جزییات شرایط جدید صدور کارت بازرگانی
مدیر سامانه اعتبارسنجی و رتبهبندی وزارت صمت با اشاره به یکپارچه شدن مراحل تقاضا و صدور کارت بازرگانی گفت: درخواست متقاضیان کارت بازرگانی از این پس در سامانه یکپارچه رتبهبندی اعتباری در سامانه جامع تجارت بررسی میشود. به گزارش فارس، محمد جواد هادی در رابطه با راهاندازی سامانه صدور و تمدید کارت بازرگانی گفت: فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی تاکنون به این صورت بوده که درخواست صدور و تمدید کارت بازرگانی توسط متقاضی در سامانه اتاق بازرگانی که از سالها قبل طراحی شده بود ثبت میشده و سپس در اتاق شهرستانها بعد از تکمیل اسناد و مدارک و تشکیل پرونده بررسی و بعد از آن اطلاعات در همان سامانه و از طریق کارتابل در اختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها قرار میگرفته و سازمان صنعت هم آن را در سامانه اتاق بازرگانی تایید و در نهایت کارت بازرگانی در اتاق بازرگانی صادر و در اختیار متقاضی قرار میگرفت. وی با بیان اینکه فرآیند مذکور تاکنون انجام میشد، گفت: اما از این پس با توجه به توافق انجام شده بین اتاق بازرگانی ایران، وزارت صمت و همچنین ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی اصلاحاتی انجام شد. وی بیان داشت: طبق ماده 3 قانون مقررات صادرات و واردات تایید کارت بازرگانی تاکنون بر عهده وزارت صمت و صدور آن بر عهده اتاق بازرگانی بود و وزارت صنعت سامانه مستقلی برای انجام عملیات تایید نداشت و این عملیات را در سامانه اتاق بازرگانی انجام میداد اما به مرور و با توجه به شرایط صدور و تمدید کارت بازرگانی مندرج در ماده 10 آییننامه مقررات صادرات و واردات، دیگر سامانه اتاق بازرگانی مجهز به شرایط احراز استعلامهای لازم نبود و براین اساس استعلام مواردی مانند تایید گواهی سوءپیشینه، وضعیت نظام وظیفه، مدرک تحصیلی به صورت چشمی انجام میشود که با این شرایط احتمال خطای سهوی یا عمدی به وجود میآمد. هادی اظهار داشت: در چنین شرایطی بخشی از خبرهایی که در مورد صدور کارت بازرگانی برای افراد واجد شرایط و سوءاستفاده از آن شنیده میشد مربوط به عدم تجهیز سامانه برای استعلامات لازم بود و ممکن بود این خطاها در اتاق بازرگانی یا وزارت صمت اتفاق بیفتد. وی افزود: اما در شکل جدید صدور و تمدید کارت بازرگانی وزارت صمت تایید را در سامانه خود انجام میدهد و به دلیل تحقق پنجره واحد تجاری کشور، طبق قانون مقررات صادرات و واردات و ماده 3 آییننامه اجرایی درخواست صدور کارت بازرگانی و سایر کارهای تجارت از طریق درگاه پنجره واحد تجارت انجام میشود. بنابراین با تحقق پنجره واحد تجارت اکنون عملیات یکپارچه شده و درخواست صدور و تمدید کارت بازرگانی روی سامانه جامع تجارت انجام میشود و دیگر متقاضی صدور و تمدید کارت بازرگانی لازم نیست تا بخشی از عملیات را در سامانه اتاق بازرگانی و بخش دیگر را در سامانه جامع تجارت انجام دهد. وی با بیان اینکه سامانه جامع تجارت از سال 95 آغاز به کار کرده است، گفت: برای صدور و تمدید کارت بازرگانی متقاضیان باید به سامانه یکپارچه رتبهبندی اعتباری مراجعه کنند که جزیی از سامانه جامع تجارت است که این سامانه از اسفند ماه 96 بارگذاری شد و از سال 97 عملیاتی شود اما مشکلات و اختلاف نظرهایی برای تبادل اطلاعات بین اتاق بازرگانی و وزارت صمت وجود داشت که با رفع این مشکلات و توافقات لازم، متقاضیان از یک درگاه برای صدور و تمدید کارت بازرگانی اقدام میکنند. حمیدرضا دهقانینیا سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه بیان داشت: تا قبل از راهاندازی سامانه یکپارچه رتبهبندی و اعتبارسنجی شاید متقاضی صدور و تمدید کارت بازرگانی بهطور کامل احراز صلاحیت نمیشد اما اکنون و با راهاندازی این سرویس الکترونیکی ضمن تسریع در اعلام نتیجه امکان بررسی دقیقتر استعلامات وجود دارد. وی بیان داشت: با این اتفاق بیش از 95 درصد صحت فرآیندها را خواهیم داشت زیرا اولا سرعت استعلام افزایش یافته و دقت به صورت سیستمی خواهد بود و بنابراین با کمترین انرژی فرآیند شفافسازی میشود علاوه بر آن امکان واکاوی تمامی دادهها وجود دارد.