شورای حمایت از فرش دستباف راه‌اندازی شود

۱۳۹۸/۱۱/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۱۷۱

قائم‌مقام وزیر صمت با تاکید بر ضرورت تشکیل جلسات منظم و ثابت در قالب یک کارگروه ویژه با حضور ذینفعان فرش دستباف و تشکل‌های صادراتی، گفت: یک مسیر ویژه برای رونق تولید و صادرات فرش دستباف با حضور بخش خصوصی باید تشکیل شده تا بتوان رونق صادرات و تولید این هنر صنعت اصیل ایرانی را تحقق بخشید. به گزارش شاتا، حسین مدرس خیابانی با حضور در مرکز ملی فرش ایران و در دیدار با رییس و اعضای هیات‌مدیره مرکز ملی فرش ایران و اعضای اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف گفت: عزم جدی در تصمیم‌گیری‌های حوزه بازرگانی آن است که بخش خصوصی را در قالب تشکل‌های منسجم کنار خود داشته باشد، بنابراین به جای اینکه بگوییم که ما از ظرفیت بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد، باید مسیر را برای بخش خصوصی هموار کرده تا دولت را برای پیشبرد اهداف اقتصادی کشور همراهی نماید؛ بر این اساس باید بخش خصوصی از پتانسیل‌های مرکز ملی فرش ایران استفاده کرده و مسیر مجددی برای ترسیم جایگاه واقعی فرش دستباف ایران در عرصه‌های مختلف جهانی طراحی نماید؛ این در حالی است که به لحاظ مزیت‌های متعددی که در حوزه اشتغال و تولید فرش وجود دارد، باید به این هنر-صنعت اصیل ایرانی، توجه ویژه‌ای صورت داد. وی افزود: دولت چیزی به نام تولید، تجارت و صادرات فرش ندارد بلکه باید به عنوان یک تسهیلگر بستر شکوفایی و رشد بخش خصوصی، در این حوزه را وارد عمل نماید و همیشه در هر جلسه، بخش خصوصی را وارد میدان کند و در تمامی جلسات حضور فعالان اقتصادی را در کنار خود داشته باشد، تا بتوان به خوبی اهداف را پیش برد. وی افزود: در حال حاضر، کارگروه توسعه صادرات، مشابه ستاد تنظیم بازار در سازمان توسعه تجارت شکل گرفته تا در حوزه تجارت خارجی بتواند مسائل و مشکلات حوزه تجارت خارجی را حل و فصل نماید.مدرس خیابانی با بیان اینکه مادامی که یک شورای دایم میان دولت و بخش خصوصی وجود نداشته باشد، موضوع مرتبط با فرش دستباف را نمی‌توان به راحتی حل و فصل کرد، گفت: اگر قرار باشد تا با بررسی مسائل و چالش‌هایی پیش روی فرش دستباف به صورت ریشه‌ای و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، برخورد مناسب و تصمیم‌گیری شایسته داشته باشیم، باید یک شورای دایمی، به صورت هفتگی تشکیل جلسه داده و مباحث و موضوعات را بررسی موضوع به موضوع، حل و فصل کند. وی اظهار کرد: شورای حمایت از تولید و صادرات فرش با حضور مرتبطین و همه دست‌اندرکاران حوزه فرش دستباف اعم از دولتی و غیردولتی باید تشکیل شود تا به بررسی موانع و مشکلات پیش روی تولید و صادرات فرش دستباف به عنوان یک هنر- صنعت اصیل ایرانی که دارای بازارهای صادراتی است، بپردازد؛ همانطور که هم‌اکنون، ستاد توسعه صادرات حتی پیش از اینکه راه‌اندازی آن با اختیارات ویژه از سوی دولت ابلاغ شود، جلسات خود در سازمان توسعه