اجرایی شدن کریدورهای هند، چابهار و افغانستان
مدیرکل ترانزیت گمرک گفت: با ارسال و انتقال دو کانتینر تجهیزات خط تولید تحت پوشش کارنه تیر با عبور از بمبئی هند، چابهار و خروج از مرز دوغارون این کریدور رسما بهطور موفقیتآمیزی اجرایی شد.
مدیرکل ترانزیت گمرک گفت: با ارسال و انتقال دو کانتینر تجهیزات خط تولید تحت پوشش کارنه تیر و با عبور این کانتینرها از بمبئی هند و ورود به چابهار و در نهایت عبور از ایران از مرز دوغارون این کریدور رسما بهطور موفقیت آمیزی اجرایی شد.
مصطفی آیتی در مورد انتقال آزمایشی این کانتینرها تحت کارنه تیر افزود: این محموله صبح دیروز از گمرک چابهار به مقصد هرات افغانستان از طریق گمرک دوغارون ارسال شد.
آیتی در خصوص این کریدور تاکید کرد: قبلا این کریدور از مسیر افغانستان به هند با ۲۴ کارنه تیر افتتاح شده بود و با ارسال این دو کانتینر در مسیر برگشت از هند عملا اجرای ترانزیت تحت کارنه تیر در کریدور شرقی بهطور موفقیتآمیز عملیاتی شد.
عضو شورای اجرایی تیر سازمان ملل در ادامه توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران با اجرای پروژه اسلوونی-ایتالیا-ترکیه-بندرعباس در سال ۲۰۱۷ اولین پروژه موفق حمل و نقل ترکیبی کارنه تیر را در بین ۷۶ کشور عضو کنوانسیون تیر اجرا کرد و به عنوان پیشتاز حمل و نقل ترکیبی تیر در مجامع بینالمللی مورد تقدیر بوده است.
وی افزود: هدف از اجرایی شدن این مسیر، توسعه کریدور شرقی هند-چابهار-افغانستان و نهایتا CIS از طریق افغانستان است که گمرک جمهوری اسلامی ایران با کارنه تیر در وهله اول در حال عملیاتی کردن این کریدور و در گام بعدی فعالسازی کریدور شمال-جنوب (INSTC) است.
آیتی درباره نقش کشورمان در این زمینه گفت: جمهوری اسلامی ایران از کشورهای موثر در کنوانسیون تیر در سطح بینالملل است که با اجرای پروژههای eTIR با کشورهای ترکیه و آذربایجان و همچنین توسعه حمل و نقل ترکیبی تیر در سالهای اخیر به عنوان پیشتاز توسعه تیر با ابزارهای نوین مطرح بوده است.