مرمت موزه هنرهای معاصر در گام آخر
بیش از دو سال از آغاز پروژه بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران میگذرد و حالا به گفته مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی ۹۱ درصد از کار انجام شده و مراحل پایانی فرآیند بازسازی این موزه در حال انجام است تا در اوایل پاییز بازگشایی شود. نهم اردیبهشت سال ۹۷ اعلام شد که موزه هنرهای معاصر تهران نیاز به بازسازی دارد و به دلیل تعمیرات گسترده تا آخر تابستان همان سال تعطیل است که البته وعده بازسازی شش ماهه این موزه به بیش از دو سال افزایش یافت. موضوعی که علت آن از سوی مسوولان پروژه اهمیت این پروژه و تمرکز بر انجام کار با کیفیت عنوان شده است.
هادی مظفری، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی در جریان بازدید خبرنگاران از فرآیند باسازی موزه و تکمیل فضای گنجینه درباره علل طولانی شدن فرآیند مرمت و بازسازی با بیان اینکه «هماکنون در مرحله پیشرفت ۹۱ درصدی هستیم»، اظهار کرد: آخرین وعده تکمیل پروژه تا پایان تابستان بود که تلاش شبانهروزی همکاران باعث شد تا به این مهم نزدیک شویم. حدود دو سال پیش کار مرمت موزه شروع شد که به مرور جزییات و اهمیت پروژه بیشتر مشخص شد. طولانی شدن این فرآیند به دلیل خلف وعده نبود، بلکه به دلیل اهمیت کار و انجام کار کیفی بود. او توضیح داد که فرآیند بازسازی و مرمت موزه هنرهای معاصر تهران در ۱۲ جبهه اصلی و در دو فاز آغاز شد که در فاز دوم پیشرفت ۹۸ درصدی و در مجموع پیشرفت ۹۱ درصدی حاصل شده است. مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی انتقال آثار گنجینه و انجام تستهای لازم را از جمله مراحل پایانی پروژه بازسازی موزه عنوان و اظهار کرد: سختترین بخش این پروژه بازسازی گنجینه بود که تازگی به پایان رسیده است. هر سه بخش گنجینه مرمت شده و علاوه بر آن فضای امنیتی این بخش نیز ارتقا پیدا کرده است. همچنین تعداد ریلهای بخش اول گنجینه از ۸۶ به ۱۰۶ ریل افزایش پیدا کرده است. او همچنین حفظ اصالت موزه را از مهمترین اولویتهای فرآیند بازسازی برشمرد و یادآور شد: شاید در ظاهر به نظر برسد که کاری انجام نشده، اما در زیرساختها کارهای بسیار مهمی صورت گرفته است که در ماههای آینده فیلمهای آن منتشر میشود. در واقع یکی از مهمترین اهداف ما این بود که اگر کسی قبلا موزه را دیده و بعد از بازسازی، دوباره از موزه بازدید میکند، احساس نکند که کلا موزه تغییر پیدا کرده است. در ادامه صحبتهای مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی، مجید حبیبینژاد ـ مدیر کنترل پروژه ـ نیز در سخنانی از اقدامات صورت گرفته در پروژه بازسازی و مرمت گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران سخن گفت. او خاطرنشان کرد که گنجینه موزه به سه بخش اصلی، آثار کاغذی و مجسمه تقسیم میشود که در بخش اصلی که تابلوها در آن نگهداری میشدند، ظرفیت برای ورود آثار جدید و تعداد قفسههای ریلی افزایش پیدا کرد. هماکنون ۱۰۶ قفسه ریلی وجود دارد که ۱۳ قفسه ریلی متحرک دارد و باقی قفسهها ثابت هستند.