ایرانشهر

۱۳۹۸/۱۰/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۹۰۵

بازگشت پروازهای عبوری به آسمان ایران

بر اساس اعلام سایت فلایت رادار۲۴، پروازهای عبوری ایرلاین‌های ترکیش، آذربایجان، عمان، پاکستان، روسیه، بلاروس، فلای دوبی و الاتحاد (امارات) و بنگلادش همراه قطرایرویز به آسمان ایران بازگشته‌اند.به گزارش مهر، اگرچه برخی ایرلاین‌های اروپایی با جوسازی در خصوص ناایمن بودن آسمان ایران، خواهان لغو کلیه پروازها به مقصد کشورمان شده یا پروازهای از مبدأ ایران را نمی‌پذیرند، اما با گذشت چند روز از سانحه هواپیمای اوکراینی، بار دیگر ثابت شد آسمان ایران، امن‌ترین و ارزان‌ترین مسیر برای پروازهای عبوری در کریدورهای پروازی شمال جنوب و شرق به غرب است.در حال حاضر پروازهای عبوری شرکت‌های هواپیمایی بنگلادش و پاکستان (پیا) پروازهای خود به غرب آسیا را از مسیر آسمان ایران اعم از مرزهای آبی و خاکی انجام می‌دهند.همچنین پروازهای شمال شرق اروپا به مقاصد جنوب خلیج فارس با ایرلاین‌های روسی و بلاروس هم از فضای کشورمان انجام می‌شود. ضمن اینکه دو ایرلاین اماراتی فلای دوبی و الاتحاد پروازهای ابوظبی و دوبی به مسکو و مینسک را که در روزهای قبل با عبور از آسمان عراق انجام می‌دادند، با تغییر مسیر به فضای کشورمان بازگردانده‌اند.به نظر می‌رسد اصلی‌ترین عامل بازگشت پروازهای عبوری به آسمان کشور، گران بودن مسیرهایی غیر از آسمان ایران است، ضمن اینکه امنیت آسمان کشورمان هم بر ایرلاین‌های منطقه ثابت شده است.هواپیمایی سلام‌ایر (عمان) هم در کنار قطرایرویز که هیچ‌گاه حاضر به ترک آسمان ایران نشد، فضای کشورمان را برای تردد به اروپا انتخاب کرده است.هواپیماهای دو شرکت هواپیمایی ترکیش‌ایر و آذربایجان هم همچنان برای تردد به جنوب خلیج فارس از آسمان ایران عبور می‌کنند.ایرلاین‌های چند کشور آسیای میانه شامل ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان و قزاقستان نیز تصمیم گرفته‌اند برای انجام پروازهای غرب آسیا به مقاصد دوبی، ابوظبی، دوحه، منامه، جده و مدینه از آسمان ایران عبور کنند؛ این در حالی است که پیش از این آسمان افغانستان در چند روز اخیر جایگزین فضای کشور برای دسترسی به آسیای میانه شده بود.مرزهای آبی کشورمان در خلیج فارس و دریای عمان هم این روزها میزبان تعداد زیادی از پروازهای عبوری است.

جزییات عوارض ۱,۵ درصدی از هزینه سفر با تاکسی‌ اینترنتی

جزییات دستورالعمل ساماندهی و نظارت بر فعالیت تاکسی‌های هوشمند و همچنین اخذ عوارض ۱,۵ درصدی از هزینه هر سفر به نفع شهرداری از سوی تاکسی‌های اینترنتی اعلام شد. به گزارش ایسنا، مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری درباره دستورالعمل ساماندهی و نظارت بر فعالیت تاکسی‌های هوشمند اظهار کرد: طبق این دستورالعمل مقرر شد که شرکت‌ها به منظور استفاده از زیرساخت‌های شهری در قالب بهای خدمات ۱,۵ درصد از هزینه هر سفر را به شهرداری شهر مربوطه پرداخت کنند که در واقع قانونی است.وی افزود: اگر در شهری شورای شهر و شهرداری شهر مربوطه بنا دارند که این مبلغ را نگیرند، قاعدتا باید آن را در شورای شهر مصوب و فرآیند لازم را طی کنند. طبق دستورالعمل به منظور بهای خدمات و استفاده از زیرساخت‌های شهری، شرکت‌ها موظف شدند که عوارض ۱.۵ درصدی را پرداخت کنند.

اثر بافت شهری بر میزان جرم در مناطق حاشیه‌ای

یک کارشناس بافت شهری اثر بافت شهری بر میزان جرم و جنایت در مناطق حاشیه‌ای را تشریح کرد.به گزارش ایسنا، موسی حاجیانی با بررسی شهرسازی و نظم هندسی در شهر و ارتباط آن با میزان جرم و جنایت در مناطق حاشیه‌نشین گفت: یکی از راه‌های موثر این است که این آشفتگی هندسی و عدم الزام استانداردها و سرانه پایین خدمات در این مناطق بهبود پیدا کند. این درحالی است که این موضوع در مناطق حاشیه‌نشین شهری مغفول مانده و فقط حداقل‌ها رعایت شده و این اصلا مناسب نیست و آنچنان نظمی مشاهده نمی‌شود.وی با بیان اینکه مناطق حاشیه‌نشین نظم هندسی موزونی ندارند و معمولا سرانه خدمات شهری نیز در آنها پایین است، افزود: این بی‌نظمی، عدم انتظام شهری و عدم اختصاص سرانه سبب می‌شود میزان بزهکاری و جرم در این مناطق به نسبت فضاهایی که شرایط مطلوب‌تری دارند، بالاتر باشد.این استاد دانشگاه با بیان اینکه هارمونی فضا، انضباط و رعایت استانداردهای شهری، مسائل هندسی، سازه‌ای و ساختمانی و فرم‌های کالبدی تاثیر مستقیمی بر میزان جرم و جنایت در این محیط‌ها دارد، اظهار کرد: اگر در این حیطه ساماندهی صورت بگیرد قطعا از میزان اتفاقات ناگوار، از جمله جرم و جنایت در این مناطق کاسته خواهد شد.وی به نوع ساختار در مناطق حاشیه‌نشین اشاره کرد و گفت: چون که این مجموعه‌های حاشیه‌ای به صورت کلونی رشد می‌کنند و از قبل طرح هادی یا مدونی برایشان وجود ندارد ساماندهی شان پس از ساخته شدن سخت و بهتر است قبل از اینکه این اتفاق بیفتد برنامه‌های رشد و توسعه‌ای این نوع مناطق را مدون کنیم.حاجیانی ادامه داد: چون در غیر این صورت باید به شیوه‌های سخت متوسل شویم تا این کار را انجام دهیم. اما می‌توانیم با قانونمند کردن توسعه ساخت و ساز و نظارت بیشتر فنی و مهندسی روی این مسائل کاری کنیم که حداقل این نوع مناطق با یک شرایط مطلوب و مطابق استانداردهای ملی و بین‌المللی رشد کنند.