پیگیری طرح تحقیق و تفحص از سوانح هوایی کشور

۱۳۹۸/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۳۷۱

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارسال سه گزارش کمیسیون درباره سوانح هوایی، مافیای خودرو و سیل اخیر، گفت: با توجه به آمار سقوط هواپیما در ایران پیگیر تحقیق و تفحص از سوانح هوایی ایران هستیم.  به گزارش روز یکشنبه خانه ملت، بهرام پارسایی با اشاره به پرونده‌های کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی که برای قرائت در صحن به هیات رییسه مجلس ارسال شده است، اظهار داشت: گزارش پرونده حادثه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج، سیل فروردین‌ماه سال جاری و مافیای خودرو برای ارایه به صحن آماده شد و در جلسه هفته گذشته کمیسیون اصل نود با توجه به حضور تمامی اعضای ثابت و غیرثابت رأی‌گیری و به هیات رییسه جهت قرائت در صحن ارسال شد. در ارتباط با پرونده سیل با توجه به اینکه تعداد بالای جان باختگان شهر شیراز، کمیسیون بازدید میدانی نیز به عمل آورد. نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هر سه پرونده با پیشنهادات نمایندگان به هیات رییسه ارسال شده است، همچنین یک نسخه از هر کدام پرونده‌ها به قوه قضاییه جهت رسیدگی به تخلفات ارسال شده است. پارسایی در توضیح پرونده سقوط هواپیمای تهران- یاسوج، افزود: با توجه به مشکلاتی که در این پرونده احصاء شد، نیاز است که تمام حوادث هوایی کشور مورد بازبینی قرار گیرد، از این رو پیشنهاد دادیم تحقیق و تفحص جامعی پیرامون حوادث هوایی سال‌های اخیر انجام شود. وی ادامه داد: متاسفانه در ارتباط با این پرونده نظر کارشناسان کمیته سانحه در گزارش اولیه با مستندات اختلاف فاحش داشت همچنین رأی قاضی با گزارش کمیته سانحه مغایرت دارد، در صورتی که کمیسیون اصل نود به این موضوع ورود پیدا نمی‌کرد یا در مراجع قضایی رسیدگی نمی‌شد مانند سایر حوادث مشابه، خلبان به عنوان مقصر اعلام می‌شد. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: متاسفانه کمیته بررسی سوانح در کشور ما برخلاف کل دنیا استقلال ندارد و رییس سازمان هواپیمایی کشور باید این کمیته را تشکیل دهد و رییس کمیته با حکم رییس سازمان هواپیمایی انتخاب می‌شود بنابراین طبیعی است افراد جانبدارانه قضاوت کنند. وی خاطرنشان کرد: قضاوت‌های عجولانه، شتاب‌زده و غیرحرفه‌ای رییس کمیته بررسی سانحه در ارتباط با حادثه هواپیمایی اوکراین نیز موجب شد تا بی‌اعتمادی بین مردم نسبت به مسوولان و بی‌اعتباری سازمان هواپیمایی کشور بین سازمان هواپیمایی جهانی به خصوص ایکائو ایجاد شود.