آسمان
ریسک اخذ مالیات بر سر صنعت نحیف هوانوردی
عنوان شدن طرحی با عنوان مالیات بر عایدی سرمایه و شمول هواپیما در این طرح، کارشناسان صنعت هوانوردی را متعجب کرده است. این روزها یکی از طرحهای کمیسیون اقتصادی مجلس که سروصدای زیادی به راه انداخته، اخذ مالیات بر عایدی داراییهای منقول و غیر منقول است؛ اما آن بخش از این طرح که از دید بسیاری از کارشناسان مغفول ماند، اخذ مالیات از عایدی داراییهای منقول است. علیرضا منظری، معاون اسبق هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری در گفتوگو با مهر درباره طرح مالیات از عایدی هواپیما، اظهار کرد: در حال حاضر صنعت هوانوردی با مشکلات گستردهای روبه رو است و اگر بخواهد این طرح، به قانون هم تبدیل شود، دیگر اثری از این صنعت باقی نمیماند. وی با اشاره به حمایت دولتهای اروپایی یا حتی کشورهایی که اقتصاد سرمایه داری را اجرا میکنند از شرکتهای هواپیمایی در ایام کرونا که کاهش سفر، سبب وارد آمدن ضربات سنگین به پیکره صنعت هوانوردی دنیا شده، افزود: هواپیما اگرچه ممکن است به عنوان دارایی شرکتهای هواپیمایی محسوب شود، اما چون شرکتهای هواپیمایی در ایران، هواپیمای دست دوم وارد میکنند که ارزش چندانی ندارد، عایدی به آن تعلق نمیگیرد که قرار باشد از آن مالیات اخذ شود.
کارشناس حقوق هوانوردی یادآور شد: اینکه در قانون بودجه امسال آمده که روی خودروهای لوکس، مالیات اعمال شود، به این خاطر است که خودرو در ایران امکان خرید و فروش دارد و با افزایش تورم یا ارزش بازارهای موازی، خود به خود، قیمت خودرو نیز افزایش مییابد که از این عایدی، میتوان مالیات گرفت اما اینکه بخواهیم هواپیما را هم مانند سایر وسایل نقلیه بدانیم، اشتباه استراتژیک است؛ چون شرکتهای هواپیمایی، هواپیماهای دست دوم و کارکرده وارد میکنند و پس از چند سال، به عنوان هواپیمای اسقاطی در گوشهای از فرودگاه یا آشیانه تعمیرات، به عنوان انبار قطعه برای تعمیر سایر هواپیماها مورد استفاده قرار میگیرد. وی در پاسخ به اینکه آیا هواپیماهای شرکتهای هواپیمایی در ایران، میان یکدیگر خرید و فروش میشود که از آن مالیات گرفته شود؟ گفت: در ۳۰ سال اخیر تنها یک شرکت هواپیمایی داخلی تازه تأسیس، از یکی از ایرلاینهای قدیمی ایرانی، دو فروند هواپیما خرید که آن هم به دلیل عدم تشکیل این ایرلاین جدید، هواپیماها بلااستفاده مانده است. به گفته منظری، گرانترین هواپیما در ایران در حال حاضر ۲ تا ۳ میلیون دلار است و بر خلاف اینکه ارزش دلار سبب ارزشمندتر شدن داراییها میشود، هواپیماهای کارکرده مرتباً در حال افت ارزش هستند؛ به خصوص که با شیوع کرونا و کاهش تقاضای پرواز، تعدادی از هواپیماهای هر ایرلاین، بدون پرواز ماندهاند.
مردم فریب پیامکهای فروش تور خارجی را نخورند
مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه هیچ تاریخی برای برقراری پروازهای خارجی قطعی و نهایی نیست، گفت: آغاز فروش تورهای خارجی قابل اتکا نیست و مردم فریب پیامکهای تبلیغاتی را نخورند. بسیاری از این پیامکها با هدف جمعآوری نقدینگی پول از مردم به صورت انبوه ارسال میشود. اسعدی سامانی در گفتوگو با ایلنا درباره آخرین وضعیت انجام پروازهای خارجی اظهار کرد: برقراری پروازهای خارجی بستگی به وضعیت شیوع کرونا در ایران و کشورهای مقصد دارد. باید توجه داشته باشیم که اگر شرایط وضعیت کرونا در ایران بحرانی باشد، کشورهای خارجی در برقراری پروازهای ایران تجدید نظر میکنند. وی ادامه داد: البته در حال حاضر پروازهای لندن سه بار در هفته، پاریس دو بار در هفته، آمستردام دو بار در هفته و منچستر هم دو بار در هفته به صورت برنامهای انجام میشود. او در پاسخ به اینکه این پروازها با چه ظرفیتی انجام میشوند، گفت: هر ایرانی که اقامت این کشورها را داشته باشد میتواند مسافر این پرواز باشد، اما معمولا تعداد مسافران این پروازها از تهران بیشتر از 10 تا 15 نفر نیست و بیشتر مخاطبان این پروازها ایرانیهای مقیم این کشورها هستند که با این پروازها در رفت و آمد هستند. اسعدی سامانی با اشاره به آغاز ارسال پیامکها انبوه فروش تورهای مسافری به ویژه برای مقصد ترکیه تاکید کرد: هیچ تاریخی برای بازگشایی پروازها به صورت نهایی اعلام نشده است و هیچ یک از این تورهای مسافری قابل اتکا نیست و مردم فریب این پیامکها را نخورند. وی افزود: بسیاری از این پیامکها با هدف جمعآوری نقدینگی پول از مردم به صورت انبوه ارسال میشود و هیچ پروازی هم در کار نیست و هدف ارسالکنندگان بازی کردن با پول و نقدینگی مردم است و در نهایت هم به خریداران اعلام میکنند که منتظر باشید تا تاریخ پرواز اعلام شود در حالی پیش از آن هزینه سفر را دریافت کردهاند. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با تاکید بر اینکه هنوز هیچ شرکت خارجی تاریخی برای برقراری پرواز با ایران را اعلام نکرده است، اظهار کرد: نکته بسیار مهم این است که پروتکلهای بهداشتی پذیرش مسافر خارجی باید اعلام شود. سازمان هواپیمایی برای تعیین پروتکلهای بهداشتی درخواستی را به وزارت بهداشت ارایه کرده است و هر چه زودتر این پروتکلها باید مشخص و به سایر کشورها علام شود. اسعدی سامانی ادامه داد: البته پیش از این پروتکلهایی برای پروازهای موردی اعلام شده بود اما باید پروتکلها نهایی و مشخص و فراگیر را اعلام کنیم. وی درباره برخی از اظهارات مبنی بر اینکه بسیاری از پروازهای خارجی از ایران از طریق قطر ایرویز انجام میشود، گفت: قطر ایرویز تنها ایرلاینی بود که در دوران کرونا پروازهایش را به ایران قطع نکرد اما با این وجود هم امتیاز ویژهای در این بخش به قطر ایرویز داده نشد.