سرگیجه در چندشنبه بازار!
پرونده سیزدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری و سیوسومین نمایشگاه ملی صنایع دستی درحالی بسته شد که طرفداران این دو حوزه را چندان راضی نکرد و جامعه متخصص را بر آن داشت تا فضای این نمایشگاه را به «چندشنبه بازاری بیکیفیت و گیجکننده» تشبیه کنند. نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری از ۲۳ تا ۲۶ بهمنماه در تهران برگزار شد. صنایع دستی و گردشگری برای نخستینبار به شکلی گسترده در یک نمایشگاه ادغام شدند. معاون صنایع دستی در نشست خبری نمایشگاه گفت که به خواست وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این اتفاق افتاده است اما درباره علت آن دیگر توضیحی داده نشد.
هرچند این ادغام به عقیده برخی مقامات این وزارتخانه، اتفاق مبارکی بود اما آشفتگی در غرفهآراییها، چینش استانها در هر سالن، پراکندگی و چندپاره شدن اجزای برخی استانها و سنخیت نداشتن برخی محصولات با موضوع نمایشگاه، باعث شد برخی از متخصصان گردشگری و صنایع دستی و حتی بازدیدکنندگان، فضای آن را گیجکننده، درهم، آشفته و چیزی شبیه چندشنبه بازار توصیف کنند؛ فضایی که حتی نتوانست طرفداران صنایع دستی و گردشگری را از تصمیم تازه برای ادغام، راضی کند. تبلیغات و اطلاعرسانی درباره این نمایشگاه که حداقل در حوزه گردشگری مهمترین رویداد کشوری به حساب میآید، همانند دورههای گذشته در ضعیفترین حالت ممکن صورت گرفت. تا چند کیلومتر آنطرفتر از محل نمایشگاه بینالمللی تهران به سختی میشد یک بنر تبلیغاتی که سریع نظر مخاطب را جلب کند، پیدا کرد. خیابان جنوبی و جنوب غربی نمایشگاه بینالمللی کامل در قُرق تبلیغات تورهای خارجی یک آژانس مسافرتی بود. ترافیک در خیابانهای منتهی به نمایشگاه بینالمللی تهران در در روزهای پایان هفته، این امید را میداد که بیشتر این خودروها راهی نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری هستند اما ورودیهای خلوت، حدیث دیگری را نقل میکرد. بیشتر بازدیدکنندهها از آنچه قرار بود در این نمایشگاه عرضه شود، اطلاعی نداشتند. خیلیها از طریق شبکههای اجتماعی یا بخشهای خبری تلویزیون در جریان این نمایشگاه قرار گرفته بودند و از روی علاقه، خود را به آن رساندند، شاید برای همین نمایشگاه در آغاز و خاتمه، خلوتترین روزهای خود را سپری و تنها در تعطیلات پایان هفته ازدحامی از جمعیت را تجربه کرد. برگزارکنندگان هم با علم به اینکه اجرای گروههای موسیقی هر سال با استقبال مواجه شده است، امسال هم از ریتم و نوای این گروهها، درحالی که برخلاف دورههای پیشین از همراهی زنان محلی محروم شده بودند، استفاده کرد؛ تا بازدیدکنندههای بیشتری را جذب کند، بهطوری که برخی از غرفهداران میگفتند: نمایشگاه شاید شلوغ و پر بازدید بود اما کیفیت نداشت و بیشتر آنها آمده بودند تا اجرای گروههای اقوام و موسیقی محلی را تماشا کنند و یک کاسه آش و یک سیخ کباب هم بخورند. این شکایت از ناحیه فروشندگان صنایع دستی که برای نخستینبار ادغام در نمایشگاه گردشگری را تجربه میکردند، بیشتر مطرح شد. یکی از غرفهداران صنایع دستی میگفت، تحت تاثیر تبلیغ و تعریف دیگر هنرمندان استان به نمایشگاه تهران آمده اما در چهار روز، فروش خوبی نداشته است. بقیه هنرمندان به همین اندازه از فروششان ناراضی بودند، درحالی که همیشه از نمایشگاه صنایع دستی تهران تعریف میکردند.