آلفابت چهارمین شرکت یک تریلیون دلاری امریکا شد

۱۳۹۸/۱۰/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۷۹۵
آلفابت چهارمین شرکت 
یک تریلیون دلاری  امریکا شد

ارزش سهام آلفابت به‌لطف رشد کسب‌وکارهای مبتنی‌بر فضای ابری این شرکت افزایش یافت و برای اولین‌بار ارزش کلی یک‌تریلیون دلار را برای آلفابت رقم زد. به گزارش زومیت، مجموعه‌ آلفابت    چهارمین شرکت امریکایی است که ارزش آن از یک‌تریلیون دلار بیشتر شده است. اپل اولین شرکتی بود که در سال ۲۰۱۸ ارزش سهام آن از این مقدار تجاوز کرد و بعدها مایکروسافت و آمازون نیز توانستند ارزش سهام‌شان را به بیش از یک‌تریلیون دلار افزایش دهند. با اینکه ارزش آمازون با کاهش روبه‌رو شده و هم‌اکنون ۹۲۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، ارزش سهام اپل و مایکروسافت هنوزهم بیشتر از مقدار یادشده است. تحلیل‌ها درباره مدیرعامل جدید آلفابت، ساندار پیچای، خوش‌بینانه به‌نظر می‌رسد. در بیانیه‌ غافل‌گیرکننده‌ای که سپتامبر ۲۰۱۹ منتشر شد، موسس آلفابت، لری پیج، اعلام کرد قصد دارد همراه‌با سرگی برین، دیگر بنیان‌گذار و رییس هیات‌مدیره شرکت مذکور، از سِمت‌های‌شان کناره‌گیری کنند. پیچای از قبل نیز مدیرعامل گوگل بود و تمامی کسب‌و‌کارهای اصلی این شرکت شامل موتور جست‌وجو، تبلیغات، یوتیوب و اندروید را کنترل می‌کرد و میزان درخورتوجهی از درآمدها و سودهای گوگل به‌خاطر او محقق می‌شد. بااین‌همه، او زیرنظر لری پیج فعالیت می‌کرد؛ شخصی که علاوه‌بر سرمایه‌گذاری‌های پرخطر روی فناوری‌های تجربی، همچون اتومبیل‌های خودران و پهپادهای حمل بسته، بر کسب‌وکارهای دیگری نیز نظارت می‌کند. حال پیچای مسوولیت تمامی مجموعه را برعهده دارد؛ اما پیج و برین هنوزهم کنترل اکثر سهام آلفابت را دراختیار دارند و تأثیر بسزایی بر تصمیم‌های عمده شرکت می‌گذارند. بخشی از خوش‌بینی تحلیل‌‌ها، مربوط به رشد کسب‌و‌کارهای مبتنی‌بر فضای ابری شرکت است؛ کسب‌و‌کارهایی که با وجود فاصله زیاد با رهبری آمازون و پیشروی مایکروسافت در این حوزه، توانسته درآمد یک‌میلیارد دلاری گوگل در بخش فضای ابری را در سه‌ماهه بین فوریه ۲۰۱۸ و جولای ۲۰۱۹ دوبرابر کند و به دومیلیارد دلار برساند. آلفابت انتظار دارد با سرمایه‌گذاری‌های گسترده ازجمله سه‌برابرکردن نیروهای بخش فروش و قدرت‌بخشی به سرویس Cloud Health گوگل، رشد مشابهی در سال پیش‌رو تجربه کند. با‌این‌حال، کسب‌و‌کارهای یادشده شرکت آلفابت در مواجهه با مسائلی درزمینه اعتماد کاربران با مشکلاتی روبه‌رو هستند. البته برخی از تحلیلگران ثبات بخش تبلیغات شرکت مذکور را نیز یکی از قوت‌های آن می‌دانند. در دسامبر گذشته، موسسه مالی Stifel برآورد خود از ارزش سهام آلفابت در آینده را به ۱۴ درصد و از ۳۲۵/1 به ۵۲۵/1 دلار افزایش داد. پس از اینکه بانک مرکزی امریکا برآوردهای خود از سهام این شرکت را افزایش داد و بیان کرد تجارت سالمی را در بخش تبلیغات بین سایر کسب‌و‌کارهای آلفابت رویت می‌کند، سهام شرکت مادر گوگل نزدیک به یک درصد افزایش پیدا کرد. افزایش سهام آلفابت مغایر با روندی است که در چند وقت اخیر شاهد بوده‌ایم. درواقع، پس از اینکه آلفابت در فصل بهار سال گذشته ارقام کمی برای تجارت تبلیغاتش گزارش کرد، بدترین روزهای خود را از آوریل ۲۰۱۰ سپری می‌کرد. در بازه زمانی یادشده، قیمت سهام این شرکت 5/7 درصد و مجموعا ۶۷ میلیارد دلار از ارزش آلفابت کاهش یافت.