل توجهی از قاچاق سوخت مربوط به گازوئیل است اما این مساله به معنای این نیست که قاچاق بنزین نداریم. وی با اشاره به قاچاق گازوئیل، گفت: در حوزه گازوئیل اقدامات پیشگیرانه‌ای صورت گرفته است که از جمله آنها می‌توان به سامانه پیمایش برای کامیون‌ها اشاره کرد که البته این سامانه از قبل فعال بود اما هم‌اکنون در حال گسترش لینک‌های ارتباطی سامانه مذکور هستیم تا از این طریق جلوی انحرافات را بگیریم. هندیانی افزود: قبلاً در حوزه چاه‌های آب کشاورزی امکان شناسایی نداشتیم اما از سال ۹۷ فقط چاه‌هایی سوخت می‌گیرند که دارای پروانه باشند و شرکت آب و فاضلاب به صورت رسمی این پروانه را تأیید کرده باشد. وی ادامه داد: سامانه صدف نیز فعال شده است که موجب شده صرفه جویی خوبی را در جلوگیری از انحرافات سوخت گازوئیل داشته باشیم. معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد انحرافات سوخت، توضیح داد: سوختی که از مبدا به مقصد می‌رود در بین راه ممکن است دچار انحراف شود؛ به عنوان مثال سوختی که از پالایشگاه به چاه‌های کشاورزی می‌رود، اگر چاه کشاورزی وجود خارجی نداشته باشد اما متقاضی وجود داشته باشد و ما کنترلی روی آن نداشته باشیم در اینجا انحراف صورت گرفته است. وی افزود: همچنین می‌توان به بخش ماشین آلات کشاورزی نیز اشاره کرد که در بحث ساماندهی، متوجه شدیم تعداد قابل توجهی ماشین آلات داریم که وجود خارجی ندارند اما با توجه به اینکه کارت و اسناد مالکیت داشتند سوخت را می‌گرفتند.متوجه شدیم تعداد قابل توجهی ماشین آلات داریم که وجود خارجی ندارند اما با توجه به اینکه کارت و اسناد مالکیت داشتند سوخت را می‌گرفتند. هندیانی یادآور شد: این موارد را در سامانه صدف شناسایی کردیم که البته وزارت نفت نیز همکاری خوبی با ستاد در این زمینه می‌کند. وی گفت: امیدوار هستیم با طرح‌هایی که پیش روی داریم جهت نصب جی پی اس برای بحث‌های ترانزیتی در حوزه حمل و نقل و شناورهای کوچک و بزرگ در حوزه سوخت، قاچاق را در این بخش به حداقل برسانیم. معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد: نکته حائر اهمیت این است که سوخت ما نسبت به کشورهای همسایه اختلاف قیمتی زیادی دارد که این اختلاف قیمتی به صورت خودکار به افزایش قاچاق دامن می‌زند امیدوار هستیم با راه‌اندازی سامانه‌ها و لینک آنها همچون بارنامه برخط و… طی سال جاری بتوانیم قاچاق سوخت را کاهش دهیم. تاکنون بیش از ۶۰ درصد از اقدامات مربوط به برقراری لینک بین سامانه‌ها انجام شده که با تکمیل این برنامه، کنترل‌ها به صورتی انجام خواهد شد که امکان انحراف را تشخیص بدهیم.