تحریم رییس سازمان انرژی اتمی

۱۳۹۸/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۵۴۷
تحریم رییس سازمان انرژی اتمی

در آخرین ساعات روز پنجشنبه (۱۰ بهمن) بود که وزارت خزانه‌داری امریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد «علی‌اکبر صالحی»، رییس‌ سازمان انرژی اتمی ایران را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

ضمن اینکه بر اساس این بیانیه سازمان انرژی اتمی ایران نیز در لیست تحریم‌های امریکا قرار گرفت تا امریکا آخرین تیرهای در ترکشش برای تحت فشار قرار دادن ایران را پرتاب کند. فشار اقتصادی همه‌جانبه‌ای که ترامپ از ابتدای زعامت بر کاخ سفید از طریق آنها تلاش کرد تا شکست‌های دامنه دارش در منطقه غرب آسیا را تحت الشعاع قرار دهد. اما بازتاب این تصمیم در فضای رسانه‌ای بین‌المللی بیشتر از اینکه اعتبار و آبرویی برای ایالات متحده به ارمغان بیاورد؛ دامنه وسیعی از انتقادات را متوجه کاخ سفید و شخص ترامپ کرد و تحلیلگران این نوع تصمیم‌سازی‌ها را در راستای به حاشیه کشاندن مشکلات داخلی ترامپ ارزیابی کردند؛ اما در داخل کشورمان نیز ابتدا سازمان انرژی اتمی با انتشار توییتی در فضای مجازی اعلام کرد: اقدام نابخردانه ترامپ در تحریم دکتر صالحی و سازمان انرژی اتمی ایران خللی در فعالیت‌ها و سیاست‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایجاد نخواهد کرد.به گزارش «تعادل» صفحه سازمان انرژی اتمی کشورمان در ادامه توییت خود در واکنش به اقدام امریکا نوشت: تحریم‌های ظالمانه، انگیزه دانشمندان هسته‌ای را بیش از پیش در بی‌اثر کردن سیاست‌های متخاصمانه کشور امریکا استوار خواهد کرد

  تحریمی که تاثیری بر پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای ایران ندارد

چراغ نخست اظهارنظرها در خصوص تحریم سازمان انرژی اتمی را سخنگوی وزارت امور خارجه روشن کرد؛ سید عباس موسوی با اشاره به تحریم دکتر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: دکتر صالحی شخصیت برجسته علمی و سیاسی کشور است و تحریم ایشان که تنها از سر استیصال صورت می‌گیرد هیچ تاثیری بر پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران نخواهد داشت.

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بار اول نیست که ایشان در فهرست تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی قرار می‌گیرد؛ همان‌طور که بار اول نیست دانشمندان هسته‌ای ایران هدف کینه‌توزی‌های امریکا و رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرند. دکتر صالحی شخصیت برجسته علمی و سیاسی کشور است و تحریم ایشان که تنها از سر استیصال صورت می‌گیرد هیچ تاثیری بر پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران نخواهد داشت. سخنگوی وزارت امور خارجه با محکوم کردن این اقدام نابخردانه همچنین اظهار داشت: به نظر می‌رسد مقامات رژیم امریکا برای انحراف افکار عمومی از تحولات داخلی ناشی از استیضاح ترامپ و نیز شکست زودهنگام طرح به اصطلاح معامله قرن، چنین تحرکات ناشیانه و پوچی را علیه ملت ایران در دستورکار خود قرار داده‌اند.

موسوی افزود: از یک‌سو وزیر خارجه این رژیم به لندن رفته و در نشستی با وزیر خارجه انگلیس مجددا مطالبی بی‌محتوا و تکراری بیان می‌کند و از سوی دیگر نماینده به اصطلاح ویژه شان در حرکتی نمایشی و غیر جذاب مصاحبه‌ای بی‌خاصیت‌تر برگزار می‌کند؛ غافل از آنکه سیاست فشار حداکثری مدت‌ها است که به بن بست رسیده و حرکت پوینده ایران به سمت استقلال و خودکفایی با چنین‌ اقدامات سخیفی متوقف نخواهد شد.

  سیاست فشار حداکثری امریکا به بن‌بست رسیده است

در ادامه واکنش‌ها به این اقدام خصمانه امریکا معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز گفت: تحریم علی اکبر صالحی تنها عصبانیت و استیصال امریکا از به بن بست رسیدن سیاست فشار حداکثری را اثبات می‌کند.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه در صفحه خود در واکنش به تحریم علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، نوشت: علی اکبر صالحی شخصیت برجسته سیاسی و دانشمند تراز اول هسته‌ای ایران است و دانش هسته‌ای کشورمان امروز تحت مدیریت ایشان عالی‌ترین مدارج علمی و عملی را طی می‌کند. اقدامات اخیر در کاهش تعهدات هسته‌ای نشان داد بر خلاف آنچه برخی ادعا می‌کردند نه تنها تمامی ظرفیت‌های هسته‌ای (از جمله غنی‌سازی و آب سنگین) دست نخورده باقی مانده‌اند، بلکه امروز توانمندی‌های ایران در حوزه فناوری صلح آمیز هسته‌ای اصولاً قابل مقایسه با قبل از برجام نیست.

 معاون سیاسی وزیر امور خارجه تاکید کرد: تحریم علی اکبر صالحی تنها عصبانیت و استیصال امریکا از به بن‌بست رسیدن سیاست فشار حداکثری را اثبات می‌کند.

  پیشرفت هسته‌ای ایران با قدرت ادامه می‌یابد

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل با اشاره به تحریم رییس سازمان انرژی اتمی، گفت: ترامپِ تروریست با تحریم وی، علم را تحریم می‌کند اما قطعا پیشرفت هسته‌ای ایران با قدرت ادامه می‌یابد.

حسین امیرعبداللهیان در صفحه شخصی خود در توئیتر با اشاره به تحریم علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران از سوی امریکا، نوشت: صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران از بزرگ‌ترین دانشمندان هسته‌ای جهان است که توسعه دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را در ایران و جهان اسلام با شایستگی پیگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه ترامپ تروریست با تحریم وی، علم را تحریم می‌کند، تاکید کرد: بی‌تردید پیشرفت هسته‌ای ایران با قدرت ادامه می‌یابد.

 

ارسال نظر