اخبار
متقاضیان خودرو واقعی نیستند
دبیرکارگروه تنظیم بازار با اشاره به اینکه بعد از تحریمها حدود ۷۰ درصد از قطعات مورد نیاز خودروسازیها داخلیسازی شده است، گفت: اما تقاضا برای خرید خودرو واقعی نیست. عباس قبادی دیروز در نشست تخصصی و آیین رونمایی از کتاب بازاریابی در موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وزارت صمت گفت: اقتصاد و مجموع فعالیتهای بازرگانی ایران دوران ویژهای را طی میکند. به گونهای که هرگز تحریمی به این شدت بر هیچ کشوری اعمال نشده است، اما در این میان اقتصاد ایران با توجه به تحریمها از تابآوری منحصربهفردی برخوردار است. دبیرکارگروه تنظیم بازار با بیان اینکه در شرایط فعلی کمبود کالا وجود ندارد، بیان داشت: در سال 98 تولیدات صنعتی و کشاورزی رضایت بخش بوده و اگرچه نفت نعمت بزرگی است، اما در صورت نبود نفت اقتصاد ایران وضعیت بهتری را تجربه میکرد. با این وجود باید از شرایط کاهش صادرات نفت نهایت بهرهبرداری را انجام داد و اقتصاد را بدون نفت اداره کنیم. قبادی اظهار داشت: خوشبختانه در همین راستا قطعهسازان کشور از این تحریمها بهره برده و بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد قطعاتی که قبلا وارد کشور میشد را اکنون در داخل کشور تولید میکنند. او در مورد تنظیم بازار شب عید نیز بیان داشت: هدف ما در این راستا هم تنظیم بازار شب عید و هم قدم برداشتن در مسیر سلامت مردم است و در این شرایط است که وارد مسیر بازاریابی میشویم. دبیرکارگروه تنظیم بازار با بیان اینکه در خصوص روغن نزدیک به ۸۰ درصد مصرف کشور وابسته به واردات هستیم اظهار داشت: باید در این زمینه مصرف را کاهش دهیم. عباس قبادی با بیان اینکه حدود ۴ یا ۵ سال پیش تعداد زیادی خودرو در انبارهای خودروسازان وجود داشت، گفت: در آن زمان با تسهیلات اعطایی به مردم باعث شدیم تا این خودروها به مردم فروخته شود اما اکنون به محض اینکه سایت فروش خودرو باز میشود در مدت زمان کمتر از ۵ دقیقه تمام خودروهای ۶ ماه آینده خودروسازان به فروش میرسد و این مساله موید آن است که تقاضا در حوزه خودرو واقعی نیست و باید با بازاریابی جلوی آن را گرفت. قبادی با بیان اینکه در موضوع خودرو، آنچه در بازار هماکنون اتفاق میافتد، به هیچ عنوان منطبق بر نیاز واقعی مصرفکنندگان در بازار نیست و بیشتر تلاش شده تا جنبههای مرتبط با تقاضاهای سفتهبازانه در کشور، وضعیت را تحت تأثیر قرار داده و بازار را ملتهب کند. وی افزود: به نظر میرسد که باید شرایط و وضعیت کشور را درک نموده و بستری را مهیا نمود تا مصرفکنندگان واقعی وارد بازار خودرو شده و نیاز خود را تأمین نمایند او از برگزاری نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا خبر داد و گفت: در سراسر کشور ۱۹۹ نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در ایام پایانی سال برگزار خواهد شد که در کنار آن، حراجهای فوقالعاده نیز برگزار خواهد شد. قبادی در ادامه گفت: برای تنظیم بازار شب عید نیز بیش از ۱۰۰ هزار تن کالا از جمله شکر، روغن، برنج، گوشت و مرغ به بازرگانی استانها تحویل و در شبکههای مورد اطمینان توزیع شده است. او بیان داشت: قیمت این اقلام مصوب شده و از ابزارهای نظاتی بهره میگیریم تا با گرانفروشی و تخلفات برخورد شود.
کاهش صادرات ترکیه به ایران
تسنیم| صادرات ترکیه به ایران در سال میلادی گذشته ۳.۲ درصد کاهش یافت و به ۲ میلیارد و ۳۱۵میلیون دلار رسید. به گزارش تسنیم، آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان میدهد صادرات ترکیه به ایران در سال میلادی گذشته 3.2درصد کاهش داشته و به 2.315 میلیارد دلار رسیده است. ترکیه در سال 2018 بالغ بر 2.392میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود. سهم ایران از کل صادرات ترکیه در سال 2019، 1.4 درصد اعلام شده و ایران به عنوان هجدهمین مقصد صادراتی کالاهای ترکیه در این سال شناخته شده است. سه کشور آلمان، انگلیس و ایتالیا به ترتیب در رتبههای اول تا سوم از این نظر قرار داشتهاند. بر اساس این گزارش در آخرین ماه سال 2019 صادرات ترکیه به ایران 15درصد رشد داشته و به 210 میلیون دلار رسیده است. ترکیه در دسامبر سال 2018 بالغ بر 183میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.