اخبار

۱۳۹۸/۱۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۸۷۲

رمز پویا باعث کاهش ۳۰ درصدی برخی کسب‌وکارها  شد

عضو هیات رییسه اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی با اشاره به انتشار برخی آمارها مبنی بر کاهش خرید اینترنتی گفت: انتظار داشتیم که با اجباری شدن رمز پویا این اتفاق رخ دهد و حتی برخی کسب و کارها آمار ۳۰ درصد را اعلام کردند اما ما منتظر هستیم تا گزارشات تکمیل شود سپس عدد دقیق را اعلام کنیم. رضا الفت‌نسب در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص تاثیر رمز پویا بر کسب و کارهای اینترنتی گفت: گزارشات متعددی مبنی بر کم شدن معاملات در این حوزه به ما رسیده و بر همین اساس ما فراخوان دادیم تا فعالین این حوزه مشکلات خود را گزارش کنند. وی ادامه داد: ارسال رمز دوم از طریق اپلیکیشن و پیامک و مدت زمان یک دقیقه‌ای آن باعث بروز مشکلاتی شده به خصوص برای افرادی که سن بالایی دارند. این درحالی است که ارسال پیامک و رمز از طریق اپلیکیشن هنوز مشکلاتی دارد و برای شخص من بارها این مشکل پیش آمده که رمز ارسال نشده است.

الفت‌نسب با اشاره به انتشار برخی آمارها مبنی بر کاهش خرید اینترنتی گفت: انتظار داشتیم که با اجباری شدن رمز پویا این اتفاق رخ دهد و حتی برخی کسب و کارها آمار 30 درصد را اعلام کردند اما ما منتظر هستیم تا گزارشات تکمیل شود سپس عدد دقیق را اعلام کنیم. ما اعتراض خود را نسبت به این سیستم بارها اعلام کردیم اما در نهایت فکر نکنم تاثیری در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشد. وی ادامه داد: ما نافی برخورد با فیشینگ نیستیم، اتفاقا این طرح موارد مثبتی داشته است به‌طوری‌که در جلسه روز گذشته یکی از معروف‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی از این طرح ابراز رضایت می‌کرد زیرا روزانه چند ده میلیون از این سایت با کارت‌های دزدی خریداری می‌شد و در نهایت این شرکت درگیر دادگاه و پس دادن پول‌ها بود. اما اکنون این دردسرها به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش داشته است، موضوع این است که نباید اجباری در این کار قرار داد و انتخاب این خدمات را باید به رضایت مشتری گذاشت.

وی ادامه داد: در بیشتر شرکت‌ها کارت بانکی به نام مدیرعامل است اما کارت در دست مامور خرید و به صورت تنخواه هزینه می‌شود اینکه هر دقیقه به دنبال مدیرعامل باشند تا رمز دوم را بگیرند کار را سخت می‌کند.

وی در خصوص اینکه سایر کشورها چگونه با این پدیده برخورد کرده‌اند، گفت: این موضوع متاسفانه فقط در ایران اتفاق می‌افتد در کشورهای دیگر بحث کردیت کارت از امنیت بالایی برخوردار است و به این راحتی نمی‌توان از آن سوءاستفاده کرد برای همین نمی‌توان گفت کشورهای دیگر چه راهکاری در این خصوص دارند. الفت‌نسب در پایان گفت: برای حل یک مشکل، ایجاد یک مشکل دیگر راهکار نیست. ضمن آنکه در بحث فیشینگ باید به‌طور جدی با آن برخورد شود اما طرح فعلی نشان داد که کارآمد نیست و مشکلات زیادی را به وجود آورده است.

سهمیه سالانه هر خودرو ۲ حلقه لاستیک  دولتی

طبق اعلام سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر، مردم می‌توانند به دو روش خرید مستقیم از نمایندگی‌ها یا به صورت آنلاین از شرکت‌های تایرساز، تایر مورد نیاز خود را به نرخ دولتی تهیه کنند. در صورت مشاهده تخلف گران‌فروشی نسبت به نرخ دولتی رسمی نمایندگان فروش مورد تایید انجمن، سهمیه آن نماینده قطع خواهد شد.  مصطفی تنها در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هر نماینده‌ مستقیم شرکت‌های تایرساز موظف هستند به قیمت رسمی (قیمت مصوب سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان) بفروشند. چنانچه گزارشی از تخلف این شرکت‌ها با ارایه مستندات ارایه شود که نماینده‌ای تایر را گران‌تر از قیمت رسمی عرضه کند، برخورد خواهد شد؛ بدین صورت که سهمیه آن شرکت قطع خواهد شد. سهمیه‌ها بدین صورت است که به هر خودرو در نمایندگی‌های مستقیم شرکت‌های تایرساز با ارایه کارت ماشین به نام فرد متقاضی، در سال دو حلقه تایر و برای سیستم‌های آنلاین نیز ارایه چهار حلقه امکان‌پذیر است. سخنگوی انجمن تولید‌کنندگان تایر ادامه داد: دو شرکت تایرسازی دارای امکان فروش آنلاین هستند و مصرف‌کنندگان می‌توانند به سایت این شرکت‌ها مراجعه‌ کرده و با بارگذاری مدارک مورد نیاز، تایر مورد نیاز خود را خریداری کنند که حتی امکان ارسال به در منزل مشتری نیز وجود دارد. در این روش مردم می‌توانند از دو شرکت تایرسازی بارز و کویر تایر خرید اینترنتی کنند؛ به‌طوری که هر روز بعد از اذان ظهر فروش اینترنتی تایر روی سایت این دو شرکت باز می‌شود و مراجعه‌کنندگان می‌توانند با ارایه مدارک لازم به صورت آنلاین خرید کنند. وی با اشاره به اینکه روزانه ۱۰ تا ۱۵ درصد تولید شرکت‌ها به فروش آنلاین اختصاص می‌یابد، گفت: اگر فردی موفق به خرید در روز اول نشود، می‌تواند در روزهای بعدی به سایت مراجعه کرده و تایر مورد نیاز خود را با قیمت دولتی خریداری کند. به گفته سخنگوی انجمن تولید‌کنندگان تایر، قیمت دولتی تایرها بر اساس نوع و سایز متفاوت است و هر فرد می‌تواند در طول سال یک جفت تایر خریداری کند. به‌طور مثال اگر در یک روز ۳۰ هزار حلقه لاستیک تولید شود، دو تا ۳۰۰۰ حلقه آن به صورت آنلاین به فروش می‌رسد و سایت بسته شده و مجدد روز بعد فروش آغاز خواهد شد.