مدیریت فیلمفارسی بازار سینما را در اختیار دارد
علی ژکان با انتقاد از وضعیت ناعادلانه در اکران گفت: تصمیم به اکران فیلم «اولین امضا برای رعنا» به این دلیل بود که به نظر میرسید وضعی بهتر از این وجود نخواهد داشت. علی ژکان که این روزها پس از سه سال فیلم «اولین امضا برای رعنا» را روی پرده سینماها دارد، درباره دلیل اکران این فیلم در چند هفته مانده تا جشنواره فجر و نیز اوضاع و احوال روزهای اخیر جامعه بیان کرد: در شرایطی که از وضعیت و موقعیت اکران در سینما همه آگاهیم و اینکه فیلم «اولین امضا برای رعنا» در این شرایط اکران شده خیلی به انتخاب من وابسته نبود. آنچه در اختیار من است انصراف از اکران بود، اما فکر کردم وضع بهتر از این وجود نخواهد داشت، چون ظرفیت نمایش فیلمهای سینمایی حداکثر ۷۵ فیلم در سال است. او با اشاره به اینکه تعداد زیادی فیلم هر سال به اصطلاح در اکران میسوزند، گفت: میزان کلی تولید فیلم در طول سال حدود یکصد فیلم است و تقریبا ۲۵ فیلم پشت صف اکران باقی میمانند. من هم که سه سال قبل این فیلم را ساختم، به اندازه سه تا ۲۵ تا پشت اکران بودم، به همین دلیل میگویم که از نظر ظرفیت نمایشی تناسبی با حجم تولید نیست و هنوز ظرفیتهای مثل VOD هم به درستی و گسترده راهاندازی نشدهاند که برای نمایش فیلمها راهگشا باشند. ژکان ادامه داد: به این شرایط اضافه کنید حاکمیت سالندارها و صاحبان سینماها را که در انتخاب فیلمها نقش دارند و این مدیریت فیلمفارسی که بازار سینما را در اختیار دارد کار را برای اکران فیلمهای فرهنگی و هنری سختتر میکند. او با تاکید بر اینکه در این شرایط کسانی که داعیه فیلمهای فرهنگی هنری دارند کار برایشان سخت است، به ایسنا گفت: علاوه بر اینها شرایط امروز سیاسی و اجتماعی هم به قول قدیمیها قوز بالای قوز شده و خیلیها دل و دماغ و رمقی ندارند تا به سینما بروند، به ویژه برای فیلمهایی که از ستارههای تجاری سینما هم بهره نبردهاند. در نهایت نتیجه چنین اکرانی معلوم است که به شکست مطلق در گیشه منجر میشود.