اخبار

۱۳۹۸/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۵۴۰

وضع عوارض بر صادرات خرما درصورت افزایش قیمت در مبدا

ایسنا|  رییس انجمن ملی خرمای ایران با اعلام اینکه با افزایش قیمت خرما در مبدا، عوارض صادرات برای آن وضع خواهد شد، از تامین خرما برای ماه رمضان به اندازه کافی خبر داد. محسن رشید فرخی با بیان اینکه امسال حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزارتن تا یک میلیون ۲۰۰هزار تن تولید خرما در کشور داشتیم که نسبت به سال قبل تولیدات حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است، گفت: این افزایش تولیدات ما را مطمئن کرده که سال بدون کاستی را در بازار خرما خواهیم داشت. از طرفی صادرات خرما نیز در ۱۰ ماهه سال جاری کاهش یافته است و به همین جهت خرما در انبارها به اندازه کافی ذخیره شده است و مشکلی در تامین خرمای ماه رمضان نخواهیم داشت. وی ادامه داد: سال گذشته تولیدات خرما ۲۰ درصد کاهش یافت و در کنار آن با افزایش صادرات نیز مواجه شدیم. همین امر منجر به افزایش ناگهانی قیمت خرما شد و بازار عرضه و تقاضا به هم خورد. از طرفی به صادرکنندگان نیز با تاخیر ابلاغ شد که ارز حاصل از صادرات را بازگردانند یا با سامانه نیما تعامل کنند که همین تاخیر در ابلاغ نیز مشکلاتی را برای صادرکنندگان ایجاد کرد. رییس انجمن ملی خرمای ایران با بیان اینکه دو هفته پیش نامه‌ای درباره تعیین عوارض صادرات خرما ابلاغ شد و جلساتی را با ستاد تنظیم بازار داشتیم، اظهار کرد: بنا نیست در حال حاضر عوارضی ابلاغ شود و نرخ آن هم مشخص نشده است ولی بازارهای داخلی مرتبا رصد می‌شوند و اگر خرما در مبدا با افزایش قیمت مواجه شود، عوارض وضع خواهد شد و نرخ آن نیز با مشورت انجمن خرمای ایران خواهد بود اما در صورتی که تغییر قیمتی در مبدا نداشته باشیم، عوارضی نیز تعیین نمی‌شود. رشید فرخی با بیان اینکه بنا شد قیمت خرما در مبدا تغییری نداشته باشد و در مقصد نیز نرخ‌گذاری این محصول برعهده ستاد تنظیم بازار است، گفت: قیمت هر کیلوگرم خرمای مضافتی در مبدا ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان است و با تلورانس جزیی اگر همین مبلغ بماند، عوارضی تعیین نمی‌شود. وی تصریح کرد: سعی داریم در بدنه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار نیز عرضه مستقیم داشته باشیم. رییس انجمن ملی خرمای ایران با بیان اینکه در وضعیت کنونی کشور سعی در ارزآوری داریم و صادرات این محصول می‌تواند اقدام مفیدی در این زمینه باشد، گفت: ممنوعیت صادرات خرما یا اخد عوارض برای صادرات آن، کارنامه صادراتی کشور را خراب می‌کند. وی در پایان گفت: در شراط فعلی تمام سعی خود را خواهیم کرد که خرما برای ماه رمضان با افزایش قیمت مواجه نشود.

شرکت مادر صادراتی برای توسعه صادرات بنگاه‌ها

باشگاه خبرنگاران | عضو هیات رییسه اتاق اصناف تهران گفت: بنگاه‌های کوچک و متوسط به تنهایی قدرت لازم برای حضور در بازار‌های جهانی را ندارند بنابراین نیاز به تشکیل مجموعه مادر صادراتی وجود دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان علی فاضلی عضو هیات رییسه اتاق اصناف تهران از تشکیل مجموعه مادر صادراتی در بخش بنگاه‌های کوچک و متوسط خبر داد و اظهار کرد: حدود ۱ هزار و ۸۶۰ دسته صنفی فعال در بنگاه‌های کوچک و متوسط وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به صنایع چوب و مبلمان اشاره کرد . عضو هیات رییسه اتاق اصناف تهران با تاکید بر ویژگی‌های خاص این دسته صنفی ادامه داد: صنعت چوب و مبلمان با بیش از ۱۶۵ هزار بنگاه فعال در کشور نقش بسیار موثری در تولید داخل و صادرات غیر نفتی ایفا کرده است. کشور ما در سال‌های ۹۲ و ۹۳ جزو وارد‌کنندگان این مصنوعات محسوب می‌شد، اما امروز نه تنها این اختلال برطرف شده بلکه صنعت چوب و مبلمان می‌تواند در صادرات غیر نفتی حرفی برای گفتن داشته باشد البته تولیدات این صنعت در کشور ما خالی از اشکال هم نیست و موارد بسیاری نیاز به ارزیابی و بررسی دارد. او با اشاره به اهمیت ایجاد زبان مشترک برای حضور در بازار‌های جهانی گفت: اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و دولت باید از تولید‌کننده‌ها برای حضور در بازار‌های جهانی حمایت کنند. این صنعت در سال‌های اخیر به سمت نگاهی که در اقتصاد مقاومتی ترسیم شده بود حرکت کرده است و یکی از صنایع مهم در ایجاد اشتغال پایدار محسوب می‌شود. فاضلی گفت: با در نظر گرفتن ۴ کارگر به ازای هر بنگاه بیش از ۲۵۰ هزار شغل در این بخش ایجاد شده است از طرفی تعداد زیادی بنگاه اقتصادی ثبت نشده در کشور وجود دارد که آمار ایجاد اشتغال را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد. عضو هیات رییسه اتاق اصناف تهران با تاکید بر اینکه صنعت مبلمان در تامین مواد اولیه نیاز چندانی به کشور‌های خارجی ندارد تصریح کرد: مشکلات خاصی در تولید ابزار آلات و یراق آلات این حوزه وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد، متاسفانه این مشکلات، شرایط را برای تولید‌کنندگان دشوار کرده و نیاز به ابلاغ دستورالعمل‌هایی در این خصوص وجود دارد. فاضلی تاکید کرد: بدون شک اتاق اصناف در کنار تولید‌کننده‌ها حضور خواهد داشت تا چه در تامین مواد اولیه و چه در مباحث داخلی مثل ایجاد شهرک‌های صنعتی تخصصی اقدام شود، موضوع ایجاد شهرک‌های تخصصی به این صنف خلاصه نمی‌شود و در تمام بنگاه‌های کوچک و متوسط مربوط است. او گفت: بنگاه‌های کوچک و متوسط به تنهایی قدرت لازم برای حضور در بازار‌های جهانی را ندارند از طرفی زبانی که بتواند آنها را راهنمایی کرده و برای انجام فعالیت آنها را همراهی کند وجود ندارد بنابراین نیاز به ایجاد مجموعه‌ای تخصصی در کمک به این صنایع در گسترش صادرات غیر نفتی وجود دارد و به همین دلیل ما به دنبال تشکیل مجموعه مادر صادراتی در بخش بنگاه‌های کوچک و متوسط هستیم.