اخبار
برنامههای حمایتی نظام بانکی برای کنترل کرونا
گروه بانک و بیمه| در خصوص برنامههای حمایتی نظام بانکی، برای کنترل اثرات اقتصادی گسترش ویروس کرونا، رییس کل بانک مرکزی نکاتی را مطرح کرده است.منتهای خواسته و آرزوی دولت و نظام بانکی، ارایه کمکهای بیشتر، در سطح وسیعتر و بلاعوض است، ولیکن، همانگونه که مردم شریف میدانند، تحریمهای ناجوانمردانه امریکا به همراه کاهش قیمت نفت، هزینههای مقابله با ویروس کرونا و آثار درآمدی آن، امکانات داخل و خارج از بودجه دولت را بهشدت در تنگنا قرار داده است. به گزارش «تعادل»، در ارتباط با برنامههای حمایتی نظام بانکی برای کنترل اثرات اقتصادی گسترش کرونا آمده است: برای کمک به رفع نیازهای اولیه بخش بزرگی از مردم که دچار آسیب شدهاند، سیستم بانکی میبایست به سرعت تسهیلاتی به اقشار یارانهبگیر اختصاص میداد. لذا، ۴میلیون خانوار کمدرآمد بین ۱ تا ۲ میلیون تومان وام قرضالحسنه ۴درصد دریافت خواهند کرد و مابه التفاوت آن تا ۱۲ درصد را دولت میپردازد. بهعلاوه بیش از ۲۳میلیون خانوار یارانهبگیر نیز، وام خرید با نرخ ۱۲درصد دریافت میکنند. نرخ ۱۲درصدی کارمزد این وامها، تنها با کمک بانک مرکزی و تعدیل نرخهای ذخیره قانونی میسر شده و کاهش بیش ازاین درنرخ کارمزد، با توجه به سایر تکالیف بانکها، امکان نداشت. علاوه بر ۲۳ هزار میلیارد تومان وام به یارانهبگیران، بانکها به کمک بانک مرکزی، ۵۲ هزار میلیارد تومان (از کل ۷۵ هزار میلیارد تومان) به بنگاهها و مشاغل آسیب دیده نیز با همان نرخ ۱۲ درصد وام میدهند. با توجه به تعویق سه ماهه اقساط، و مطالبات جاری بانکها و مشکلات ترازنامهای آنها، این تلاش بسیار درخور توجه است. این اقدامات همزمان، بهدنبال پایدارکردن و حفظ زنجیره تولید و عرضه و تقویت قدرت خرید اقشارآسیب دیده اقتصاداست. بانک مرکزی، تمامی تلاش خود را کرده و خواهد کرد تا اقتصاد کشور با کمترین آسیب از این گذرگاه عبور کند.
ادامه رعایت فاصلهگذاری اجتماعی در بانک رفاه
بهرهگیری از خدمات بانکداری الکترونیک همچون سامانههای اینترنت بانک، موبایل بانک، همراه کارت، تبلت بانک، همبانک و تلفنبانک یکی از راههای ادامه فاصلهگذاری اجتماعی حتی پس از بازگشایی کامل کسب و کارهاست که بانک رفاه در این زمینه توسعه قابل ملاحظهای داشته است. به گزارش روابط عمومی بانک رفاه کارگران به نقل از سایت عصر ایران، ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرده کسب و کارها از 23 فروردین در استانها و از 30 فروردین در تهران میتوانند فعالیت خود را از سر بگیرند، بیگمان با شروع دوباره معاملات، حجم مبادلات بانکی نیز افزایش خواهد یافت و بهطور قطع ضرورت مراجعه به بانکها نیز افزایش مییابد، اما واقعیت این است که تا زمانی که استفاده از اسکناس و مسکوکات را به حداقل نرسانیم همچنان سایه خطر را احساس خواهیم کرد، زیرا طبق گفته اپیدولوژیستها ویروس کرونا دیگر ریشهکن نمیشود و مانند سایر ویروسها همیشگی خواهد بود و از آنجایی که بین 12 تا 18 ماه زمان نیاز هست تا واکسن آن ساخته شود تنها راه، پیشگیری و رعایت نکات بهداشتی است. از طرف دیگر اسکناس و مسکوکات یکی از منابع اصلی و منشأ آلودگی و انتقال ویروس کرونا به شمار میرود و برای جلوگیری از بیماری تا حد امکان باید از وجه نقد در معاملات استفاده نکنیم و با استفاده از پرداختهای غیرحضوری سطح تماس با اسکناس را به حداقل ممکن برسانیم. در واقع بهره گرفتن از خدمات غیر حضوری و آنلاین نظیر سامانههای اینترنت بانک، موبایل بانک، همراه کارت، تبلت بانک، همبانک و تلفنبانک یکی از راههای ادامه فاصلهگذاری اجتماعی حتی پس از بازگشایی کامل کسب و کارها است، زیرا بهرهگیری از خدمات بانکداری الکترونیک نیاز به تردد در سطح شهرها برای انجام امور بانکی را کاهش میدهد. بهطور قطع برخی بانکها همچون رفاه کارگران اقدامات لازم در راستای بانکداری الکترونیک را توسعه دادهاند، از این رو همه شهروندان میتوانند در سراسر کشور برای جابهجایی و انتقال پول بین حسابهای خود یا سایر افراد، پرداخت قبوض، خریدهای اینترنتی و حتی خریدهای نقدی خود میتوانند از خدمات الکترونیکی بانک رفاه در این روزهای دشوار استفاده کنند.
سامانههای الکترونیکی بانک رفاه به منظور ارایه امکانات سختافزاری و نرمافزاری به مشتریان که با استفاده از آنها بتوانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک، در هر ساعت از شبانه روز از طریق کانالهای ارتباطی ایمن و با اطمینان عملیات بانکی دلخواه خود را انجام دهند شامل؛ اینترنت بانک (حقیقی- حقوقی)، سرویسهای مالی الکترونیکی (پرداخت قبوض، پرداخت اقساط با کارتهای شتابی، خرید شارژ تلفن همراه، پرداخت مستقیم قبوض همراه اول و پرداخت حق بیمه با کارت شتابی)، سرویسهای اطلاعرسانی (استعلام پرداخت قبوض، استعلام اصالت ضمانتنامهها، شبا، دریافت شماره کارت تسهیلات و مشاهده گواهی تمکن مالی)، تجارت الکترونیک (درگاه پرداخت اینترنتی)، موبایل بانک، تبلت بانک، همبانک رفاه، رمز یکبار مصرف موبایلی (OTP)، اپلیکیشن موبایلی همراه کارت رفاه، رمز دوم پویا (یکبار مصرف) کارت، خدمات اینترنتی رفاه کارت (CIS)، سامانه نوبت دهی تحویل سکه، گواهی دیجیتال، برداشت وجه بدون کارت، کمک به سازمانهای خیریه و ... است.