رویداد
مشکل سهمیه ورق فولادی حل میشود
خبرگزاری تسنیم|سرپرست وزارت صمت گفت: مشکل سهمیهها به ویژه سهمیه ورق فولادی در سامانه بهینیاب با استفاده از توانمندی تشکل تخصصی آن برطرف میشود. جعفر سرقینی با بیان اینکه مشکل سهمیهها به ویژه سهمیه ورق فولادی در سامانه بهین یاب با استفاده از توانمندی تشکل تخصصی آن برطرف میشود گفت: مشکل اختصاص سهمیهها در سامانه بهین یاب، دردی قدیمی است که در مورد بیشتر فرآوردهها صدق میکند، اما درباره ورق فولادی قبلاً صحبتهایی را با اتحادیههای لوله و پروفیل شده بود که اکنون این اتحادیه برای کمک به وزارتخانه در کنترل بازار ورق فولادی، اعلام آمادگی کرده است. وی با بیان اینکه این مشکل درخصوص پتروشیمیها تا حدود زیادی برطرف شده است، گفت: اختصاص سهمیه پتروشیمی در سامانه بهین یاب کنترل میشود یعنی وقتی سهمیه را براساس بهین یاب تحویل میگیرند کنترلهای لازم صورت میگیرد و سختگیری بیشتر است. سرپرست وزارت صمت افزود: میخواهیم درباره فولاد و به ویژه ورق فولادی هم اتفاقی مشابه پتروشیمی در سامانه بهین یاب بیفتد، زیرا در مورد محصولاتی مانند شمش و اسلب، کنترلهای بعدی راحتتر است و خریداران آن در مقایسه با خریداران ورق فولادی، محدود هستند. سرقینی گفت: درخصوص ورق فولادی، هم خریداران بسیار زیاد و متنوع هستند و هم کنترل آن برای ما سخت است از این رو بنا داریم به موضوع سهمیه ورق فولادی در سامانه بهین یاب، سامان بدهیم. وی در پاسخ به پرسشی در این باره که چرا درباره محصولات آجیل و خشکبار که تولید داخل دارند، ثبت سفارش واردات صورت میگیرد؟ افزود: برنامه ما آن است که کالایی که تولید داخل دارد در اولویت ثبت سفارش و تأمین ارز نباشد. سرپرست وزارت صمت گفت: محصولاتی مانند آجیل و خشکبار در فهرست دو و سه گروههای کالایی بوده، اما با مجوزی که از دستگاههای مربوط خواهیم گرفت در این فهرستها تجدید نظر خواهیم کرد و کمترین ارز ممکن را برای واردات کالاهایی که مشابه داخل دارند اختصاص خواهیم داد.
محصولات ایرانخودرو با قوای محرکه جدید به بازار میآید
ایرنا |مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو گفت: مطابق با نقشهراه موتور و قوای محرکه ایران خودرو، ارتقای موتورهای جاری، تولید موتور سه سیلندر و عرضه خودرو با گیربکسهای جدید در سال جهش تولید در دستور کار قرار گرفته است. فرشاد مقیمی در حاشیه بازدید از خطوط تکمیلکاری محصولات و مرکز تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو که با حضور سید امیرحسین قاضیزاده هاشمی، نایب رییس مجلس شورای اسلامی انجام شد، اظهار داشت: در این نقشه راه، تولید موتور۷ EF پلاس که حداکثر ظرف یک سال آینده با نصب بر روی محصولات مورد نظر، به بازار خواهد آمد، هدف کاهش مصرف دست کم یک لیتری سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش محقق خواهد شد. مقیمی، پروژه راهبردی دیگر ایرانخودرو را توسعه موتور سه سیلندر عنوان کرد و افزود: تا آخر سال نمونه اولیه آن تولید خواهد شد. وی تصریح کرد: در نقشه راه توسعه قوای محرکه ایرانخودرو، بومیسازی فناوری تولید گیربکسهای دستی و اتوماتیک شش دنده ایرانی با هدف کاهش وابستگی و مصرف سوخت و پاسخگویی به نیاز مصرفکنندگان با همکاری مهندسان ایران خودرو و شرکتهای دانشبنیان هدفگذاری شده و در حال اجرا است. وی خاطرنشان کرد: تولید انبوه گیربکس شش سرعته دستی با ۹۵ درصد ساخت داخل از شهریورماه امسال آغاز خواهد شد که تجهیز محصولات ایران خودرو به این نوع گیربکس در مقایسه با گیربکسهای پنج سرعته فعلی دستکم ۲.۵ درصد کاهش مصرف سوخت را به دنبال خواهد داشت. مقیمی تاکید کرد: نمونه اولیه گیربکس نیمه اتوماتیک AMT نیز تا آخر امسال تولید خواهد شد. مدیرعامل ایران خودرو از آغاز طراحی و توسعه گیربکس DCT اتوماتیک در امسال خبر داد و گفت: طراحی و تولید گیربکس اتوماتیک با ساخت داخل بالا در دستور کار قرار دارد که در بازه زمانی دو ساله، تمام نیازهای مشتریان را پاسخ خواهیم داد. مقیمی با اشاره به حمایت وزارت صنعت، معدن وتجارت، گمرک و همچنین همراهی قطعهسازان در تجاریسازی خودروها گفت: روزانه بهطور متوسط سه هزار دستگاه خودرو دارای کسری قطعه را تکمیل و تحویل مشتریان میدهیم. در این بازدید قاضیزاده هاشمی، نایب رییس مجلس در جریان آخرین طرحهای توسعهای و نوآوریهای این گروه صنعتی قرار گرفت. بومیسازی قطعات صنعت خودروسازی کشور با بهکارگیری توان قطعهسازان داخلی و شرکتهای دانشبنیان، سبب کاهش قیمت تمام شده محصول نهایی، افزایش کیفیت و رضایتمندی مردم میشود. قاضیزاده هاشمی بر ضرورت حمایت دولت و مجلس از بومیسازی قطعات با فناوری پیشرفته تاکید کرد و افزود: توجه به ظرفیت و توان ساخت داخل، منجربه خودکفایی در صنعت خودرو میشود. نایب رییس مجلس گفت: در سال جهش تولید، توجه به تحقیق و توسعه، کاهش هزینههای سربار تولید، ارتقای کیفیت محصولات و توسعه صادرات و تولید خودرو با نشان ایرانی، توسعه و تعمیق ساخت داخل از اهداف اصلی صنعت خودروی کشور است. وی درباره شیوه فروش خودرو توسط خودروسازان تصریح کرد: با عرضه خودرو در بورس و درنظر گرفتن مالیات برای مابهالتفاوت قیمت بازار و کارخانه میتوان زمینه واقعی سازی قیمت خودرو در بازار را فراهم کرد. قاضیزاده هاشمی با اشاره به اینکه محصولات خودروسازان داخلی از نظر کیفیت قابل رقابت همتایان خارجی است، تصریح کرد: در حوزه طراحی داخلیسازی قطعات اقدامات خوبی انجام شده است.