پیشنهاد ۳ ساله شدن آموزش زبان انگلیسی در مدارس
سرپرست حوزه تربیت و یادگیری زبان فارسی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه معمولا در روشها و رویکردهای مختلف، آموزش زبان انگلیسی سه جلسه در هفته دنبال میشود گفت: اگر شورای عالی آموزش و پرورش برنامهریزی کند که کل ۵۰۰ ساعت زبان انگلیسی را در سه سال متوسطه اول فشرده کنیم و هفتهای سه جلسه آموزش زبان داشته باشیم دانشآموز بازدهی بیشتری خواهد داشت.
معصومه نجفی پازوکی پیرامون حلقههای مفقوده زبان آموزی در نظام آموزشی گفت: اگر زبان آموزی را به عنوان برنامه درسی درنظر بگیریم باید به مولفههای آن توجه کنیم که یکی از این مولفهها، رویکردهای یادگیری است؛ در این باره رویکرد آوایی و رویکرد کل نگر مطرح است، در رویکرد دوم سخن از واقعیت زبان به میان میآید اما رویکرد آوایی ۴۰ سال قبل در دنیا زیرسوال رفت و تاریخ انقضای آن فرا رسید.او افزود: اما در نظام آموزشی ما آنچه درعمل اتفاق میافتد بیشتر به سمت رویکرد آوایی است. البته درچندسال اخیر به سمت مولفه و رویکرد کلنگر رفته است اما چون هنوز همه جنبههای آن شناخته نشده است، محتوا به خوبی منتقل نشد و معلم و اولیا هم نتوانستند به خوبی با آن کنار بیایند. این عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه مولفه بعدی اهداف است، گفت: اگر هدف رویکرد آوایی باشد توانش دستورزبانی و... مورد توجه است اما در رویکرد کل نگر توانش اجتماعی، خواندن و ... توامان با یکدیگر همراه است، متاسفانه درس فارسی را جزو بدیهیترین دروس فرض میکنند که هرکسی میتواند آن را تدریس کند.او با اشاره به نتایج آزمون بینالمللی پرلز گفت: در حوزه سواد خواندن از سال ۲۰۰۱ هر دوره نسبت به دوره قبل درجا زدهایم. در سال ۲۰۰۱ از ۳۵ کشور شرکتکننده، سی و دوم شدهایم. سال ۲۰۰۶ بین ۴۵ نظام آموزشی، چهلم شدیم. سال ۲۰۱۱ بین ۴۵ نظام آموزشی سی و هشتم و سال ۲۰۱۵ بین ۵۰ نظام آموزشی، چهل و پنجم شدیم. در این آزمون دانشآموز کلاس چهارم باید متن دو سه صفحهای بخواند و به سوالات انتهایی پاسخ دهد. یک علت، رویکرد آوایی و عدم درک عمیق فارسی است. نجفی با بیان اینکه سنگاپورو هنگ کنگ قبلا رتبه خوبی نداشتهاند اما در آزمونهای بعدی جزو ۱۰کشور اول شدهاند، درباره کنکور سراسری و منابع آن گفت: کتاب نگارش در پایه دوازدهم که هدفش نوشتن است از کنکور حذف شد و نتیجه این بود که در مدرسه هم حذف شد. کنکور تعیینکننده شده که فاجعه است. وقتی معلم و دانشآموز میبینند آینده با کنکور رقم میخورد روی دروس کنکوری تمرکز میکنند.
او درباره زمان شروع آموزش زبان خارجی گفت: آیا باید این درس را از دوره متوسطه به دوره ابتدایی ببریم؟ به مناطق دوزبانه توجه کنیم. بزرگترین مشکل آنها در زبان فارسی دوزبانه بودن دانشآموزان است. در یکی از بازدیدها دیدم که دانشآموز چهارم ابتدایی در نوشتن فارسی مشکل داشت. اگر زبان انگلیسی را هم از دوره دوم ابتدایی شروع کنیم چه میشود؟ در این صورت بچههای دوزبانه با مشکل بیشتری مواجه میشوند. سرپرست حوزه تربیت و یادگیری زبان فارسی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: فرض کنید متناسب با رویکرد تلفیقی آوایی و کلنگر یک بسته آموزش زبان برای دوره ابتدایی طراحی کردهایم، اگر این را به منطقه دو زبانه ببریم چگونه آن را به ۴۰ دانشآموز تدریس میکنند؟ اگر به رویکرد و اهداف توجه کنیم در بخش اجرا مشکلات زیادی داریم. وقتی ۵۰ دانشآموز در کلاس و در نیمکتهای چهارنفره درس میخوانند سیاستها چطور قرار است اجرا شود؟ نجفی افزود: یا باید از ایدهآلها عقبنشینی کنیم یا در اجرا تغییراتی را لحاظ کنیم. مثلا اجرای آزمایشی در برخی مدارس بهطور کامل انجام شود و برنامه به صورت پلکانی اشاعه پیدا کند تا به اهداف مدنظر برسیم.
سرپرست حوزه تربیت و یادگیری زبان فارسی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه معمولا در روشها و رویکردهای مختلف، آموزش زبان انگلیسی سه جلسه در هفته است گفت: اگر شورای عالی آموزش و پرورش برنامهریزی کند که کل ۵۰۰ ساعت زبان انگلیسی را در سه سال متوسطه اول فشرده کنیم و هفتهای سه جلسه آموزش زبان داشته باشیم دانشآموز بازدهی بیشتری خواهد داشت.