اتهام آمازون: سرقت ایده استارتآپها در پوشش سرمایهگذاری
آمازون به سرمایهگذاری در استارتآپها با هدف جمعآوری اطلاعاتی پیرامون محصولات برای دستگاههای خود متهم شده است. به گزارش دیجیاتو به نقل از والاستریت ژورنال، آمازون با چندین استارتآپ ارتباط برقرار میکند، با مقامات آنها جلسه تشکیل میدهد و حتی در برخی مواقع، بخش کوچکی از سهام آنها را نیز میخرد اما تمام این اقدامات برای دسترسی به اطلاعات آنها صورت میگیرد و در نهایت این شرکت محصولات مشابه با دستگاههای این استارتآپها را تولید کرده و وارد بازار میکند. برای مثال یک استارتآپ با نام «LivingSocial» برای جذب سرمایه با این فروشگاه اینترنتی جلسه داشته و در نهایت ۳۰ درصد سهام خود را به آن میفروشد. پس از این سرمایهگذاری، آمازون به اطلاعات اختصاصی این استارتآپ دسترسی پیدا کرده و پس از تماس با مشتریان آن، معاملات بهتری را با محصولات مشابه به آنها پیشنهاد داده است. سازنده اسپیکر هوشمند «Ubi» نیز اعلام کرده که پیش از رونمایی از آمازون اکو، با مقامات این فروشگاه اینترنتی ملاقات کرده است. نتیجه این جلسه، توسعه محصولی مشابه با Ubi بوده که در نهایت با نام اکو وارد بازار میشود. برخی از مدیران استارتآپها ادعا کردهاند که پس از عرضه محصولات مشابه از سوی آمازون، کسبوکارشان نابود شده و مجبوربه کاهش فعالیتهای خود شدهاند. آمازون اعلام کرده که جلسات با استارتآپها با هدف سرمایهگذاری، محرمانه بودهاند. این فروشگاه اینترنتی همچنین گفته که از اطلاعات این جلسات برای تولید محصولات خود استفاده نکرده و چنین ادعاهایی بهطور معمول در دادگاه برطرف میشوند.