تدوین ۲ نظام تنظیم مقررات در حوزه فضای مجازی
مشاور رییس مرکز ملی فضای مجازی هدفگذاری ۱۰ درصدی برای اقتصاد دیجیتال را مطابق با اهداف کشورهای توسعهیافته عنوان کرد و از تدوین دو نظام تنظیم مقررات برای رفع ابهامات در این هدفگذاری خبر داد. شورای عالی فضای مجازی در اوایل بهمن ماه ۹۸، افزایش سهم اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور را به عنوان یکی از اهداف مربوط به طرح کلان شبکه ملی اطلاعات مصوب کرد. مطابق این مصوبه مقرر شد که تا سال ۱۴۰۴، اندازه اقتصاد دیجیتال ایران، ۱۰ درصد کل اقتصاد کشور شود و این اولین هدفگذاری مهم برای جایگزینی اقتصاد نفتی با اقتصاد استارتآپی عنوان شد. هدفگذاری برای سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور تا پنج سال دیگر، در حالی مطرح میشود که کارشناسان نبود مقررات مناسب در حوزههای حکمرانی این بخش را زنگ خطری برای منافع ملی عنوان میکنند. عباس آسوشه، مشاور رییس مرکز ملی فضای مجازی در گفتوگو با مهر، در خصوص ابهامات مربوطبه نبود مقررات در حوزه اقتصاد دیجیتال گفت: «در صورتی که نظام جامع تنظیم مقررات خدمات کاربردی فضای مجازی مصوب شود بسیاری از ابهامات مرتفع خواهد شد.» وی در پاسخ به این سوال که هدفگذاری سهم ۱۰ درصدی برای اقتصاد دیجیتال در سند کلان شبکه ملی اطلاعات چقدر با متوسط جهانی فاصله دارد؟ تاکید کرد: «سهم اقتصاد دیجیتال هماکنون در متوسط جهانی هفت درصد است و تا سال ۱۴۰۴، کشورهای توسعهیافته از ۱۰ درصد میگذرند و ما در حال هدفگذاری مثل کشورهای توسعهیافته هستیم. این نشان از قدرت ما است و اینکه ما خودمان را قبول داریم و برای این کار اقداماتی در نظر میگیریم تا تحقق پیدا کند. برای مثال تسهیلگری در حوزه کسبوکارهای دیجیتال یکی از این اقدامات است، مثلا حمایت از سکوها و پلتفرمهای حوزه سلامت الکترونیک، لجستیک و حمل و نقل و حمایت از ایجاد و شکلگیری سکوهای آموزشی و دولت الکترونیک که برای آنها اقداماتی دیده شده، به این موضوع کمک میکند. در مورد سکوهای تحلیل داده و کشاورزی، اینترنت اشیاء و تسهیلات گمرکی نیز وضع به همین منوال است. به نحوی که بخش خصوصی سرویسها را ارایه کند و دولت وظیفه مقرراتگذاری و نظارت بر خیلی از کارها را داشته باشد.» مشاور رییس مرکز ملی فضای مجازی در مورد ابهاماتی که در خصوص نبود قوانین و مقررات برای ورود شرکتهای بزرگ چندملیتی و سرمایهگذاران خارجی در حوزه اقتصاد دیجیتال وجود دارد و ممکن است منافع کشور را از حیث خروج سرمایه و فرار از قوانین تحت تأثیر قرار دهد، گفت: «ما موضوع نظام جامع تنظیم مقررات خدمات کاربردی در فضای مجازی را به عنوان یکی از اقداماتی که باید اتفاق بیفتد، دیدهایم و سوالات و ابهامات شما در زمینه سرمایه خارجی در اینجا پاسخ داده میشود. این موضوع در سند اقدامات شبکه ملی اطلاعات دیده شده که اگر خدمتی ارایه میشود چه زمانی، داخلی محسوب شده و شرایط آن از نظر مدیریت وهاست داخلی (میزبانی) مشخص خواهد شد تا به عنوان مثال اطلاعات ما در داخل کشور محفوظ باشد؛ فرض کنید روزی ما با یکی از خدماتدهندگان خارجی مشکلی نداشتیم و آن شرکت در داخل ایران سرمایهگذاری کرد، باید تعریف شود که این خدمت داخلی است یا اینکه تسهیلاتی فراهم شده تا یک سرویس خارجی در کشور شکل گیرد. مردم ما باید این ابهامات را بدانند. هماکنون ما نظام جامع تنظیم مقررات فضای مجازی نداریم و شما میبینید که خیلی از مجموعههایی که امروز سرویس خوب به مردم ارایه میکنند، گاها از اطلاعات مردم استفاده میکنند که ممکن است صاحب داده راضی نباشد؛ برای مثال از محل زندگی مردم اطلاع دارند یا اینکه میدانند مسیر رفت و آمد مردم چگونه است و بر اساس داشتن این اطلاعات مردم را در معرض تبلیغات خاص یا سرویسهایی که هیچ علاقهای به دریافت آن وجود ندارد، قرار میدهند. این موضوع میتواند مردم را در معرض مسائلی قرار دهد که نسبت به آن اکراه دارند. بنابراین مسلما نگرانیهایی در این زمینه وجود دارد و همه آنها در نظام جامع تنظیم مقررات دیده شده است.»