حمله ناو امریکایی به هواپیمای مسافربری ایران

۱۳۹۹/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۵۹۰
حمله ناو  امریکایی به هواپیمای مسافربری ایران

روز سه‌شنبه ۳ جولای ۱۹۸۸ برابر با دوازدهم تیرماه ۱۳۶۷ ناو «یواس‌اس وینسنس» امریکایی در خلیج‌فارس به هواپیمای ایرباس شرکت هواپیمایی ایران‌ایر شلیک کرد و موجب شهادت ۲۹۰ سرنشین آن شد. پس از حمله امریکا به هواپیمای ایرانی ادعاهای غیرمستند و توسل به مجعولات برای توجیه این تراژدی آغاز شدند. دریاسالار «ویلیام کرو»، فرمانده وقت ستاد مشترک نیروی دریایی امریکا، ساعاتی بعد از شلیک به پرواز ۶۵۵ در نشست خبری وزارت دفاع امریکا، آن را «یک اقدام دفاعی مناسب» توصیف کرد و گفت: «مسیر پرواز هواپیمای ایرانی، مستقیم به سمت پایین و رو به ناو «یواس‌اس وینسنس» بود. وقتی که هواپیمای مزبور به اخطارهای مکرر ما توجهی نکرد «وینسنس» به سمت آن شلیک کرد تا از خودش در برابر هر گونه حمله احتمالی محافظت کند.»«ویلیام کرو» علاوه بر این در همان نشست خبری مدعی شد که هواپیمای ایرانی با سرعت ۴۵۰ گره دریایی (سرعتی که معمولا هواپیماهای جنگی با آن پرواز می‌کنند) در ارتفاع ۹۰۰۰ پایی از سطح دریا درحال کاهش ارتفاع و حرکت به سمت ناو امریکایی بوده و به همین دلیل هدف ناو «وینسنس» قرار گرفته است.ادعای دیگر «کرو» این بود که ایرباس ایرانی از دالان هوایی خودش خارج شده  بنابراین «ویلیام راجرز»، فرمانده ناو امریکایی آن را با هواپیمای جنگیF14 اشتباه گرفته است. یک روز بعد، «رونالد ریگان»، رییس‌جمهوری وقت امریکا نیز در روایتی مشابه مسوولیت حادثه را متوجه طرف ایرانی دانست. ریگان این حمله را یک اقدام دفاعی ارزیابی کرد. «یوری لیامین»، کارشناس مسائل نظامی روسیه در مصاحبه‌ای با اسپوتنیک با یادآوری اینکه حمله امریکا به هواپیمای ایرانی در زمان جنگ ایران و عراق انجام شده، گفته است: «در چند ماه پایانی جنگ ایران و عراق، ایالات‌متحده به‌طور مکرر به شناورهای ایران حمله می‌کرد و باعث تخریب چندین قایق موتوری و آسیب به یک شناور نظامی ایران شد.»«لیامین» درباره شلیک به ایرباس ایرانی تصریح کرده است: «امریکا، تعمدا این کار را انجام داد. آنها می‌خواستند به ایران نشان بدهند اگر آنها را تهدیدی علیه کشتی‌هایشان ببینند حاضرند دست به هر اقدامی بزنند. در نهایت دولت امریکا مبلغ ۵۵ میلیون دلار به خانواده‌های قربانیان و نیز مبلغ ۴۰ میلیون دلار برای خسارت سقوط هواپیمای مسافربری پرداخت کرد. این مبلغ به‌صورت بلاعوض و بدون قبول مسوولیت حادثه پرداخت شد و هیچ‌کدام از خدمه ناو وینسنس محکوم نشدند؛ حتی ویلیام راجرز فرمانده ناو جنگی امریکا در پایان خدمت خود مدال شجاعت گرفت و به درجه بالاتر ارتقا یافت.  هواپیمای ایرباس ۳۰۰ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) تنها ۱۰ دقیقه پس از پرواز، در ارتفاع ۱۲ هزار پایی نزدیک تنگه هرمز و لارک بر فراز خلیج‌فارس مورد حمله ناو امریکایی وینسنس قرار گرفت و تمامی ۲۹۰ سرنشین آن به شهادت رسیدند.