کاهش رونق بازیها با افت تراکنشهای درون بازی
رمز دوم پویا این روزها بسیاری از صاحبان کسبوکارهای اینترنتی و کاربران را با چالشهای جدی مواجه کرده است و کاربران در مواجهه با چالشهای استفاده از رمزدوم پویا ترجیح میدهند قید خریدهای آنلاین را بزنند که نتیجهاش کاهش تراکنشهای کسبوکارهای اینترنتی شده است. از جمله کسب وکارهای اینترنتی که درآمدشان بر پایه میزان تراکنشهای کاربرانشان شکل میگیرد، بازیسازان موبایلی ایرانی است. به گزارش بنیاد ملی بازیهای رایانهای و براساس آمارها در دنیا بیش از ۸۰ درصد از کل فرآیند صنعت بازی، درونپرداخت است و بخش عمدهای از درونپرداختها بابت تسریع زمانی در روند انجام بازی است. از آنجایی که بسیاری از پرداختها در بازی آنی انجام میشود، خیلی از کشورها در استورهایی چون گوگلپلی راهکار پرداخت با یک کلیک را در نظرگرفتند تا کاربر، بتواند بدون اتلاف وقت بهراحتی پرداخت را انجام دهد. براساس آخرین پیمایش بنیاد ملی بازیهای رایانهای (واحد دایرک) در پایان سال ۱۳۹۶ از مجموع حدود ۳۲هزار عنوان بازی در کافه بازار، تنها هفت درصد قابلیت درونپرداخت دارند. ازطرفی در حالی که همان شیوه پرداخت با استفاده از رمز دوم ایستا باعث کاهش شانس پرداخت میشد که این فرآیند در حال حاضر و با اجرای رمز دوم پویا پیچیدهتر نیز شده است.
ضربه به قلب صنعت بازیسازی ایرانی
قلب صنعت بازیسازی ایرانی که منجربه رونق اشتغالزایی داخلی میشود، بازیهای موبایلی است. نزدیک به ۱۴ درصد از کل بازار نرمافزار بازیهای ویدئویی در اختیار بازیهای بومی بوده و بیش از ۷۵ درصد از آن متعلق به بازیهای موبایلی است. اینکه فرآیند اجرایی شدن رمز پویا بر روند تراکنشهای کاربران بازیهای ایرانی و درنتیجه کاهش درآمد شرکتهای پرفروش و پرمخاطب بازیساز تاثیر داشته یا خیر، سوالی است که مدیران سه شرکت بازیساز ایرانی به آن پاسخ دادهاند. امیرحسین ناطقی که این روزها شرکتشان با بحران جدی در میزان خرید و تراکنش روبرو شده است، میگوید: «همزمان با اجباری شدن استفاده از رمز دوم پویا، حدود ۳۰ درصد از حجم خرید روزانه شرکت ما ظرف مدت یک هفته کاهش پیدا کرد. میزان تراکنشها نیز از ۳۰۰۰ به ۲۰۰۰ تراکنش کاهش یافته است. این روند طی حدود چهار هفته اخیر که از اجرای رمز دوم پویا گذشته، ادامه داشته و کمتر از ۱۰ درصد بازگشت داشتهایم.» وی با اینکه بر لزوم اجرای رمز دوم پویا در راستای جلوگیری از فیشینگ تاکید دارد، اما نسبت به نحوه پیادهسازی غیرکارشناسی آن اعتراض دارد و میگوید: « مشکلاتی چون ارسال نشدن پیامک رمز پویا برای کاربر و بعضا سوختن کارتها باعث شده تا عدهای تا عبارت رمز پویا را میبینند بهطور کلی از پرداخت منصرف میشوند و همین موضوع میزان خرید را کاهش داده است.»
شهریار ازهاریانفر نیز گفت: «اجرایی شدن فرآیند استفاده از رمز دوم پویا تا اندازه بسیار زیادی درکاهش میزان تراکنشهای کاربران از فروشگاههای آنلاین بازی موثر بوده است. با این کار فرآیند خرید توسط کاربران سختتر شده و آمار خریدهای ناموفق وجود دارد. در مناطقی که پوشش شبکهای خوبی ندارد، ارسال پیامک رمز به خریدار با موفقیت انجام نمیشود.» وی درباره اینکه مسوولان برای سهولت در فرآیند اجرای رمز دوم پویا به منظور استفاده راحتتر کاربران چه اقداماتی میتوانند انجام دهند، چند راهحل پیشنهاد داد و گفت: «میتوان فرآیند خرید را تنها با یک کلیک انجام داد. این امکان در درگاههای بازار و مارکتهای معتبر وجود داشته باشد که کاربران اطلاعات بانکی خود را در سیستم ذخیره کنند و موقع انتخاب پکیج، تنها با یک کلیک خرید انجام شود. راهحل دوم این است که سقف خرید با رمز دوم پویا افزایش داده شود و استفاده از آن اختیاری باشد.» ازهاریانفر همچنین آموزش و اطلاعرسانی گسترده در خصوص نحوه استفاده از رمز دوم پویا را اقدامی موثر از سوی بازیسازان در راستای افزایش میزان تراکنشهای کاربران میداند. هر چند که به اعتقاد او این کار هزینههایی را بر دوش تیم سازنده بازی میگذارد.
هماهنگ شدن کاربر با رمز دوم پویا طول میکشد
محمد زهتابی نیز با تاکید برکاهش نرخ موفقیت تراکنشها پس از اجرای طرح رمز دوم پویا گفت: هرچندکه این کاهش برای مقاطع کوتاه بیسابقه نیست، اما نسبت به میانگین بلندمدت بین پنج تا ۲۵ درصد افت داشته و در کمترین سطح خود در شش ماه گذشته قرارگرفته است. نمودارها نشان میدهندکه میزان موفقیت تراکنش به تعداد آغاز تراکنشها وابسته است و با افزایش تعداد تراکنشها، نرخ موفقیت نیز بیشتر میشود و برعکس. اگر این دو را با هم در نظر بگیریم نرخ موفقیت تراکنشها، نسبت به تعداد بعد از اجرای رمز دوم پویا در پایینترین سطح قرار دارد.» بیشترین انصراف از خرید، بنا به گفته زهتابی در درگاهها اتفاق میافتد و گروهی هم که رمز پویا ندارند و میدانند که نمیتوانند پرداخت کنند، اصلا به مرحله خرید نمیرسند. او افزود: «هماهنگ شدن با چنین تکنولوژیای ارتباط زیادی با سن کاربران دارد. برخی از کاربران مسنتر تازه داشتند با فرآیند استفاده از رمزدوم عادت میکردند که استفاده از رمز دوم پویا اجباری شد و هماهنگ شدن با آن برای بسیاری از کاربران زمانبر است و طول میکشد. بررسیها نشان میدهند اکثر افرادی که موفق به خرید نشدهاند از مرحله فروشگاه بازی رد شدهاند و در مرحله بعد هنگام استفاده از درگاه بانکی یا خرید با اعتبار فروشگاه مربوطه، ناموفق بودهاند.»