انحصار سامانههای بلیتفروشی باید شکسته شود
محمدرضا ایمانیان با تاکید بر اینکه باید انحصار دسترسی سامانههای فروش بلیت به دیتای مخاطبان تئاترها شکسته شود، اظهار کرد: این انحصار آسیبزننده است؛ در همین بزنگاه، هیچ تصویر روشنی از اینکه تماشاگران در آینده چگونه با تئاتر مواجه میشوند نداریم و نمیتوانیم رفتار جامعه مخاطب را در پساکرونا پیشبینی و بر اساس آن برنامهریزی کنیم. هنرمند تئاتر و فعال رسانهای با تاکید بر اینکه باید انحصار دسترسی سامانههای فروش بلیت به دیتای مخاطبان تئاترها شکسته شود، اظهار کرد: این انحصار آسیبزننده است؛ مثلا در همین بزنگاه کرونا هیچ تصوری از اینکه قرار است چه اتفاقی در زمینه استقبال مخاطب از بازگشایی سالنها رخ دهد، نداریم. ایمانیان به ایلنا گفت: ظرف چند روز اخیر صحبتهای زیادی درباره حق مالکیت معنوی صاحبان آثار روی فیلمهای آثارشان که در ویاودیهای مختلف و فضای اینترنتی منتشر میشود شکل گرفت؛ اکثر کارگردانها تقریبا روی این موضوع اتفاق نظر داشتهاند که اشراف کامل حقوقی روی قرارداد حق کپیرایتی که واگذار میکنند، نداشتند و از آنسو طبیعتا مدیران وی اودیها هم نظراتی داشتند که منتشر کردند. او با اشاره به اینکه حقوق مادی و معنوی فیلمتئاترها موضوع دیگری را هم پیش میکشد، گفت: مسالهای که شاید امروز به آن کمتوجهی میکنیم گرچه برخی از فعالان عرصه تئاتر بر آن تاکید دارند؛ آنهم انحصار دیتای حوزه تئاتر است که اکنون تنها در اختیار یکسری از سایتهای فروش بلیت است و گردش آزاد اطلاعات اتفاق نمیافتد. این انحصار شاید برای خیلیها حائز اهمیت نبوده، اما اهالی تئاتر باید بدانند این دسترسی امری مهم، کاربردی و راهگشا خواهد بود و احتمالا چند سال بعد بسیاری از کارگردانها همانطور که امروز درباره حق کپیرایت آثارشان گفتوگو میکنند و میگویند ما آن موقع اشرافی روی این مساله نداشتیم. عضو کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر با تاکید بر اینکه این انحصار اتفاقا در بزنگاههایی مانند کرونا و تعطیلی سالنهای تئاتر، برنامهریزی اهالی تئاتر را برای دوره پساکرونا با مشکل مواجه میکند، گفت: هیچ تصویر روشنی از اینکه تماشاگران در آینده چگونه با تئاتر مواجه میشوند نداریم و نمیتوانیم رفتار جامعه مخاطب را در پساکرونا پیشبینی و بر اساس آن برنامهریزی کنیم.