اخبار

۱۳۹۸/۱۰/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۴۵۲

۴ دسته کالا ملزم به درج شناسه کالا شدند

شاتا|مدیر پدافند غیرعامل مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: صاحبان چهار دسته کالا شامل لوازم خانگی، پوشاک و منسوجات، تلفن همراه و دخانیات در فضای مجازی به درج شناسه کالا بر روی کالاهایشان ملزم شدند.

سارا جامی افزود: در سال ۹۵، براساس آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا که مصوبه هیات وزیران است، مقرر شد درج شناسه کالا برای تمام کالاهای موجود در بازارها و انبارهای کشور الزامی شود.

وی اظهار کرد: در راستای اجرای آیین نامه هیات وزیران، دستورالعمل‌های اجرایی مصوب وزارت صمت به ترتیب دستورالعمل برای گروه لوازم خانگی در تاریخ اردیبهشت ۹۸، کالاهای پوشاک و منسوجات در تیرماه ۹۷ و دستور العمل گوشی همراه در تاریخ اردیبهشت سال ۹۸ به تصویب رسید.

او اضافه کرد: دستورالعمل گروه کالایی دخانیات نیز در سال ۹۷ تصویب و ابلاغ شد. این مقام مسوول خاطرنشان کرد: بر طبق سلسله مراتب اجرایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از تصویب دستورالعمل‌ها، صاحبان این چهار دسته کالا را نیز ملزم به درج شناسه کالا بر روی کالا کرده است. وی بیان کرد: صاحبان کسب و کارهای مجازی برای عرضه کالاهای خود در فضای مجازی همچون وب سایت‌های فروش، شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌های موبایلی و... ملزم به درج شناسه در کنار سایر مشخصات کالا هستند و ضروری است تا ضوابط و دستورالعمل‌های موجود در این خصوص را اجرا کنند. جامی با اشاره به مهم‌ترین هدف درج شناسه کالا بر روی کالاهای ذکر شده یادآور شد: هدف از درج شناسه کالا، مبارز با فروش کالاهای قاچاق در سطح کشور است. وی اظهار کرد: از آنجایی که در حال حاضر بسیاری از کالاهای کشور به صورت اینترنتی به فروش می‌رسند ضروری است که صاحبان فضای کسب و کار نیز قوانین کشور را رعایت کنند و این شناسه کالا را دریافت و درج کنند. او افزود: از آنجایی که عرضه دخانیات به صورت خرده فروشی ممنوع است، این اطلاعیه جهت عرضه‌‌کنندگان عمده دخانیات در فضای مجازی کاربرد دارد.

تعداد بالای برپایی رویدادهای نمایشگاهی در کشور

شاتا|مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران گفت: تعداد بالای برپایی رویدادهای نمایشگاهی در سال جاری در شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران علی الرغم وجود تحریم‌های ظالمانه بی‌سابقه است.

بهمن حسین‌زاده بالا بردن درآمدهای ریالی در صنعت نمایشگاهی را امری مثبت دانست و افزود: به دلیل تلاش‌های شبانه روزی همکارانمان در شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران این اتفاق محقق شد.وی با اشاره به اینکه در سال جاری تمام سالن‌های نمایشگاه جمهوری اسلامی ایران با تمام ظرفیت و تمام وقت در اختیار صنعتگران و تولید‌کنندگان و فعالان اقتصادی کشور قرار گرفت، تصریح کرد: تسهیل امور در برپایی نمایشگاه‌ها زمینه را برای امر اشتغالزایی و رونق اقتصادی بیشتر فراهم کرده است.این مقام مسوول با اشاره به موانع و مشکلات زیادی که به خاطر تحریم‌ها وجود دارد، بیان کرد: با وجود تحریم‌ها، جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور موثر دارد و توانسته با در اختیار داشتن مساحت‌های بالایی از نمایشگاه‌های بین‌المللی به ارایه توانمندی‌های اقتصادی خود بپردازد.

حسین‌زاده با اشاره به ظرفیت خوب بازار ایران برای کشورهای دیگر آن را غیر قابل چشم پوشی عنوان کرد و گفت: آنها نمی‌توانند این فرصت را نادیده بگیرند بنابراین علی‌رغم تحریم‌ها بسیاری از کشور‌ها علاقه‌مند هستند تا ارتباط تجاری‌شان را با ایران حفظ کنند.