کیفیت محصولات تولیدی باید به همراه جهش تولید رشد نماید

۱۳۹۹/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۶۶۲

حسن وفادار

نایب‌رییس هیات‌مدیره ایران‌خودرو

 صنعت خودروی کشور با توجه به نام‌گذاری سال 99 به نام، جهش تولید توسط مقام معظم رهبری، حالا باید با شتابی بیشتر در مسیر تولید حرکت کند. در سال 98 و رسیدن حجم تولید خودروسازان به حد قابل قبول نشان داد که علی رغم همه فشارهای تحریمی و اقتصادی که صنایع کشور تحمل می‌کنند، چرخ تولید با نگاهی تازه در چرخش است. در سال 98 برگزاری میزهای داخلی‌سازی و نگاه به توانمندی‌های داخلی باعث شد علاوه بر از سرگیری تولید در بسیاری از حوزه‌ها همچون قطعه‌سازی، رونق نیز به چرخه خودروسازی کشور بازگردد. اما با توجه به نیاز بازار خودرو در ایران، حالا رونق بازگشته به تولید نیازمند یک جهش اساسی است. جهشی که البته بدون برنامه‌ریزی و استراتژی‌های دقیق امکان پذیر نیست. اما تصور در نزد کاربران محصولات این است که هر قدر سرعت عمل در یک فعالیت علمی، فنی و اقتصادی افزایش می‌یابد، ممکن است دقت عمل روندی کاهشی داشته باشد. به عبارتی در صورت به وجود آمدن این روند، خروجی آن فرآیند ممکن است با افت کیفیت رو به رو باشد. لذا در ایران‌خودرو جهت تغییر این نگرش به همراه جهش تولید پروژه‌های ارتقای کیفیت بسیاری در ۱۵ محور اصلی تعریف شده است تا با مدیریت کیفیت در سطوح مختلف فنی، مهندسی، کنترل، اتوماسیون و تولید، ضمن دستیابی به بهره‌وری سیستم، در نهایت محصول با کیفیت مناسب تولید و عرضه گردد. قطعا  سایر خودروسازان نیز در سال جهش تولید با استفاده از این روش‌ها قصد ارتقای کیفیت محصولات خود را دارند. ظرفیت‌های بسیاری در صنعت خودروی کشور وجود دارد که می‌تواند تا بیش از 2 میلیون دستگاه خودرو در سال تولید کند. رشد کمی در تولیدات محصولات توام با افزایش کیفیت باید باشد تا رضایت مشتریان را به همراه داشته باشد بنابراین افزایش تولید از اولویت‌های اصلی در تولید اقتصادی و افزایش اشتغال محسوب می‌شود که جهت حفظ و توسعه بازار اجرای برنامه‌های ارتقای کیفیت در کنار آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.  هر چند در سال‌های اخیر و با توجه به نتایج ارایه شده از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استانداردهای ایران (ISQI) نمرات منفی محصولات داخلی به خصوص در بخش اشکالات عملکردی کاهش چشم‌گیری را تجربه می‌کند که این نشان از افزایش کیفیت تولید دارد این موضوع حکایت از اجرای پروژه‌های کیفی‌سازی جدید به خصوص در بخش مونتاژ و زنجیره تامین دارد که در نهایت موجب افزایش کیفیت محصول نهایی و کاهش شکایات مشتریان شده است.در سال جهش تولید که سرلوحه کار صنعت گران کشور در سال جاری است باید توجه به مراتب بیش از گذشته به اهداف کیفی در محصول نهایی نمود تا همراه این جهش تولید، رضایت مشتریان از کیفیت نیز جهش پیدا کند.