چرا خودروهای داخلی آنقدر گران شدند؟
رییس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خوردو تهران، دو عامل خودروهای کارتکسی (ویرایشی) که باعث افزایش ۱۰ درصدی قیمتها شدهاند و تعطیلی مراکز شمارهگذاری خودروها را دلیل افزایش قابل توجه خودروها در بازار خودرو در اولین روزهای آغاز معاملات دانست. اما طی روزهای آینده با آغاز رسمی خرید و فروشها، مجدد بازار به حالت عادی بازگشته و سبب کاهش قیمتها خواهد شد. سعید موتمنی در گفتوگو با ایسنا، درباره افزیش قابل توجه قیمت خودروهای داخلی در بازار، با بیان اینکه بررسی قیمتها نسبت به ۲۸ و ۲۹ اسفند ماه نشان میدهد که افزایش حدود ۱۰ درصدی ایجاد شده است اظهار کرد: برخی از نمایندگان شرکتهای خودروساز از حدودا هفت یا هشت روز گذشته، کار خود را آغاز کردهاند. این نمایندگان تعدادی از خودروهای ویرایشی (کارتکس) را برای افرادی که بیش از ۱۸ ماه است که ثبت نام خودرو نداشتند، با قیمت بالا عرضه کردهاند. زمانی که فروشندگان خودرو میبینند که نمایندگان رسمی خودروسازان بهطور مثال خودروی ۲۰۶ای که را پیش از سال جدید، ویرایشی ۹۵ میلیون تومان عرضه میکرده است، اکنون در حدود ۱۱۶ میلیون تومان میفروشد، قیمتهای خود را بالا میبرند. رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران، ضمن تاکید بر اینکه همیشه قیمت خودروهای ویرایشی (کارتکسی) برای مشتریان بازار، پایه قیمتی به حساب میآید، گفت: هرزمان که بهطور مثال خودروی ویرایشی، ۹۰ میلیون تومان باشد، در بازار آزاد حدود ۵ میلیون تومان بالاتر به فروش میرسد؛ چراکه در حقیقت نمایندگیهای شرکت خوردوساز تریبون آن شرکت هستند و مصوبات شرکت را اجرا میکنند. بنابراین این قیمتها مبنا و پایه قیمتی خودروها در بازار آزاد قرار میگیرد. این فروشهای کارتکسی بر التهابات بازار افزوده سبب رشد قیمتها در بازار شده است. موتمنی در ادامه، افزود: از سوی دیگر، دلیل دیگر این افزایش قیمتها این است که فعلا محصولات خودروسازان ایران خودرو و پارس خودرو، شمارهگذاری و پلاک نمیشوند. در حقیقت بخش شمارهگذاری این دو خودروساز تعطیل بوده و ماشینها پلاک ندارند، نمایندگان هم که خودروهای پلاک نشده را خریداری را نمیکنند. در حال حاضر خودروهایی که در بازار موجود هستند و شمارهگذاری شدهاند، پیش از سال جاری تحویل گرفته شدهاند.