محتوای طرح معامله قرن نابودی فلسطین است

۱۳۹۸/۱۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۲۴۵

دستیار وزیر و مدیرکل خاورمیانه وزارت امور خارجه محتوای طرح معامله قرن را نابودی فلسطین عنوان کرد و گفت: پذیرش دولت یهودی یعنی اخراج فلسطینی‌ها یا آنکه رشد نرخ فلسطینی‌ها به گونه‌ای کنترل شود که اکثریت با یهودی‌ها باشد.  به گزارش ایرنا، «حمیدرضا دهقانی پوده» در نشست جهان اسلام و معامله قرن که در شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد، گفت: در داخل امریکا و رژیم صهیونیستی، ترامپ و نتانیاهو به دنبال بهره‌برداری آنی و فوری بودند. بنابراین دلیل طرح این مساله در این مقطع به خاطر بهره‌برداری فوری بود. هر دو نفر، پرونده مفتوح داشتند یکی پرونده فساد و دیگر پرونده استیضاح.  وی با بیان اینکه هدف میان‌مدت آن است که در هفته‌ها و ماه‌های آینده رای کسب کنند، اظهار داشت: دادن این امتیاز به صهیونیست‌ها امیدی برای این دو نفر برای جلب آرا است. اقدامات ترامپ در مورد رژیم صهیونیستی یک جهان‌بینی در مورد او و افراد حامی‌اش برای ما ترسیم می‌کند و آن، این است که آنها می‌خواهند تعریف جدیدی از تمامی دستگاه‌های حقوقی و بین‌المللی ارایه دهند.  این دیپلمات با بیان اینکه حق تعیین سرنوشت و عدم تحصیل سرزمین براساس زور براساس طرح معامله قرن نادیده گرفته شده است، تصریح کرد: قطعنامه‌های متعددی در سازمان ملل متحد تصویب شده است که همه آنها نادیده گرفته شده است. اصل برابری دولت‌ها در حقوق بین‌المللی هم نادیده قرار گرفته شده است. او با بیان اینکه معامله قرن در مورد سرزمین، جمعیت، دولت، شهرک‌ها بحث می‌کند، خاطرنشان کرد: در بعد سرزمین، فلسطین اشغالی از رودخانه تا دریا ۲۷ هزار کیلومتر مربع بود که تا سال ۱۹۶۷، ۷۸ درصد به اشغال در می‌آید و از آن زمان تا توافق اسلو، ۲۲ درصد دیگر هم اشغال می‌شود اما پس از توافق اسلو، به سه بخش تقسیم می‌شود و حدود ۳۰ درصد کرانه باختری در اختیار اسراییل قرار می‌گیرد.  وی ادامه داد: در مورد جمعیت، این طرح می‌گوید طرف فلسطینی باید دولت یهودی رژیم صهیونیستی را بپذیرد. به همین خاطر می‌گوید هیچ آواره‌ای را قبول نمی‌کنیم. در این راستا آنها سه راهکار دارند؛ نخست کسب هویت در سرزمینی است که حضور دارند. راهکار دوم این است که چهار سال پس از تشکیل دولت براساس توافق بخشی از آنها بتوانند برگردند. راهکار سوم این است که هر ساله کشورهای منطقه پنج هزار فلسطینی را قبول کنند.