آینده روشن در انتظار« ال‌ان‌جی»

۱۳۹۸/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۲۲۶
آینده روشن در انتظار« ال‌ان‌جی»

در سال ۲۰۱۸ واردات ال‌ان‌جی چین نسبت به سال ۲۰۱۷ به میزان ۴۱ درصد رشد کرده و این کشور پس از ژاپن به دومین کشور بزرگ وارد‌کننده ال‌ان‌جی در جهان تبدیل شد. در صورتی که روند تنزل واردات ال‌ان‌جی چین ادامه یابد، انتظار می‌رود تداوم عرضه محموله‌های جدید و افزایش مازاد در بازار، همچنان سبب تداوم روند نزول قیمت‌ها در بازار گاز منطقه شمال شرق آسیا شود.

به‌گزارش ایسنا، مازاد عرضه و تقاضای ضعیف به ویژه از سوی چین باعث شد قیمت تک محموله‌ها در بازارهای جهانی به پایین‌ترین سطح مشاهده شده تاکنون تنزل یابد. در عین حال با توجه به اینکه طی ۱۲ ماه گذشته ۸ طرح تولید جدید به ظرفیت ۸۴ میلیون تن به مرحله تصمیم‌گیری نهایی برای ساخت رسید است، انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۰ مازاد عرضه همچنان مانع از رشد قیمت‌ها شود.علاوه بر این در صورت به بهره‌برداری رسیدن طرح توسعه قطر، تا سال ۲۰۲۳ به میزان۳۳ میلیون تن ال‌ان‌جی به بازار عرضه و با توجه به روند کنونی تقاضا، همچنان بازارهای مصرف با مازاد عرضه مواجه خواهند بود.بر اساس پیش بینی موسسه «مکینزی» از چشم‌انداز عرضه و تقاضای ال‌ان‌جی جهان، با ورود ظرفیت‌های جدید، بازار جهانی ال‌ان‌جی تا سال ۲۰۳۵ با مازاد عرضه مواجه خواهد بود و این امر تاثیر منفی بر قیمت‌ها خواهد گذارد.در عین حال با توجه به فاصله قیمتی بین دو منطقه آتلانیتک و پاسیفیک، در حال حاضر انتقال محموله‌ها به مقصد بازار شمال شرق آسیا، اقتصادی نبوده و از طرف دیگر همچنان روند افزایش مازاد عرضه در بازار اروپا ادامه خواهد یافت. اما با توجه به اینکه قیمت گاز همچنان از نظر ارزش حرارتی مساوی نسبت به نفت، به میزان قابل ملاحظه‌ای در سطح پایین‌تری قرار دارد، این امر می‌تواند عامل موثری برای تداوم مصرف گاز در بخش نیروگاهی شود.چشم‌انداز تولید ال‌ان‌جی جهان تا سال ۲۰۲۳ تا سال ۲۰۲۳، امریکای شمالی مهم‌ترین عامل افزایش تولید ال‌ان جی جهان خواهد بود و ۸۲ درصد از رشد ظرفیت تولید ال‌ان‌جی جهان از سوی این منطقه خواهد بود. بر اساس اطلاعات منتشر شده، تا سال ۲۰۲۳ با بهره‌برداری از مجتمع‌های جدید تولید، ظرفیت تولید ال‌ان‌جی امریکای شمالی به ۱۷۵.۵ میلیون تن در سال خواهد رسید که نیمی از این ظرفیت ناشی از توسعه طرح‌های کنونی و مابقی آن ناشی از به بهره‌برداری رسیدن مجتمع‌های جدید تولید خواهد بود.

