کرونا و رشد سهام شرکت‌های «ماندن در خانه»

۱۳۹۸/۱۲/۱۴ - ۰۰:۲۶:۱۵
کد خبر: ۱۶۴۹۳۴

سی‌ان‌ان بیزینس| ترس از کرونا و قرنطینه‌های خانگی در جهان، باعث ایجاد شاخص جدید بورسی به نام شاخص «ماندن در خانه» شده است که شرکت‌های آن رشد قابل توجهی داشته‌اند. به گزارش ایرنا، شیوع ویروس کرونا باعث محدودیت سفر در سراسر جهان شد و تعداد بسیار زیادی از مردم به دورکاری روی آوردند. در این شرایط، سهام ایرلاین‌ها و هتل‌های بزرگ، شدیدترین افت را در هفته‌های اخیر داشته اما سهام برخی از شرکت‌ها رشد قابل توجهی داشته است. سهام شرکت نت‌فلیکس که یک شبکه اینترنتی پخش فیلم است، در پنج روز اخیر بیش از هشت درصد رشد کرده است. سهام نت‌فلیکس از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون، بیش از ۱۵ درصد رشد کرده است.

 این در حالی است که شاخص S&P۵۰۰ که وضعیت مالی ۵۰۰ شرکت بزرگ را در بورس امریکا نشان می‌دهد، هفته گذشته شدیدترین افت را از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ تجربه کرد و ۳.۶ تریلیون دلار از ارزشش را از دست داد. اما این اتفاق به نفع شرکت‌هایی است که می‌توانند نیازهای مصرف‌کنندگان را در خانه برآورده کنند. سهام شرکت یوتیوب نیز در هفته‌های اخیر رشد کرده است. اما در این وضعیت که شیوع ویروس کرونا در جهان پدید آورده و کارگران مجبور هستند که به‌جای سفرهای تجاری در خانه کار کنند، برخی از سهام‌ها به عنوان پناهگاه امن سرمایه‌گذاری به حساب می‌آیند. شرکت‌ سرمایه‌گذاری MKM شاخص جدیدی را برای معرفی این شرکت‌های بورسی ساخته و اسم آن را «ماندن در خانه» گذاشته است. نت‌فلیکس و آمازون دو مورد از ۳۳ شرکت داخل این شاخص هستند. فیس‌بوک، بازی‌های ویدئویی بلیزارد، سازنده تجهیزات ورزشی پلوتون و سرویس تحویل غذای گراب‌هاب نیز مشمول این شاخص می‌شوند. سهام دیگری نیز با رشد قابل توجه وجود دارد که در فهرست شاخص در خانه ماندن این شرکت نیست؛ شرکت سلامت مجازی تلاداک برای بیماران امکان گفت‌وگوی ویدئویی با پزشکان را فراهم کرده و سهامش در هفته گشته، ۱۰ و در کل سال ۲۰۲۰، ۵۰ درصد رشد کرده است.