اشتباه رایج هنگام خرید گوشی
عدم فعالسازی گوشی نو (آکبند) یکی از مهمترین اشتباهات رایج در هنگام خرید گوشی است، درحالی که در صورت عدم فعالسازی دستگاه در حضور فروشنده، همتا هیچگونه مسوولیتی برای گوشی غیرقانونی، کد فعالسازی نادرست یا عدم وجود کد فعالسازی ندارد. به گزارش ایسنا، با اجرای طرح رجیستری، تنها دستگاههایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده یا پیش از شروع طرح رجیستری روشن بودهاند، میتوانند بدون هرگونه محدودیت زمانی، از شبکههای اپراتوری استفاده کنند. در غیراینصورت دستگاه پس از اولین اتصال به شبکه، پیامک هشدار دریافت کرده و پس از مدتزمان کوتاهی، قطع میشود.
ضرورت بررسی دستگاه قبل از خرید
در صورت عدم فعالسازی دستگاه در حضور فروشنده، همتا هیچگونه مسوولیتی برای گوشی غیرقانونی، کد فعالسازی نادرست یا عدم وجود کد فعالسازی ندارد. از این رو کانال اطلاعرسانی ثبت تلفن همراه (رجیستری) هشدار میدهد که حتما هنگام خرید گوشی آکبند (نو) دستگاه را برای خود با موفقیت فعالسازی کنید. برای فعالسازی موفق ابتدا در نتیجه استعلام اصالت دستگاه آکبند، گوشی باید قانونی باشد، نام شرکت واردکننده و گارانتیکننده درج شده باشد و کد فعالسازی شش رقمی در دسترس و صحیح باشد. پس از فعالسازی موفق، همتا یک پیام تایید به شماره همراه شما ارسال میکند. با اجرای طرح رجیستری یکی از اقداماتی که باید قبل از خرید دستگاه سیمکارتخور توسط شخص خریدار انجام شود، استعلام اصالت دستگاه است. استعلام اصالت دستگاه از طریق شناسه (IMEI) درجشده روی جعبه انجام میپذیرد. در پاسخ استعلام اصالت، حتماً به قانونی بودن، تطابق مشخصات پاسخ استعلام اصالت با مشخصات ظاهری دستگاه، شرکت واردکننده، نوع واردات، نوع ارز و روشن شدن دستگاه در گذشته توجه کنید. در صورت تصمیم قطعی برای خرید، دستگاه را روشن کرده و #06#* را روی آن شمارهگیری نموده و تطابق شناسه (IMEI) نمایش دادهشده با شناسه (IMEI) درجشده روی جعبه را کنترل کنید. در صورت عدم تطابق این دو شناسه (IMEI)، از خرید دستگاه صرفنظر کنید. در این مرحله، باید دستگاه را در حضور فروشنده، به کمک کد فعالسازی چاپشده روی کارت گارانتی یا جعبه، از طریق سامانه همتا فعالسازی کنید. درصورتیکه کد فعالسازی به شما ارایه نشد یا فرآیند فعالسازی برای سیمکارت شما با موفقیت انجام نشد، از خرید دستگاه صرفنظر کنید. پس از فعالسازی موفق دستگاه برای سیمکارت خود، حتماً از فروشنده، فاکتور معتبری دریافت کنید که شناسه (IMEI) دستگاه در آن ذکرشده و دارای مهر فروشگاه است. هرگونه مشکلات احتمالی در آینده، به کمک ارایه این فاکتور معتبر، قابل پیگیری در مراجع قضایی خواهد بود.