تخلف اپراتورها حذف بستههای پرمصرف بود
مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرفکننده رگولاتوری اعلام کرد افزایش تعرفهای در بستههای اینترنتی اپراتورها صورت نگرفته و تنها برخی از بستههای پرمصرف از درگاه آنها حذف شده بود. به گزارش ایسنا، در روزهای گذشته، کاربران در فضای مجازی از افزایش قیمت بستههای اینترنتی در اپراتورهای همراه خبر داده و اعتراض کردند. این موضوع منجر به واکنش حسین فلاح جوشقانی، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شد که اعلام کرد: «بالابردن قیمت در برخی اپراتورهای تلفن همراه، در حالی که مردم بهدلیل شیوع کرونا وابستگی بیشتری به فضای مجازی پیدا کردهاند، غیرمنطقی و غیرمعقول است و سازمان تنظیم با آن مخالفت کرده است.» او همچنین با اشاره به مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات گفت: «براساس این مصوبه اپراتورهای مسلط (SMP) برای تغییر تعرفههای عادی و تشویقی سرویسهایشان باید تایید رگولاتوری را دریافت کنند. با توجه به اینکه افزایش قیمت در برخی اپراتورهای تلفن همراه بدون تایید رگولاتوری انجام شده، این افزایش قیمتها برخلاف مقررات بوده و تمامی قیمتها باید به قبل بازگردد.» البته بررسیهای انجامشده حاکی از آن است که افزایش تعرفهای که کاربران از آن ناراضی بودند، درواقع حذف برخی از بستههای پرمصرف بود. هرچند این بستهها در وبسایت این اپراتورها موجود بود و تنها از درگاههای دیگر از جمله اپلیکیشنهای مربوط بهاین اپراتورها و USSD آنها حذف شده بود، اما از آنجایی که کاربران بیشتر مواقع برای خریداری بسته به وبسایت مراجعه نمیکنند و از اپلیکیشن یا USSD خرید میکنند، با حذف بستهها از این درگاهها مواجه شدند. در این راستا پیمان قرهداغی، مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرفکننده رگولاتوری، اظهار کرد: «طبق بررسیهای انجامشده، هیچگونه افزایش تعرفهای در اپراتورها صورت نگرفته و تنها بعضی از بستههای پرمصرف از برخی درگاهها حذف شده است. البته این اقدام که از سوی اپراتورهای غالب و بدون کسب تاییدیه سازمان انجام شده، تخلف است و به همین خاطر به اپراتورها اخطار دادیم که بستهها دوباره هم در پورتال و هم اپلیکیشن اپراتورها قرار گیرد.» وی با بیان اینکه اپراتورهای غالب برای ارایه تعرفه حتما باید از سازمان تاییدیه بگیرند، افزود: «اپراتورها برای تعرفههایشان یک سقف دارند و یک کف. اگر بخواهند کمتر از کف تعرفه بدهند، ضد رقابتی است و با آن برخورد میشود، سقف تعرفه اپراتورها هم تا ۴۲ هزار تومان به ازای هر گیگابایت اینترنت برای سیمکارتهای دایمی و ۱.۵ برابر ۴۲ هزار تومان برای سیمکارتهای اعتباری است و اگر بخواهند بالاتر از سقف تعرفه بدهند هم برخورد میشود.» قرهداغی با بیان اینکه اپراتورها برای ارایه تعرفههای قبلی از ما تاییدیه گرفته بودند و نباید تعرفههای مورد تایید سازمان را حذف میکردند، گفت: «اپراتورها میتوانستند این تعرفهها را از ابتدا تعریف نکنند، اما اگر تعریف کردند، باید سرویسشان را ادامه میدادند. اگر قرار باشد بستههای جدیدی تعریف شود یا بعضی از بستهها از مدار خارج شود و اپراتورهای غالب حتی اگر بخواهند کمتر از سقف، تعرفه بدهند هم باید از سازمان تاییدیه بگیرند که دراین مورد ما تاییدیهای برای حذف بستهها نداشتیم.» مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرفکننده رگولاتوری خاطرنشان کرد: «آنهایی که بسته فعال داشتند از بستههایشان استفاده میکنند. درباره کسانی که این روزها بستهای خریدند، اگر یک بسته مشخص با قیمت مشخص و در یک بازه مشخص میخریدند، این بسته باید حتما ارایه شود اما اگر به دلیل نبود بسته قبلی مجبور شدند بسته جدیدی خریداری کنند که نزدیک به بسته قبلیشان بوده و پیش از این هم توسط اپراتور ارایه میشده، شرایط فرق میکند و دیگر هزینهای به کاربر برنمیگردد.»