ایرانشهر
کارنامه غیرقابل قبول در احیای بافت فرسوده
عضو هیاتمدیره انجمن انبوهسازان تهران با اشاره به اینکه 15 سال از مصوبه بازسازی سالانه 10 درصد از بافتهای فرسوده میگذرد اما هیچ پیشرفتی در اجرای این قانون نداشتیم، گفت: اگر موفقیتی حاصل میشد الان تا این حد در بازسازی بافت فرسوده ناموفق نبودیم. حسن محتشم در گفتوگو با فارس، در پاسخ به اینکه آیا احیای بافت فرسوده در تهران یا کشور موفقیتآمیز بوده است یا خیر، گفت: در مورد بافت فرسوده نمیتوان نمره قابل قبولی به دولت یا دولتها داد؛ چراکه حدود 15 سال از مصوبه و قانونی شدن سالانه 10 درصد احیای بافت فرسوده میگذرد، اما میبینیم که این اتفاق رخ نداده؛ چراکه اگر در احیای بافت فرسوده موفق عمل میکردیم تا الان اینقدر بافت فرسوده در کشور نداشتیم. وی ادامه داد: از زمان تصویب و قانونی شدن سالانه 10 درصد احیای بافت فرسوده عملا میبینیم نه تنها به آن اندازه نوسازی و بازسازی صورت نگرفته، بلکه به همان اندازه بافت فرسوده ایجاد شده است. یعنی احیای بافتهای فرسوده درکشور در حال درجا زدن است. عضو هیاتمدیره انجمن انبوهسازان تهران با اشاره به عمده مشکلات و عدم پیشرفت نوسازی و بازسازی بافتهای فرسوده گفت: اراده کافی برای تحقق بازسازی بافت فرسوده در دولت به وجود نیامده است. شاید از لحاظ اجرایی و عملی قدمهای مثبتی برداشته شده باشد اما سازوکار اجرایی به وجود نیامده است که بتواند یک مجموعه قوی و بازوی اجرایی موثر مثل مسکن مهر ایجاد شود و توسط انبوهسازان بزرگ استارت بخورد. محتشم با بیان اینکه پس نمیتوانیم بگوییم علاقهای برای احیای بافت فرسوده وجود ندارد، گفت: علاقه برای احیای بافت فرسوده وجود دارد اما تلاش کافی برای این منظور صورت نگرفته است. یکی از دلایل عدم پیشرفت موضوع تملیک است. موضوع تملیک و در اختیار گرفتن زمین برای سازوکار اجرایی است. وی تأکید کرد: مشکل بافت فرسوده این است که هر مجموعه اجرایی که قصد وارد شدن در محلهای را دارد، باید به صورت بلوک تعریف و سپس تخریب شود. پس این نگرانی وجود دارد که انبوهسازان چنانچه بخواهند تجمیعی صورت دهند، شاید در میانه راه نتوانند تجمیع را به صورت کامل انجام دهند. عضو هیاتمدیره انجمن انبوهسازان تهران تصریح کرد: باید طبق قانون سایر نهادها در پروژههای بازسازی بافت فرسوده ورود کنند؛ چراکه وزارت راه به تنهایی از پس احیا و بازسازی بافت فرسوده برنخواهد آمد. محتشم گفت: صرف همکاری نباید تنها مطرح شود بلکه باید تمام سازمانها و وزارتخانهها به نوعی سرمایههای خود را درگیر بافت فرسوده کنند و به نوعی خود نیز در این اقدام ملی ذینفع شوند.
تعلیق پروازهای بریتیش ایرویز به چین تمدید شد
شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز به تازگی اعلام کرده که مدت زمان تعلیق پرواز به چین را تا پایان ماه مارس سال جاری میلادی افزایش خواهد داد. به گزارش ایسنا، همزمان با شیوع گسترده ویروس کشنده کرونا در چین و مناطقی از شرق آسیا، بسیاری از شرکتهای مختلف اعم از ایرلاینهای فعال در سراسر جهان اعلام کردند که پروازهای مستقیم خود را تا اطلاع ثانوی به این کشور لغو و کنسل خواهند کرد. بر اساس گزارش رویترز، بریتیش ایرویز، با انتشار بیانیهای اعلام کرد که پروازهای مستقیم به مبدا و مقصد چین را حداقل تا پایان ماه مارس سال جاری میلادی در حالت تعلیق نگه خواهد داشت. بنابراین طبق آخرین اخبار و گزارشهای منتشر شده در منابع خبری، مسافرانی که قصد عزیمت به شهرهای بزرگ چین همچون پکن و شانگهای را از طریق پروازهای بریتیش ایرویز داشتند، حداقل تا آوریل 2020 باید دست نگه دارند. ویروس خطرناک کرونا که شیوع گسترده آن از اوایل ماه ژانویه سال جاری میلادی رسانهای شد، تاکنون جان بالغ بر یک هزار نفر را در چین گرفته و بیش از ۴۰ هزار نفر در کشورهای جهان را مبتلا کرده است. هنوز منشأ این ویروس خطرناک شناخته نشده ولی تاثیرات و تبعات منفی بسیار گستردهای بر اقتصاد چین و سایر کشورهای جهان داشته است.
بخشنامه جدید برای رانندگان کامیونهای ترانزیتی
طبق بخشنامه انجمن شرکتهای حمل و نقل بینالمللی، رانندگان خطوط ترانزیتی کشور، پس از ورود به داخل مرزهای ایران، نباید وسیله نقلیه خود را توسط رانندگان کمکی به مقاصد گمرکات داخلی اعزام کنند. به گزارش مهر، بر اساس بخشنامه شرکت حمل و نقل بینالمللی، رانندگان خطوط ترانزیتی کشور، پس از ورود به داخل مرزهای ایران، نباید وسیله نقلیه خود را توسط رانندگان کمکی به مقاصد گمرکات داخلی اعزام کنند. در این بخشنامه آمده است: با توجه به اینکه در ورود کامیونها به مرز، مشخصات سجلی راننده در سیستم EPL ثبت میگردد، به منظور جلگیری از تبعات حقوقی مثل (از بین رفتن پلمب گمرکی یا مورد دستبرد قرارگرفتن محصولات از محفظه گمرکی در فاصله مرز ورودی تا گمرک مقصد) کامیونها میبایستی با راننده اصلی که در مرز مشخصات آنها در سیستم گمرکی اظهار گردیده، شخصاً برای تخلیه یا ادامه مسیر در گمرکات مقصد حضور داشته باشند. مراتب جهت اطلاع و اعلام به رانندگان محترم آن شرکت به منظور جلوگیری از توقف کامیونها در مقصد متذکر میگردد.