الکترونیکی شدن خدمات دولتی به کجا رسید؟

۱۳۹۹/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۱۵۱

با الکترونیکی شدن خدماتی مانند نقل و انتقال املاک مسکونی، ثبت‌نام سجام و خدمت یکپارچه استعلام شبا، اکنون حذف دفترچه بیمه، مالیات بر ارث و یکپارچه‌سازی قبوض در انتظار نوبت برای الکترونیکی شدن قرار دارند. به گزارش ایسنا، «دولت همراه» راه‌اندازی شده تا با بهره‌گیری از آن، مردم به‌جای مراجعه‌ حضوری برای دریافت خدمات دولتی، هر زمان و هر جا این خدمات را دریافت کنند و به همین دلیل است که حل چالش‌های آلودگی هوا، اشتغال، حفظ محیط زیست، حقوق شهروندی و ایجاد بهره‌وری، با بهره‌گیری از خدمات دولت همراه میسر می‌شود. در نتیجه با «دولت همراه» به جای اینکه نیاز باشد مردم برای دریافت خدمات مراجعه کنند، می‌توان خدمات دولتی را همه وقت و همه جا به مردم ارایه داد. این ویژگی متمایز دولت همراه نسبت به گروه‌هاست. این روزها و در شرایطی که به دلیل شیوع کرونا در کشور، یکی از مهم‌ترین‌ راه‌های جلوگیری از گسترش بیشتر این ویروس، تا حد ممکن خانه‌نشینی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی عنوان شده، دولت الکترونیک و ارایه خدمات دولتی به‌صورت غیرحضوری و الکترونیکی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌تواند مورد توجه افرادی که به این خدمات نیاز دارند قرار بگیرد. هرچند به نظر می‌رسد برخی دستگاه‌ها تمایل چندانی برای یکپارچه کردن خدمات الکترونیکی ندارند. برخی سازمان‌ها میانه‌ای با الکترونیکی شدن ندارند، برخی روش خود را برای ارایه خدمات به صورت الکترونیکی در پیش می‌گیرند و شاید تنها عده معدودی درخواست وزارت ارتباطات برای یکپارچه شدن خدمات را اجابت کنند. در این راستا رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور اظهار کرد: «از ۱۰ دسته خدمات الکترونیکی منتخب دور اول چند خدمت به نتیجه رسیده، نقل و انتقال املاک مسکونی، ثبت‌نام الکترونیکی سجام و خدمت یکپارچه استعلام شبا. منتظر نهایی شدن نسخه الکترونیکی، حذف دفترچه بیمه، مالیات بر ارث، یکپارچه‌سازی قبوض و مجامع الکترونیکی هستیم.» او همچنین در پاسخ به این سوال که چرا برای انجام هر یک از این کارها باز هم باید به دفاتر خدماتی مراجعه کرد، گفت: «ارجاع به هر دفتر خدماتی یا دکان ضددولت الکترونیکی است یا نقص خدمت الکترونیکی یا دوران گذار برای راضی کردن صاحبان فرآیندهای سنتی.»