مسدودسازی ۲۵۰ هزار سیمکارت بر اثر پیامکهای مزاحم
اینکه پیامکهای تبلیغاتی مزاحم از چه زمانی کار خود را آغاز کردند، مشخص نیست. اما مدت زمانی است که این روند از مرز آزار گذشته و در واکنش با این پدیده، ایجاد سامانه ۱۹۵توسط رگولاتوری، امکان برخورد را فراهم کرده و اکنون حدود ۲۵۰هزار سیمکارت مسدود شدهاند. سه سال قبل سازمان تنظیم مقررات نخستین فاز برخورد با پیامکهای تبلیغاتی مزاحم را با توسعه سامانه ۱۹۵ به مرحله اجرا درآورد. برای رشد این سامانه مشارکت کاربران بسیار حایز اهمیت است. چنانچه آنها سرشماره پیامکهای مزاحمی که دریافت میکنند را در سامانه ۱۹۵ به ثبت برسانند، زمینه برخورد فراهم میشود. تعداد سیمکارتهایی که توسط رگولاتوری مسدود شدهاند هر روز به شکل آنلاین در سامانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دسترس است. تازهترین آمار تا ظهر دیروز ۲۱ اسفند ماه حکایت از مسدودسازی ۲۴۴ هزارو ۳۲۳ سیمکارت دارد. مثلث همکاری که بین اپراتورها، مردم و سازمان تنظیم مقررات شکل گرفت باعث شد روند شناسایی و مسدودسازی سیم کارتهایی که اقدام به ارسال پیامک انبوه میکنند سریعتر دنبال شود بهگونهای که اکنون سازمان رگولاتوری درتازهترین آمار خود اعلام کرده تا این لحظه حدود ۲۵۰ هزار سیم کارت به دلیل ارسال پیامک مزاحم مسدود شدهاند. البته رگولاتوری به مسدودسازی بسنده نکرده، بلکه قوانین سختگیرانهای برای احراز هویت زمان خرید سیمکارت و برخورد با افرادی که اقدام به ارسال پیامک میکنند در پیش گرفته است. زمانی که شهروندان، شماره سیمکارت ارسالکننده پیامک تبلیغاتی مزاحم را در سامانه ۱۹۵ به ثبت برسانند یا آن را به سرشماره ۱۹۵ ارسال کنند، روند مسدودسازی آغاز میشود. به گفته سازمان تنظیم مقررات از زمانی که شماره به ثبت میرسد تا زمان مسدودسازی حداکثر ۲۴ساعت زمان نیاز است، غیراز اینکه مورد خاصی باشد که نیاز به بررسی بیشتر داشته باشد. آذرماه امسال رگولاتوری اعلام کرد برای برخورد با افرادی که با شمارههای شخصی و سرشمارهها اقدام به ارسال پیامکهای تبلیغاتی مزاحم میکنند، تشدید خواهد شد. مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرفکننده سازمان تنظیم مقررات نیز به ایرنا گفت: «با اپراتورها جلسه گذاشتیم و به زودی در قراردادهابندی اضافه خواهد شد که اگر مشترک از سیمکارت خود برای پیامکهای مزاحم استفاده کند، امکان ارسال پیامک برای تمام سیمکارتهای متعلق به او غیرفعال خواهد شد.» برای حل شدن معضل پیامکهای مزاحمی که گاهی برای کاربران آزاردهنده میشود، باید سه ضلع مردم، اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات در کنار یکدیگر فعالیت کنند تا این مشکل برطرف شود. اولین قدم نیز ثبت شمارههای مزاحم در سامانه ۱۹۵ یا ارسال به سرشماره ۱۹۵ است.