تحقق سومین محور از محورهای 10 گانه دولت الکترونیکی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نامهای به رییسجمهوری از تحقق سومین محور از محورهای 10 گانه دولت الکترونیکی از طریق الکترونیکی شدن خدمت مالیات بر نقلوانتقال املاک خبر داد. به گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در بخشی از نامه محمدجواد آذریجهرمی به رییسجمهوری آمده است: «پیرو ابلاغیههای حضرتعالی درخصوص محورهای دهگانه دولت الکترونیکی به وزرای محترم، مصوبات کارگروه تعاملپذیری دولت الکترونیکی و تأکیدات و پیگیری شما در هیات محترم وزیران، به استحضار میرساند که یکی از خدمات مذکور در ابلاغیهها برای ارایه خدمات الکترونیکی و غیرحضوری به هموطنان با همکاری سازمان امور مالیاتی کشور و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به سرانجام رسید، همچنین دولت با هدف حذف مراجعات حضوری و مکرر و حذف کاغذ اقداماتی را انجام داده است.» وی در ادامه با اشاره به پیامدهای اقدامات تازه تأکید کرد: «خدمت مالیات بر نقلوانتقال املاک با حدود یکمیلیون نقلوانتقال سالانه که در دریافت برگ پرداخت مالیات نقلوانتقال برای مراجعان معطلی بین چند روز تا بیش از یک ماه را به همراه داشت، به چند دقیقه برای املاک مسکونی کاهش یافت. این در حالی است که پیش از این فرآیند مذکور نیازمند مراجعه به دفترخانه و گرفتن نامه استعلام از مالیاتی و مراجعه به ادارات مالیاتی و پیگیری برای تعیین مالیات و طی فرایند پرداخت، مراجعه برای دریافت برگ پرداخت مالیات برای دفترخانه و سپس مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و اقدام برای نقلوانتقال بود.» وزیر ارتباطات ادامه داد: «الکترونیکی کردن این خدمت و تعاملپذیری بین دستگاهی، عملاً منجر به کاهش مراجعات و پیگیریهای مکرر مردم به دوایر مالیاتی و ثبت اسناد شد و مردم در همان دفترخانه اسناد رسمی و در هنگام تنظیم سند با استعلام الکترونیکی مالیات نقلوانتقال در دفترخانه و پرداخت الکترونیکی آن، بدون هیچگونه مراجعه به پیشخوانهای مالیاتی، مالیات نقلوانتقال خود را پرداخت کرده و کار ثبتی خود را راحتتر به انجام میرسانند.» آذری جهرمی با بیان اینکه «این خدمت ازجمله دستاوردهای دولت الکترونیکی برای تسهیل امور شهروندان و افزایش رضایت عمومی بوده است، افزود: «از ابتدای راهاندازی و پس از طی مراحل پیادهسازی و آزمون در چند دفتر ثبت اسناد، از ۱۲۶ هزار استعلام مالیات نقلوانتقال از ابتدای سال تاکنون، بیش از 40 هزار استعلام از سراسر کشور بهصورت الکترونیکی صادرشده و امید است با فراگیر شدن این سرویس در سطح کشور شاهد حذف کامل مراجعات مردم به سازمان امور مالیاتی برای اخذ این خدمت باشیم.»