تا سال ۲۰۲۳، امریکای شمالی عامل اصلی رشد تولید ال‌ان‌جی در جهان خواهد بود و انتظار می‌رود ۲۱ طرح احداث مجتمع‌های تولید ال‌ان‌جی در این منطقه به بهره‌برداری برسد که مجتمع ال‌ان‌جی “ریوگرانده “ در ایالت تگزاس امریکا با ظرفیت تولید ۱۷.۶ میلیون تن در سال بزرگ‌ترین این طرح‌هاست.علاوه بر این، تولید ال‌ان‌جی روسیه تا پایان سال ۲۰۲۳ به میزان ۱۸.۷ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت که مجتمع ال‌ان‌جی «آرکتیک-۲» شرکت نواتک با ظرفیت تولید ۱۳.۱ میلیون تن در سال، مهم‌ترین آنهاست.علاوه بر این تولید ال‌ان جی آفریقا نیز تا پایان سال ۲۰۲۳به ۱۱.۳ میلیون تن خواهد رسید که طرح تولید طرح مجتمع ال‌ان‌جی «کورال» موزامبیک با ظرفیت تولید ۳.۴ میلیون تن در سال مهم‌ترین این طرح‌ها است.تاثیر کاهش تقاضای چین در افزایش مازاد عرضه ال‌ان‌جی و کاهش قیمت‌ها در بازار شمال شرق آسیا در حالی که طی سال‌های گذشته کاهش قابل ملاحظه دمای فصل زمستان و رشد تقاضای چین مهم‌ترین عوامل رشد قیمت محموله‌های ال‌ان‌جی بوده است، اما در سال جاری با توجه به اعتدال دمای هوای زمستان در منطقه شمال آسیا، کاهش تقاضای چین و افزایش عرضه، انتظار نمی‌رود قیمت محموله‌های ال‌ان‌جی با جهش قابل ملاحظه‌ای مواجه شود.

 بر اساس معاملات انجام شده در بازار بورس شیکاگو شاخص نفت ژاپن و کره جنوبی، در حال حاضر بالاترین قیمت اعلام شده برای محموله‌های تحویلی در ماه فوریه در بازار شمال شرق آسیا، ۷ دلار در هر میلیون بی‌تی‌‌یو و برای ماه‌های مارس و آوریل به ترتیب ۶.۷ و ۶.۱ دلار در هر میلیون بی‌تی یو ارزیابی شده است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۸ قیمت تک محموله‌ها در بازار آسیا نسبت به زمان مشابه سال قبل در فصل زمستان این منطقه از ۵.۴ دلار به ۱۱.۵ دلار در هر میلیون بی‌تی‌یو افزایش یافت. علاوه بر این، عرضه محموله‌های ال‌ان‌جی استرالیا و امریکا و رشد عرضه، بر ادامه این روند و عدم افزایش قیمت تک‌محموله‌ها تاثیر منفی داشته است.طی دهه گذشته هشت طرح جدید مجتمع‌سازی در استرلیا به بهره‌برداری رسیده است و تولید ال‌ان‌جی امریکا نیز از شروع صادرات ال‌ان‌جی این کشور از سال ۲۰۱۶ روندی صعودی داشته و سه طرح جدید مایع‌سازی در این کشور در سال ۲۰۲۰ به بهره‌برداری خواهد رسید و انتظار می‌رود تا انتهای این سال، چندین طرح دیگر نیز به مرحله تولید برسند. کاهش تقاضای ال‌ان‌جی چین نیز از مهم‌ترین عوامل کاهش قیمت محموله‌های ال‌ان‌جی در منطقه شمال شرق آسیا است.

با وجود کاهش قیمت تک‌محموله‌های وارداتی، میزان واردات تحت تاثیر مازاد عرضه و کاهش تقاضا در فصل زمستان نسبت به زمان مشابه سال قبل به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است. در سال ۲۰۱۹ واردات ال‌ان‌جی چین با ۶.۸ درصد رشد نسبت به زمان مشابه سال قبل به ۵۲.۷ میلیون تن رسید که نسبت به سال ۲۰۱۸ به میزان قابل ملاحظه‌ای پایین‌تر است.