تجارت به صورت مرتب، برگزار می‌کند. او افزود: درخواست ما این بود که این ستاد توسعه صادرات، اختیارات ویژه‌ای از دولت داشته باشد که این موضوع هم‌اکنون در مراحل ابلاغ به سر می‌برد، اما ما حتی معطل این ابلاغیه هم نشده و هم‌اکنون به صورت مرتب جلسات را با حضور همه دستگاه‌ها و تشکل‌های بخش‌خصوصی تشکیل می‌دهیم. مدرس خیابانی همچنین با اشاره به آمارهای صادراتی فرش دستباف به این نکته اشاره کرد که آن زمانی که صادرات غیرنفتی کشور 4 تا 5 میلیارد دلار بود، فرش یک تا 2 میلیارد صادرات داشت؛ در حالی که هم‌اکنون که صادرات کشور از مرز 40 میلیارد دلار هم عبور کرده است، باز هم سهم فرش در خوشبینانه‌ترین شرایط و خارج از تحریم‌ها، در حد نیم میلیارد دلار دیده می‌شود؛ اما به تناسب رشد صادرات کشور، صادرات فرش رشد نکرده و اگرچه سال به سال صادرات سایر کالاهای صنعتی کشور رشد کرده، اما صادرات فرش محدود باقی مانده است؛ در حالی که این کالاها جایگزینی برای فرش دستباف و سایر کالاهای سنتی صادراتی ایران نیستند؛ ضمن اینکه به موازات رشد صادرات کالاهای صنعتی، کالاهای سنتی کشور همچون فرش دستباف می‌تواند در صادرات غیرنفتی افزایش چشمگیری داشته باشند. وی اظهار کرد: اولین خواسته از مرکز ملی فرش ایران آن است که هر چه سریعتر و ظرف هفته پیش رو، کارگروه تولید و صادرات فرش دستباف را با حضور تشکل‌های تولیدی و صادراتی بخش خصوصی به عنوان دبیر تشکیل داده و حتما در آن دستگاه‌های ذیربط از جمله گمرک و بانک مرکزی به جهت بازگشت ارز صادراتی و استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات نیز عضو باشند. مدرس خیابانی با بیان اینکه نقطه تماس دولت و بخش خصوصی، تشکل‌ها و انجمن‌ها هستند و بر این اساس، باید عضویت در کارگروه‌های تخصصی نیز، حتما از سوی تشکل‌های تخصصی صورت گیرد؛ به نحوی‌که ملاک تشکیل جلسات وپیگیری مسائل ومشکلات هر فرد، باید عضویت در تشکل‌ها و پیگیری امور با تشکل مربوطه باشد؛ چراکه در غیر این صورت کار به کندی پیش رفته و اهداف نیز محقق نمی‌شود. مدرس خیابانی گفت: تکثر و تعدد افراد در حوزه تجارت خارجی تنها به این موضوع منتهی شد که کالاهای صادراتی ارزان فروخته شده و در مقابل، کالاهای وارداتی گران خریداری شده‌اند؛ در حالی که این موضوع به تجارت خارجی کشور لطمه وارد می‌آورد؛ این در حالی است که کل صادرات یک کالای خاص از سوی یکی از کشورهای همسایه، تنها با دو برند ملی به بازارهای جهانی صورت می‌گیرد و مابقی در قالب یک تشکل یا شرکت مدیریتی صادراتی یکپارچه صادرات می‌کنند که این خود باعث حرکت واحد در حوزه دفاع از نرخ کالاهای صادراتی و ارزآوری بیشتر و قدرت چانه‌زنی با رقبای خارجی در بازارهای هدف خواهد شد. قائم مقام وزیر صمت افزود: باید برش ویژه برای استان‌ها در برنامه‌های فرش دستباف در نظر گرفته شود؛ این در حالی است که نباید از ظرفیت استان‌ها و مناطق غافل شد؛ چراکه این استان‌ها ظرفیت بسیار خاصی دارند و به خوبی می‌توان از آن استفاده کرد.